همایش مدیران گروه‌های عربی جهان در دانشگاه اصفهان

نشست خبری نخستین همایش بین‌المللی مدیران گروه‌های عربی جهان با حضور مسئولان اجرایی به‌منظور تشریح اهداف و محورهای همایش برگزار شد.

محمد منزه: نشست خبری نخستین همایش بین‌المللی مدیران گروه‌های عربی جهان با حضور مسئولان اجرایی به‌منظور تشریح اهداف و محورهای همایش برگزار شد.
دبیر همایش بین‌المللی مدیران گروه‌های عربی جهان اظهار کرد: محور اصلی این همایش بهینه‌سازی و آسیب‌شناسی روش‌های آموزش زبان و ادبیات عربی است. با این محور تفاوت برنامه‌های درسی گروه‌های عربی دانشگاه‌های کشور با برنامه‌های درسی گروه‌های عربی سراسر دانشگاه‌های دنیا شناخته می‌شود. محمد خاقانی افزود: بر اساس فراخوان منتشرشده، تاکنون بیش از ۱۵۰ مقاله علمی پژوهشی توسط دبیرخانه دریافت شده که بر اساس ارزیابی نهایی داوران ۹۰ مقاله شرایط شرکت در همایش را پیدا کردند. مقالات پذیرفته‌شده نیز در ایام برگزاری همایش توسط محققان و کارشناسان ارائه خواهد شد. او در ارتباط با انگیزه برگزاری این همایش بیان کرد: احیای مرجعیت ایران اسلامی در حوزه زبان و ادبیات عربی انگیزه اصلی برای برگزاری این همایش است که برای تحقق پیدا کردن این امر تحقیقی تحت عنوان طبقه‌بندی موضوعی زبان و ادبیات عربی توسط 25 نفر از مدیران گروه‌های عربی دانشگاه‌های کشور برنامه‌ریزی‌شده و در حال انجام است. همچنین برای ارزیابی این تحقیق گروه 10 نفری از بهترین داوران بین‌المللی تشکیل‌شده که بر روی این تحقیق نظارت می‌کنند. بر اساس نظرات داوران این طرح یک کار بی‌نظیر در حوزه زبان و ادبیات عرب در بین دانشگاه‌های سراسر جهان است. طبقه‌بندی موضوعی زبان و ادبیات عربی به‌عنوان یک گام اساسی برای احیای مرجعیت ایران اسلامی در حوزه زبان و ادبیات عربی است. به گفته دبیر همایش بین‌المللی مدیران گروه‌های عربی جهان، تاکنون دو کتاب درزمینه طبقه‌بندی زبان عربی در دانشگاه اصفهان و دانشگاه اسلامی نجف به چاپ رسیده است. او افزود: دانشگاه اصفهان از نظر وزارت علوم جزو پنج دانشگاه برتر در سطح بین‌المللی است و به همین خاطر در چند سال گذشته بر گسترش روابط بین‌المللی با دانشگاه‌های دیگر به‌منظور بهره‌مندی از تجارب و پیشرفت علم تأکید داشته است، لذا یکی دیگر از انگیزه‌های برگزاری این همایش به همین خاطر است. خاقانی اذعان کرد: برای بهینه‌سازی روش‌های آموزشی زبان و ادبیات عرب از سال 80 تاکنون هفت دوره همایش تخصصی در دانشگاه‌های کشور برگزارشده است که دستاوردهای آن‌ها در این همایش بین‌المللی بررسی خواهد شد. دبیر همایش بین‌المللی مدیران گروه‌های عربی جهان بیان کرد: فعالیت دبیرخانه برای برگزاری همایش بعد از موافقت وزارت علوم تحقیقات و فناوری، با ثبت در پایگاه استنادی جهان اسلام به‌عنوان بزرگ‌ترین وبگاه استنادی جهان اسلام و تنها پایگاه معتبر سازمان همکاری‌های اسلامی (ISC) شروع شد.
او خاطرنشان کرد: ۱۰۰ نفر از محققان خارجی و ۱۰۰ نفر از کارشناسان ایرانی در این همایش شرکت خواهند کرد. عمده‌ترین شرکت‌کننده‌ها در این همایش از کشورهای فرانسه، سوئد، اسپانیا، مصر، ترکیه، الجزایر، نیجریه، چین و قطر هستند و این اتفاق فرصت بسیار مناسبی برای مدیران عربی دانشگاه‌های کشور است تا از نزدیک با شخصیت‌های برجسته و ممتاز کشورهای مختلف در حوزه ادبیات عرب آشنا شوند و از دستاوردها و تجارب آنان استفاده حداکثری کنند. خاقانی تصریح کرد: بعد از راه‌اندازی شبکه‌های مجازی این همایش حدود 500 نفر از اساتید برجسته زبان و ادبیات عرب جهان، اطلاعات و مطالب این همایش را رصد و پیگیری می‌کنند و علاقه‌مند حضور در آن هستند، اما عوامل مختلفی ازجمله پرداخت هزینه‌ها، مسائل سیاسی و امنیتی مانع از حضور آنها در ایران است. مدیر گروه عربی دانشگاه اصفهان مهمان و سخنران اوژه این همایش را دکتر عمار سلامی، رئیس دانشگاه اسلامی نجف اعلام کرد. او با بیان اینکه گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه اصفهان در زمینه تبادلات علمی بین‌المللی پیشتاز است، گفت: سال گذشته با دانشگاه دولتی لبنان در زمینه تبادل دانشجو مقطع کارشناسی ارشد تفاهم‌نامه‌ای امضا شد و در سال جاری این مهم برای مقطع دکتری نیز امکان‌پذیر شده است؛ دانشجویانی که در لبنان و ایران تحصیل می‌کنند دو مدرک فارغ‌التحصیلی از هر دو دانشگاه دریافت خواهند کرد. نخستین همایش بین‌المللی مدیران گروه‌های عربی جهان، برای نخستین بار در منطقه خاورمیانه با حضور بیش از 200 نفر از پژوهشگران و تحلیلگران زبان و ادبیات عربی 3 تا 5 اردیبهشت‌ماه در محل تالار امام دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار