"رویدادسازی" شاه کلید ارتقاء گردشگری لنجان

مسئول تهیه و تدوین تقویم فرهنگی شهرستان لنجان گفت: پرداختن به رویدادها سبب می‌شود تا یک کشور و حتی شهرها و حتی روستاهای مختلف آن در نقشه گردشگری دنیا دیده شوند.

میلاد موذنی مسئول تهیه و تدوین تقویم فرهنگی شهرستان لنجان، گردشگری را پدیده ای اجتماعی اقتصادی دانست و اظهار داشت: برگزاری رویدادهای فرهنگی گردشگری نقش مهمی را در توسعه صنعت سبز گردشگری بر عهده دارند و چنانچه از ظرفیت آنها به خوبی استفاده شود قطعا می‌توان باعث شکوفایی اقتصاد یک منطقه شد.

وی با بیان اینکه گردشگری اقتصادی مبتنی بر فرهنگ است، افزود: در صنعت گردشکری ایجاد تصویر ذهنی برای گردشگر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و اگر در این حوزه موفق عمل کنیم به نتایج مثبتی دست پیدا خواهیم کرد که می تواند آثار مثبت اقتصادی را برای شهرستان همراه داشته باشد اما برای رسیدن به این هدف باید به تحقیق و بازیابی در حوزه گردشگری توجه ویژه داشت.
مسئول تهیه و تدوین تقویم فرهنگی شهرستان لنجان با بیان اینکه پرداختن به رویدادها سبب می‌شود تا یک کشور و حتی شهرها و حتی روستاهای مختلف آن در نقشه گردشگری دنیا دیده شوند، تصریح کرد: با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا در مسیر تهیه و تدوین تقویم فرهنگی گردشگری شهرستان لنجان گام برداریم چراکه تدوین اطلس وقایع و رویدادها راهکاری موثر در حوزه برندسازی به شمار آمده و باعث می‌شود در کنار برگزاری جشنواره‌های مختلف از دیگر قابلیت‌های این شهرستان همچون غذاهای محلی در مسیر برندسازی بهره مند شد و در نهایت با معرفی این ظرفیت‌ها با تورها و آژانس‌ها نیز مذاکره کرد تا به این موضوع بپردازند.

موذنی بیان کرد: در تقویم فرهنگی گردشگری شهرستان لنجان به مباحثی چون معرفی علما، فضلا، چهره های شاخص، اولین های حوزه های مختلف "سیاسی، اجتماعی،ورزشی و..."، سرداران و شهدای شاخص شهرستان، جشنواره های مختلف و... پرداخته شده است و در این میان می توان به شناسایی اولین فتوای حمایت از تولید توسط فضلای شهرستان در گذشته های دور اشاره کرد.
وی خاطرنشان کرد: پیگیری و مکاتبات لازم در خصوص تعیین روزی برای برگزاری هفته فرهنگی شهرهای 9 گانه شهرستان به صورت جداگانه و بر مبانی رویدادی مهم در ایام مختلف سال نیز با شهرداری ها و شوراهای اسلامی صورت گرفته و قطعا با ارئاه مستندات لازم در فاز دوم به اینگونه مباحث نیز پرداخته خواهد شد.
این فعال اجتماعی یادآور شد: در کنار تدوین تقویم فرهنگی گردشگری شهرستان لنجان انجمن حافظان میراث لنجان در مسیر تهیه اطلس غذاهای سنتی این شهرستان و ثبت ناملموس آنها نیز گام برداشته و بیش از 40 نوع غذای محلی شناسایی شده که می توان به غذاهایی چون قبولی کباب، ماش و گوشت،نان چهار سنگ، آش دوکودی، آش ارزن،آش لبو، انواع دمپخت "لاخلی،خشخاش، گوجه و غیره" و دسر گرمکی اشاره کرد.
وی متذکر شد: ثبت ناملموس آیین ها و سنن مذهبی و کهن همچون سنگ زنی، شنبه گردش و... نیز مراحل لازم را طی کرده و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد ثبت ناملموس این آیین ها باشیم.
موذنی افزود: تهیه تاریخ مصور شهرستان لنجان با هدف زنده نگهداشتن تاریخ کهن مردمان این منطقه و همچنین ثبت اشخاص شاخص در قالب حاملان میراث کهن از دیگر اقداماتی است که به مرحله اجرا رسیده اند و امیدواریم بتوانیم وظیفه خود در این حوزه به درستی به سرانجام برساینم.
این فعال اجتماعی خاطرنشان کرد: در طول انجام این اقدامات به این نتیجه دست پیدا کردیم که به دلیل همبستگی بسیار خوبی که بین شهرها و روستاهای شهرستان لنجان وجود دارد می توان به سمت تدوین سند جامع گردشگری نیز حرکت کرد تا چشم اندازی باشد که شهرها و روستاها بتوانند بر مبنای آن برخی اقدامات را در حوزه فرهنگی گردشگری به سرانجام برسانند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار