اجاره لوازم خانگی به شرط مالکیت!

فروش اقساطی لوازم خانگی بالا گرفت. حالا با افزایش یکباره قیمت لوازم خانگی که گفته می‌شود در نیمه نخست سال بین ٣٠ تا ٧٠‌درصد بوده است، سروکله بسیاری از سایت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین پیدا شده که انواع لوازم خانگی را به صورت قسطی به مشتریانشان می‌فروشند.

فروش اقساطی لوازم خانگی بالا گرفت. حالا با افزایش یکباره قیمت لوازم خانگی که گفته می‌شود در نیمه نخست سال بین ٣٠ تا ٧٠‌درصد بوده است، سروکله بسیاری از سایت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین پیدا شده که انواع لوازم خانگی را به صورت قسطی به مشتریانشان می‌فروشند.

جالب است که بدانید برخی از این سایت‌ها نه‌تنها لوازم خانگی نو که بساط فروش قسطی لوازم خانگی دست دوم را هم برپا کرده‌اند و البته سودهای گزافی برای فروش‌های قسطی‌شان می‌گیرند.


یکی از فروشگاه‌های معروف آنلاین که البته طرح‌های فروش خود را «اجاره به شرط مالکیت» معرفی کرده، انواع کالاهای لوازم خانگی و شخصی را به صورت قسطی به مشتریان می‌فروشد. کافی است کمی صفحه‌های فروش را جست‌وجو کنید تا متوجه شوید قیمت‌هایی که برای فروش اقساطی کالاهایش گذاشته است، گاهی تا دو برابر بازار سنتی می‌رسد. البته برای اینکه متوجه این قیمت‌های گزاف شوید، نیاز به کمی ضرب و تقسیم است، زیرا این سایت‌ها قیمت‌های نهایی کالا را به نمایش نمی‌گذارند و تنها اقساط ماهانه را قید کرده‌اند.

فروشگاه‌های آنلاین دلیل گرانفروشی شده‌اند!

گرانفروشی فروشگاه‌های آنلاین به فروش اقساطی محدود نمی‌شود و فروشگاه‌های آنلاین با وجود آنکه از نظر هزینه نسبت به بازار سنتی بسیار کم‌خرج‌تر هستند، کالاهایشان را با قیمتی گزاف‌تر در اختیار مشتریان می‌گذارند.
جاروبرقی مارک فیلیپس که در بازار به قیمت ١,٥‌میلیون تا ٢‌میلیون تومان عرضه می‌شود، در این فروشگاه‌های اینترنتی ٣‌میلیون تومان و لباسشویی ٧‌میلیون تومانی، ١٠‌میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

میری، نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی درحالی‌که گرانفروشی سایت‌های معتبر اینترنتی لوازم خانگی به چندین برابر قیمت واقعی آن را تایید می‌کند، می‌گوید: به‌عنوان مثال یکی از بزرگترین فروشگاه‌های آنلاین یخچال سایدی را که قیمت واقعی آن ١٢‌میلیون تومان است، ٢٥‌میلیون تومان عرضه می‌کند. برخی از واحدهای صنفی هم برای اینکه گرانفروشی خود را توجیه کنند، یک پرینت از قیمت اجناس در این سایت گرفته و به مشتری می‌گویند سایدی که در فلان فروشگاه اینترنتی ٢٥‌میلیون تومان است، اما من به شما ٣‌میلیون تومان ارزان‌تر و ٢٢‌میلیون می‌دهم.

فاکتورسازی برای توجیه گرانفروشی

بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین فاکتورسازی می‌کنند. این جمله را میری، نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفته و توضیح می‌دهد: این سایت‌ها برای اینکه خود را از اتهام گرانفروشی تبرئه کنند، اقدام به ایجاد فاکتورهای صوری می‌کنند، به این ترتیب که با یک فرد قراردادی بسته و قیمت‌های بالایی را در فاکتورهای خرید خود درج می‌کنند تا اینگونه نشان دهند که کالا را گران خریده‌اند که گران می‌فروشند، اما واقعیت چیز دیگری است.

میری همچنین با انتقاد بر اینکه سازمان حمایت و تعزیرات حکومتی هفته‌ای چندبار بازار را زیر و رو می‌کند و هر جا چند قلم کالا را ببیند، مغازه‌دار را به جرم احتکار جریمه می‌کند، ادامه داد: جای تعجب است که هیچ نظارتی بر انبار فروشندگان اینترنتی و قیمت‌هایی که روی سایتشان درج می‌کنند، نمی‌شود.

فروشندگان سنتی قسطی نمی‌فروشند

محمد طحان‌پور، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی می‌گوید: تعداد فروشندگان بازار سنتی که در حال حاضر به فروش اقساطی محصولات خود اقدام می‌کنند به انگشتان دست هم نمی‌رسد.

او با اشاره به اینکه قیمت اجناس در بازار مدام در حال تغییر است، می‌گوید: فروشندگان حتی حاضر نیستند جنسی را امروز بفروشند و نصف پول آن را دو روز دیگر تحویل بگیرند.

به گفته او، وقتی به فروشنده‌ای می‌گویی که ٥٠‌درصد پول جنس را دو روز دیگر تحویل می‌دهم، می‌گویند پس کالا را باید به قیمت همان روز تحویل بگیرید؛ آنها در غیر این صورت حاضر به فروش محصولات خود نمی‌شوند.

منبع: روزنامه شهروند
ارسال نظر