فرونشست زمین در اراضی کشاورزی اردستان بیشتر است

رئیس آب منطقه‌ای شهرستان اردستان گفت: شرق اردستان با مشکل فرونشست زمین مواجه است و این فرونشست‌ها بیشتر اراضی و دشت‌های کشاورزی را در بر می‌گیرد.

رئیس آب منطقه‌ای شهرستان اردستان گفت: شرق اردستان با مشکل فرونشست زمین مواجه است و این فرونشست‌ها بیشتر اراضی و دشت‌های کشاورزی را در بر می‌گیرد.
فریدون دری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در شهرستان اردستان مخصوصاً در قسمت شرق منطقه با مشکل فرونشست زمین مواجه هستیم. البته به دلیل اینکه بیشتر فرونشست در دشت‌های کشاورزی است کشاورزان، اراضی را شخم می‌زنند و می‌پوشانند.
وی افزود: تا زمانی که این‌گونه فرونشست‌های ضعیف به منازل و تأسیسات زیربنایی آسیب نزند خطرات چندانی را به وجود نمی‌آورد و خوشبختانه در شهرستان به آن شدت با مشکل فرونشست مواجه نیستیم.رئیس آب منطقه‌ای شهرستان اردستان با بیان اینکه در منطقه اردستان بیش از 400 چاه وجود دارد، گفت: از این تعداد 240 چاه مربوط به کشاورزی است و 160 چاه دیگر شرب و خدمات و صنعت است. خوشبختانه با برخوردهایی که انجام شده در سطح دشت اردستان چاه غیرمجاز وجود ندارد.
دری ادامه داد: دشت اردستان به همراه دشت‌های شهرضا، کاشان و برخوار یکی از دشت‌های ممنوع بحرانی در سطح کشور است که سالانه به صورت متوسط با نزول 63 سانتی‌متر سطح آب مواجه است.وی با بیان اینکه وضعیت آب در دشت‌های اردستان بحرانی شده است، گفت: بیلان دشت اردستان سالانه منفی 45میلیون متر مربع است که آمار بالایی است.
رئیس آب منطقه‌ای شهرستان اردستان گفت: در دو دهه اخیر شوری آب از 3700 به 4700 رسیده است که باعث از بین رفتن قنات‌های ارزشمند در سطح دشت و پدیده فرونشست زمین شده است.دری در جواب این سؤال که با توجه به بحران آب وضعیت قنات‌های اردستان به چه صورت است، گفت: وظیفه اداره آب منطقه‌ای حفظ و حراست قنات‌ها است. در ارتفاعات با کمبود فاحش آب دهی قنات‌ها مواجه هستیم. همچنین 400 قنات در سطح شهرستان اردستان وجود دارد که تعداد زیادی از این قنات‌ها خشک و با کمبود بازدهی آب مواجه هستند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار