مونتاژ لوازم خانگی معنایی ندارد! / کاهش 40 درصدی تولید در نیمه اول سال

« علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد، دریغ سود ندارد چو رفت کار از دست ». صنعت لوازم خانگی هنوز زنده است، اما ضربان قلبش به کندی می زند.

« علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد، دریغ سود ندارد چو رفت کار از دست ». صنعت لوازم خانگی هنوز زنده است، اما ضربان قلبش به کندی می زند. صنعتی که حالا کج دار و مریز فعالیت می کند و البته براساس پیش بینی های متولیانش در سال آینده روزهای سخت تری را باید پشت سر بگذارد. این صنعت نتوانسته همپای رقبای خود حرکت کند. برندهای ایرانی نتوانسته‌اند مانند برندهای کره‌‌ای و ژاپنی در بازارهای جهانی نقش‌آفرینی کرده و برای کشور ارزش افزوده ایجاد کنند. ضمن اینکه شاهد شکست برندهای نوستالژیک لوازم خانگی هم بوده‌ایم. نمونه اش کارخانه های ارج و آزمایش که با مشکلات زیادی مواجه شدند. تولیدکنندگان این بخش در بهترین حالت، محصولات جدید را در داخل کشور مونتاژ کرده و در برخی موارد نیز محصولاتی با تکنولوژی قدیمی و ماشین آلات غیر بهره ور تولید کرده اند.

صنعت لوازم خانگی در سال جاری فراز و نشیب های زیادی داشته است. افزایش قیمت لوازم خانگی هم فروشندگان را برای فروش مردد کرد و هم خریداران را. براساس گزارش هایی که مرکز آمار در باره جزئیات نرخ تورم اقلام و کالاها اعلام کرده، گروه مبلمان و لوازم خانگی در مهر، آبان و آذر بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرده اند. با وجود روند افزایشی قیمت لوازم خانگی، فروشندگان به فروش مردد شدند و خریداران هم به دلیل نداشتن قدرت خرید کافی، از خرید منصرف شدند و بیشتر به تعمیر لوازم دست دوم خودشان روی آوردند.زمانی که قیمت ها افزایش پیدا کرد، کاهش عرضه کالا از سوی تولیدکنندگان لوازم خانگی هم خبرساز شد. عده ای احتکار کردند و بانک مرکزی هم با اعلام لیستی از فهرست دریافت کنندگان ارز دولتی مشخص کرد که واردکنندگان لوازم‌خانگی به میزانی که ارز دریافت کرده‌اند، کالا وارد کشور نکرده‌اند . به دنبال انتشار این خبر، دولت هم در اولین واکنش خود، چندین قلم کالا را در فهرست کالاهای ممنوعه وارداتی قرار داد که لوازم خانگی برقی هم به این لیست اضافه شدند.

مونتاژ لوازم خانگی معنایی ندارد!
برخی متولیان این صنعت می گویند مونتاژ در صنعت لوازم خانگی معنایی ندارد، بلکه مشکل اصلی این صنعت به هجمه برندهای خارجی در بازار ارتباط پیدا می کند که برندهای داخلی را به حاشیه برده اند و البته نبود سرمایه در گردش هم مشکلی است که به واسطه نوسانات بازار گریبان تولیدکنندگان لوازم خانگی را گرفته است. سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی به اصفهان زیبا می‌گوید:قطعات و مواداولیه برای تولید لوازم خانگی بیش از 300 درصد افزایش قیمت داشته اند، وضعیتی که منجر به کاهش سرمایه درگردش واحدهای تولید لوازم خانگی شده و تاکنون هم اقدامی برای رفع مشکلات انجام نشده است. حمیدرضا غزنوی ادامه می دهد: تولید، حدود 40 درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است و درصنعت لوازم خانگی بارکود در بخش عرضه و تقاضا مواجه هستیم که این مشکلات یعنی ضرر. سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی بیان می‌کند: تولیدکننده لوازم خانگی اگرچه به دشواری تولید می کند، اما خریداری در بازار وجود ندارد، چون دست‌کم 80 درصد محصولات نهایی افزایش قیمت داشته اند و قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است. غزنوی می‌افزاید: صنعت لوازم خانگی وارد مرحله رکود ساختاری شده است و پیش بینی می شود در اواسط یا اواخر سال آینده این صنعت با مشکلات جدی مواجه شود. سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی اذعان می کند: واحدهای تولید لوازم خانگی خصوصی هستند و با حداقل 70 درصد ساخت داخل تولید می کنند ، تکنولوژی تولید لوازم خانگی در داخل وجود دارد، به گونه‌ای که کالاهایی همچون ساید بای ساید و اجاق گاز با کیفیت مناسب تولید می شود، ضمن اینکه خدمات پس از فروش تولید کنندگان نیز مناسب است، اماهجمه برندهای خارجی در بازار لوازم خانگی زمینه را برای بروز و ظهور برندهای ایرانی محدودتر کرده است.غزنوی تاکید می‌کند: صنعت لوازم خانگی به لحاظ تکنولوژی چیزی از کشورهای اروپایی و آسیای شرقی کم ندارد، اما مشکل اصلی حجم تولید است که به دلیل افزایش قیمت مواداولیه و از طرفی نبود سرمایه در گردش ناشی از کاهش تقاضا برای فروش، افت پیدا کرده است. وی تاکید می کند: ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت راهکاری است که در شرایط کنونی می تواند به رونق صنایع لوازم خانگی کمک کند.

کاهش 40 درصدی تولید در نیمه اول سال
آمار های وزارت صمت نشان می دهد در نیمه نخست امسال، تولید انواع لوازم خانگی تا 40 درصد کاهش یافته است. براین اساس، در نیمه نخست سال جاری، 347 هزار و 100 دستگاه انواع تلویزیون تولید شد که این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال، 29.6 درصد کاهش داشته است. علاوه بر آن، میزان تولید یخچال فریزر 15.7درصد، تولید ماشین لباس‌شویی 39.5 درصدو تولید کولر آبی، افت 8.4درصدی را تجربه کردند. افت تولید در صنایع لوازم خانگی، ضرورت توجه بیشتر مسئولان به این بخش را گوشزد می‌کند. دولتی ها مهم‌ترین سیاست های خود را در شرایط کنونی، حفظ اشتغال در بخش تولید اعلام کرده اند. از آنجا که پیش بینی فعالان صنعت لوازم خانگی از وضعیت نامناسب این صنعت در سال آتی حکایت دارد، اشتغال در این صنعت در صورتی حفظ خواهد شد که سایست گذار به گونه ای تصمیم‌گیری کند که با منافع بنگاه‌های کشور در تضاد نباشد و بتواند در جهت توسعه این صنعت گام بردارد.

عقب ماندگی تکنولوژیکی، مسئله اصلی است
برخی تحلیلگران صنعتی، عقب ماندگی تکنولوژیکی صنعت لوازم خانگی را مشکل اصلی این صنعت می‌دانند. صنعتی که باوجود سابقه هشتاد ساله هنوزهم دغدغه اصلی متولیانش خودنمایی برندهای خارجی لوازم خانگی در بازار کشور است .محمد حسین برخوردار، تحلیلگر صنعتی و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با اصفهان زیبا می‌گوید: مشکلات صنعت لوازم خانگی ناشی از سهم کم‌رنگ تحقیق و توسعه در بین واحدهای تولیدی لوازم خانگی است. موضوعی که باعث شده پس از گذشت چندین سال، صنعت لوازم خانگی هم همچون صنعت خودروسازی با واردات قطعات منفصله، فعالیت خود را به مونتاژ محدود کند. برخوردار اظهار می‌کند: زمانی که قطعات مختلف با پیچ و مهره به همدیگر متصل می‌شوند چطور می توان انتظار رونق تولید در صنعت لوازم خانگی را داشت. برای جان گرفتن این صنعت، تحقیق و توسعه باید در واحدهای تولیدی فعال شود، اما متاسفانه به جای اینکه درباره چنین مسائلی هم‌فکری و تصمیم‌گیری شود، اذهان، درگیر نزاع چپ و راست در کشور بوده و این راهکارها برای توسعه صنعت به حاشیه رفته است. این تحلیلگر صنعتی می‌افزاید: باید مشخص شود کدام بخش از تولید شایسته حمایت ویژه است. درواقع مسئولان باید روی چند صنعت که برای کشور ارزآوری دارد و صادرات محور هستند، تمرکز کنند که یکی از این صنایع، صنعت لوازم خانگی است، اما به جز خلاقیت در تولید و توسعه برخی نرم افزارها برای توسعه تولید در سایر صنایعی همچون لوازم خانگی، اقدام اساسی انجام نشده است. برخوردار تاکید می‌کند: برای حمایت از صنعت لوازم خانگی باید جدا از فرافکنی ها و منفعت طلبی ها، سهم تحقیق و توسعه در این بخش افزایش پیدا کند و در این راستا دولت حمایت های ویژه‌ای از تولیدکنندگان لوازم خانگی داشته باشند تا این بخش از مونتاژ فاصله گرفته و تولیدات متنوع و کیفی داشته باشدو مصرف کنندگان در رقابت با محصولات خارجی، کالای داخلی را برگزینند. رکود اقتصادی، تحریم برخی مواداولیه، قیمت تمام شده کالاها، عدم سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه ، نبود خدمات پس از فروش مناسب و عدم آینده نگری تولیدکنندگان از جمله مهم ترین موانعی است که روند رشد صنایع لوازم خانگی را کند کرده است.

منبع: اصفهان زیبا

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار