هدایت و کنترل ساخت و سازهای شهری متأثر از نظام حقوقی است

پروژه پژوهشی" آسیب شناسی عوامل زمینه ای (قانونی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و مدیریتی) در بروز تخلفات ساخت و ساز شهری و اثرات آن بر ساختار کالبدی- فضایی شهر اصفهان"در اداره مطالعات و برنامه ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان بررسی شد.

هدایت و کنترل ساخت و سازهای شهری متأثر از نظام حقوقی است


به گزارش خبرنگار ایمنا، جلسه ای در خصوص راهبری پروژه پژوهشی" آسیب شناسی عوامل زمینه ای (قانونی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و مدیریتی) در بروز تخلفات ساخت و ساز شهری و اثرات آن بر ساختار کالبدی- فضایی شهر اصفهان"در اداره مطالعات و برنامه ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تشکیل شد.

رئیس اداره مطالعات و برنامه ریزی شهری شهرداری اصفهان در این جلسه به بیان ضرورت انجام پژوهش فوق برای کلانشهر اصفهان پرداخت و گفت: شهر امروز برآیند نیروهای اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی و سیاسی مختلفی است که در کالبد آن بروز و ظهور یافته و هر کدام از این نیروها از طریق شهروندان به گونه‌ای قانونمند و باضابطه یا فراقانونی و بی‌ضابطه کالبد شهر را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

فریاد پرهیز با بیان اینکه یکی از وظایف مهم مدیریت شهری در غالب شهرهای جهان، نظارت بر ساخت و سازهای شهری است، تاکید کرد: تضمین رعایت قانون یا ضوابط موجود در این خصوص بر عهده مدیریت شهری نهاده شده است و به این منظور در کشورهای مختلف راهکارهای متفاوتی برای کنترل ساخت و سازهای شهری نظیر بازدیدهای مستمر دوره ای یا اتفاقی، الزامی کردن اخذ مجوز ساختمانی، کنترل از طریق مأموران متخصص، بازرسی ساختمان در مراحل زمانی مختلف ساخت، کنترل از طریق سیستم هوشمند مانند تصاویر ماهواره ای و غیره پیش بینی شده است.

وی نظام هدایت و کنترل ساخت و ساز شهری در کشور ایران را متأثر از نظام اجتماعی، حقوقی و برنامه ریزی خواند و افزود: این نظام از 2 طریق، اول انواع برنامه ها و طرح ها و دوم از طریق ابزارهای برنامه ریزی و شهرسازی شکل می گیرد.

رئیس اداره مطالعات و برنامه ریزی شهری شهرداری اصفهان هدف از تعریف این پژوه را پدیدار شناسی در زمینه تخلفات و نقش عوامل فرهنگی، اجتماعی در بروز و توسعه این مشکل، دسته بندی عوامل مؤثر بر تخلفات در شهر اصفهان، آثار ناشی از تخلفات و ارائه راهکارهای لازم برای پیشگیری و کاهش تخلفات ساخت وساز در شهر اصفهان برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: نتایج این پروژه در حفظ هویت کلانشهر اصفهان به عنوان شهری که دارای پیشینه غنی در زمینه شهرسازی و معماری بوده است، گامی موثر خواهد بود.


ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار