دلار و دلالان؛ متهمان اصلی رشد انفجاری قیمت قطعات خودرو

بیش از دو ماه از اعتراض رانندگان در بخش صنعت حمل ونقل می گذرد، رانندگان اهم مطالبات این صنف را به گوش مسئولان رسانده اند، اما این روزها هزینه‌های خرید قطعه و تعمیرات خودروهای سنگین فشار مضاعفی بر این قشر تحمیل کرده است.

بیش از دو ماه از اعتراض رانندگان در بخش صنعت حمل ونقل می گذرد، رانندگان اهم مطالبات این صنف را به گوش مسئولان رسانده اند، اما این روزها هزینه‌های خرید قطعه و تعمیرات خودروهای سنگین فشار مضاعفی بر این قشر تحمیل کرده است.
رییس اتحادیه خدمات فنی خودرهای سنگین اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا، در این خصوص، گفت: در حال حاضر برخی از قطعات خودروهای سنگین خارجی جدید در بازار وجود ندارد که با تکیه بر ظرفیت نخبگان این صنعت و مهندسی معکوس می توان این مشکلات را رفع کرد.
اکبر عشوریون با تاکید بر اینکه قیمت مواد اولیه برای ساخت قطعات به صورت سرسام آوری رشد داشته و تولیدکننده برای خرید مواد اولیه تحت فشار است، افزود: متاسفانه اکنون دست خریداران واقعی از بازار کوتاه است، در واقع برخی با ایجاد نیاز کاذب در بازار باعث افزایش انفجاری قیمت ها شده اند.
وی رشد هزینه مرتبط با تعمیرات ماشین آلات سنگین را مرتبط با افزایش قیمت قطعات مرتبط دانست و افزود: التهابات بازار ارز، محدودیت های واردات و سوداگران مقصران واقعی شرایط کنونی است.
رییس اتحادیه خدمات فنی سنگین اصفهان خواستار همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تسهیل واردات مواد اولیه قطعات صنعتی شد و گفت: با تامین مواد اولیه با ارز دولتی بخش بزرگی از مشکلات تولیدکنندگان و رانندگان خودروهای سنگین حل خواهد شد.
عشوریون تشدید نظارت های دولتی و بازرسی اصناف برای برخورد با دلالان را ضروری دانست و تصریح کرد: برخی از سودجویان سرمایه های خود را به بازار قطعات آورده اند و باعث بروز مشکلاتی برای تولیدکنندگان ومصرف کنندگان واقعی شده اند.
وی با بیان اینکه با مشکلات ایجاد شده در صنعت تولید قطعات و صنایع مرتبط با آن مانند حمل ونقل کمپینی از نخبگان صنعت تشکیل شده است، تصریح کرد: کمیته اقتصاد مقاومتی اتحادیه خدمات فنی خودروهای سنگین از این کمپین در راستای حل مشکلات مترتب بر صنعت تولید قطعات و صنعت حمل ونقل حمایت خواهد کرد.
وزارت صنعت مشکل گرانی قطعات خودرو را حل کند
معاون حمل ونقل اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان اصفهان نیز به خبرنگار ایسنا، گفت: به عنوان نهاد متولی قشر رانندگان، به خوبی از مشکلات این صنف آگاهیم و به طور دایم با تشکل های صنفی برای حل مشکلات در ارتباط هستیم.
علیرضا جعفری با بیان اینکه حل برخی از این مشکلات از حیطه اختیارات این سازمان خارج است، اظهار کرد: حل مشکلاتی مانند گران شدن قطعات و لوازم یدکی و تعمیرات خودروهای سنگین در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
وی ادامه داد: مذاکره با دستگاه های متولی برای حل این مشکلات و یافتن راه برون رفت از شرایط موجود دراولویت کاری این اداره کل قرار دارد.
معاون حمل ونقل اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان اصفهان ابراز امیدواری کرد: با ورود سازنده وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشدید نظارت ها از سوی تعزیرات حکومتی بازار فروش قطعات ساماندهی شود.
وی گفت:‌ با اقدامات فوری سازمان حمل ونقل جاده ای کشور و تعاملات ادارات کل در استان های کشور بخش هایی از مطالبات رانندگان محقق شد، اما مطالبات رانندگان در بخش هایی ناتمام مانده است که لازمه ورود جدی تر دستگاه هایی همچون وزارت صنعت، معدن وتجارت، سازمان بیمه تامین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی و اتاق های اصناف است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار