ظریف: آمریکایی‌ها معتاد تحریم هستند

وزیر خارجه گفت: آمریکایی‌ها معتاد تحریم هستند و در طول تاریخ بیشترین تحریم‌ها را علیه کشور‌ها اعمال کردند.

وزیر خارجه گفت: آمریکایی‌ها معتاد تحریم هستند و در طول تاریخ بیشترین تحریم‌ها را علیه کشور‌ها اعمال کردند.
به گزارش میزان، محمدجواد ظریف در نخستین همایش مشترک سفرا و روسای نمایندگی جمهوری اسلامی ایران با فعالان بخش خصوصی اظهار کرد: امروز آمریکا خود را در انزوا احساس می‌کند و برای پیشبرد اهداف خود نیازمند فشار‌های سیاسی آشکار است.
وزیر امورخارجه ادامه داد: در گذشته اینگونه نبود و سایر کشور‌ها علاوه بر تحریم آمریکا تحریم‌های خود را نیز اعمال می‌کردند و در کنار آن تحریم‌های شورای امنیت نیز چتر مقبولیت جهانی به تحریم‌های آمریکا می‌داد.
ظریف افزود: آمریکایی‌ها مجبور هستند که به بانک‌ها و دولت‌های خارجی فشار بیاورند که آنها علیرغم تعهدات بین‌المللی خود عمل کنند. آمریکایی‌ها در گذشته مدعی نمایندگی جهان بودند ولی مشکلی که امروز پیش آمده این است که آمریکایی‌ها اکنون در برابر نظم لیبرال اقتصاد جهانی ایستاده‌اند، نظمی که خودشان سال‌ها برای ایجاد آن تلاش کرده‌اند.
وی تصریح کرد: یک نوع رقابت و مقابله حاکم شده است البته نباید انتظار داشته باشیم که این مقابله به زودی آشکار شود چرا که حضور آمریکا در عرصه مالی جهان باعث شده که آمریکایی‌ها با قلدری بخواهند اهداف خود را به پیش ببرند.
وزیر امور خارجه گفت: آمریکا یی‌ها معتاد تحریم هستند و در طول تاریخ بیشترین تحریم‌ها را علیه کشور‌ها اعمال کردند.
ظریف با بیان اینکه اروپایی ها باید تصمیم بگیرند افزود: فعالان اقتصادی و دولت های اروپایی باید تصمیم بگیرند منافع اروپا را دنبال کنند به دنبال منافع آمریکا و شخص ترامپ باشند.
وی با اشاره به شکاف به وجود آمده بین اروپا و آمریکا تصریح کرد: ما می توانیم از این وضعیت استفاده کنیم ، نیاز نداریم پل شکاف بین اروپا و آمریکا باشیم، درایت حکم می کند که اینگونه نباشیم.
وزیر امور خارجه تاکید کرد: نباید دنیا را مجبور کنیم بین ما و فشار اقتصادی یکی را انتخاب کنند،ما امکاناتی داریم که می توانیم از آنها استفاده کنیم.
ظریف خاطرنشان کرد: امکان کار با شرکت های کوچک فرصتی است که می توان از آن استفاده کرد و استفاده از این ظرفیت می تواند موجب رشد و نمو شرکت های کوچک کشور شود.
وی با بیان اینکه همکاران من در وزارت خارجه و همچنین نمایندگی‌هایمان در خارج از کشور موظف هستند که به شما فعالان بخش خصوصی کمک کننند، اظهار کرد: در این زمینه نیازمند ابتکار و نوآوری هستیم، باید با ابتکار و نوآوری از فرصت‌هایی که پدید می‌آید استفاده کنیم.
وزیر امورخارجه ادامه داد: در شرایط فعلی در برخی از موارد ظرفیت‌های جدید و مشتریان جدید ایجاد می‌شود، ما باید این بازارها را با ابتکار و نوآوری شناسایی کنیم هر چند کار کردن با رقبا و شرکای سنتی راحت‌تر است اما، در حوزه‌های جدید می‌توانیم شرکای بهتری را پیدا کنیم.
ظریف تاکید کرد: برای رشد تولیدات داخلی و همچنین صادرات غیرنفتی وجود دارد، ادامه داد: برای این موضوع نیازی نداریم که درگیر مخمصه‌هایی شویم که همیشه با آن روبرو بوده‌ایم.
وی با بیان اینکه شرایط ویژه ای داریم گفت: تمام قوا کشور متحد شده اند تا از این برهه خطیر عبور کنیم و می توانیم این فشار را تبدیل به توسعه برای تولید و صادرات کنیم و به آمریکایی ها طی چند ماه آینده نشان دهیم که می توان این اعتیاد را ترک کرد.
وزیر امورخارجه تصریح کرد: علی رغم تمام فشارهای آمریکا امنیت داریم در حالی که حیات کشورهای همسایه به بیرون وابسته است و رئیس جمهور آمریکا به اعلام می کند اگر دو هفته از شما حمایت نکنیم دوام نمی آورید.
ظریف تاکید کرد: آمریکایی ها حدود 40 سال است که ما را تحریم کرده‌اند ولی ما هر روز به لطف خداوند و همت مردم ایران پیشرفت بیشتری کردیم و سربلند شدیم و سختی‌ها را تحمل کردیم.
وی گفت: امیدوارم در این نشست یک همکاری و همراهی جدی‌تری بین ما در وزارت خارجه و فعالان بخش خصوصی صورت بگیرد و باید ابتکار برگزاری این نشست را به فال نیک گرفت.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه ارتباط بین بخش خصوصی و دستگاه دیپلماسی کشور یک طرفه نخواهد بود بلکه دو طرفه خواهد بود، افزود: شما به اطلاعات نمایندگی‌های ما در خارج از کشور و همچنین کمک آنها برای پیشبرد فعالیت‌ های خود در عرصه اقتصادی و بازرگانی نیازمندید و مهمتر از آن ما به شما نیازمندیم برای اینکه به ما اعلام کنید که انجام چه کارهایی امکان‌پذیر است، چه چیزی نیاز داریم و در چه حوزه‌هایی توانایی رقابت یا مزیت نسبی برای رقابت وجود دارد. اینها حوزه‌هایی است که ما همواره به همکاری شما در ارتباط با آن نیازمندیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار