کارکنان؛ مخاطبان اصلی و رها شده در سازمان ها

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: در اغلب سازمان‌ها تمرکز تنها بر ابلاع خواسته مدیر از بالا به کارکنان است، در حالی که برای شکل‌گیری ارتباط صحیح درون‌سازمانی سه مرحله فهم، پذیرش و حمایت و پشتیبانی باید طی شود.

کارکنان؛ مخاطبان اصلی و رها شده در سازمان ها

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا ، سید محسن علامه با بیان اینکه علم روابط عمومی به طور خاص در میان اهالی این رشته و مدیران روابط عمومی مظلوم واقع شده، اظهار کرد: کارکرد اصلی روابط عمومی امروز مهجور شده و فعالیت مدیران روابط عمومی به طراحی و چاپ پوستر تقلیل یافته است.

وی با بیان اینکه این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که وظیفه روابط عمومی‌ها مدیریت است، افزود: مدیریت ارتباطات، مدیریت افکارسنجی و مدیریت نفوذ بر افکار عمومی که از فراموش‌شده‌ترین کارکردهای این حوزه هستند، وظایف اصلی مدیر روابط عمومی محسوب می‌شوند .

عضو هیئت علمی دانشگاه و کارشناس مدیریت و ارتباطات بیان کرد: جایگاه این رشته تنها به وسیله برخورد مسئولانه مدیران روابط عمومی و شناخت وظایف و کارکردهای اصلی آن اعتلا می‌یابد .

وی در ادامه استانداردهای علم روابط عمومی در چند دهه گذشته را رساندن پیام مسئولان به مخاطبان یعنی ارتباط از بالا به پایین خواند و ادامه داد: اما استاندارد طلایی روابط عمومی نوین، در مفهومی به نام «شیرینگ»، به معنای ایجاد درک مشترک بین مدیران، کارکنان سازمان و مخاطبان خلاصه می‌شود .

علامه با بیان اینکه در پارادایم نوین روابط عمومی، این علم به عنوان فرآیند ارتباط استراتژیک تعریف شده، گفت: وظیفه روابط عمومی، رصد روندهایی است که به صورت بالقوه سازمان را تهدید می‌کند و مدیران از آن آگاه نیستند .

وی تصریح کرد: روابط عمومی سنسوری همه‌جانبه و دستگاهی هشداردهنده است که وظیفه خطیر آگاه‌سازی مدیر را بر عهده دارد .

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه بدترین زمان فعالیت روابط عمومی در هنگام بحران، زمانی است که سازمان در کانون بحران قرار گرفته، عنوان کرد: زمانی که سازمان در میان بحران گرفتار شده فعالیت روابط عمومی سودی ندارد، روابط عمومی باید علائم خاموش بحران را شناسایی کرده و پیش از وقوع، هشدار بدهد .

وی در ادامه گفت: در علم روابط عمومی مفهومی تحت عنوان «اشتیاق کاری» مطرح است که باید به صورت مداوم توسط روابط عمومی سنجیده و رصد شود در حالی که اغلب روابط عمومی‌ها اطلاعی از این مفهوم و وظیفه خودشان در قبال آن ندارند.

علامه با تأکید بر اینکه مسئول رشد حرفه‌ای مدیر روابط عمومی کسی غیر از خودش نیست، افزود: اگر مسئول روابط عمومی اقتدار حرفه‌ای خود را به رئیس سازمان نشان داد، مدیر به فعالیت او وابسته شده و فعالیت‌های سازمان با نظارت مسئول روابط عمومی انجام می‌شود .

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود خود اظهار داشت: روابط عمومی به عنوان فرآیند ارتباط استراتژیک تعریف شده و عبارت «استراتژیک» به این معنی است که تحقق هدف سازمان در گرو انجام رسالت روابط عمومی است .

وی با بیان اینکه در ادامه تعریف جدید روابط عمومی، ایجاد روابط متقابل و سودمند میان سازمان و مخاطبین ذکر شده بیان کرد: روابط دوسویه یکی از مهم‌ترین مولفه‌های روابط عمومی موفق است و امروزه عدم توازن ارتباطات رو به بالا و رو به پایین بزرگ‌ترین مشکل ارتباطات درون‌سازمانی است .

کارشناس مدیریت و ارتباطات در ادامه تأکید کرد: در اغلب سازمان‌ها تمرکز تنها بر ابلاع خواسته مدیر از بالا به کارکنان است، در حالی که برای شکل‌گیری ارتباط صحیح درون‌سازمانی سه مرحله فهم، پذیرش و حمایت و پشتیبانی باید طی شود .

وی با اشاره به اینکه مخاطبان اصلی هر سازمان کارکنان آن سازمان هستند، تصریح کرد: این مخاطبان در اغلب سازمان‌ها رها شده‌اند در حالی که مهندسی اجتماعی سازمان و معماری موفق روابط درون سازمانی، منوط به توازن ارتباطات پایین به بالا و بالا به پایین است .

علامه اضافه کرد: روابط عمومی‌ها باید نقشه اقدام سازمان را طراحی کرده در اختیار مدیر قرار دهند، چرا که مدیر روابط عمومی به علت برخورداری از تفکر سیستمی و استراتژیک، مغز متفکر سازمان محسوب می‌شود.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار