قصه، نجاتمان میدهد
«بالاخره مرگ فامیل مرا درست تلفظ میکند!» مدرس کارگاه، این جمله را گفت و برای معرفی خود، روی تابلو نوشت: «حدیث لَزَر غلامی»
به گزارش ایسنا-منطقه اصفهان، کارگاه «کسبوکار قصه در صنعت سینما» در حاشیه برگزاری سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان، صبح امروز (29 مردادماه) در سالن عالیقاپوی سینما ساحل برگزار شد.
حدیث لزر غلامی، مدرس این کارگاه، پس از آن که از حاضران خواست برای یکدیگر قصه بسازند، گفت: در قصه، درست و غلط و واقعی و غیرواقعی نداریم و هر چیزی که قصهگو میسازد و مینویسد، واقعیت محض اوست، فقط به این شرط که باورپذیر باشد. از دوران هزارویکشب قدرت نجات جان یک فرد با قصه وجود داشته و در جهان امروز هم قدرت ماورایی قصه، انکارناپذیر است.
این نویسنده با اشاره به این نکته که ما چیزهایی را به یاد میسپاریم که قصهای پشت آن وجود داشته باشد، قصه را دارای افسون دانست و تأکید کرد: هیچچیز وجود ندارد، جز جهانی که با قصه ساخته میشود.
لزر غلامی، با گریزی به این امر که کسبوکار مبتنی بر قصه میتواند مخاطب را افسون کند، ادامه داد: کسبوکارهای کوچک و بزرگ بهشرط درک افسونشان، موفق میشوند؛ چراکه بیان قصه به مخاطب آنها حس وفاداری میدهد و موجب میشود سرنوشت این کسبوکار را دنبال کنند و هر جا دنبال کردن و لایک کردن و جمع شدن مخاطب باشد، پول هم همانجاست.
این فیلمنامهنویس، هشت قانون طلایی را برای کسبوکارهای کوچکی که میخواهند بر مبنای قصه پیش بروند برشمرد و درباره تکتک این قانونها سخن گفت: نخستین اصل این است که پیچیده نباشیم و از سادگی ایدههایمان خجالت نکشیم.
وی افزود: برای کسبوکاری که میخواهد بر اساس قصه پیش برود، یک ایده کافی است، به شرطی که آن ایده، درست و درخشان باشد. در جشنواره کودک آنلاین، 1600 ایده به دست ما رسید که از بین آنها 40 ایده انتخاب شد و صاحبان این ایدهها فرصت داشتند در عرض 2 تا 3 دقیقه ایده خود را برای داوران و سرمایهگذاران شرح بدهند تا نظر آنها را برای کمک به تولید این ایده جلب کنند. یکی از کودکان ایده سادهای داشت و برای معرفی هم آن را خیلی ساده نقاشی کرد! اما همین سادگی و اشتیاق او موجب شد که سرمایهگذار برای تولید سه قسمت بر اساس این ایده اعلام آمادگی کند.
برنده لوح زرین و دیپلم افتخار از جشنوارهی کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دومین قانون طلایی کسبوکارهای قصه محور را شبیه نبودن به دیگران اما پیروی کردن از الگوهای موفق معرفی کرد و گفت: بعد از موفقیت «دیرین دیرین» عمده ایدههایی که برای ساخت یک وب سری مطرح میشود، همان دیرین دیرین است اما قانون شماره دو به ما میگوید که نباید «دیرین دیرین» باشیم.
لزر غلامی یادآور شد که تجربه زیسته شامل همه خواندهها، دیدهها، شنیدهها و زیستنهای فرد است و برای پرهیز از شبیه دیگران بودن باید به این تجربه زیسته تکیه کرد.
«تکموضوعی بودن» و «از راه دیگری رفتن» قانونهای سوم و چهارمی نام گرفتند که این مدرس بیان کرد، با این توضیح که نباید مخاطب را گیج کنیم، باید خوراک فکری مشخصی به او بدهیم و همچنین بهتر است اولین چیزهایی که به ذهنمان میرسد کنار بگذاریم و راهها و زوایای دیگر را ببینیم.
عضو هیئتداوران بخش «وب سری» سی و دومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان خطاب به حاضران گفت: قانون پنجم داشتن بیزینس پلن است. به این معنی که یا باید خودتان ذهن اقتصادی داشته باشید و یا از کسی که این هوش را دارد مشورت بگیرید چون قصهای که بیزینس پلن نداشته باشد نمیتواند در فضای وب راه خود را پیدا کند. ساخت هشتگ، شعار، جلب نظر اسپانسر و گرفتن تبلیغات و... نیز از جمله راههایی است که میتوان با آن به یک بیزینس پلن رسید.
لزر غلامی، خاطر نشان کرد که ما نباید ابتدا یک محصول را بسازیم بعد امیدوار باشیم فروش و یا بازدید خوبی داشته باشد تا بتوانیم عروسک، ماگ، کتاب و دیگر اقلام وابسته به آن را تولید کنیم. بلکه باید قانون ششم، یعنی مرچن دایز را جدی بگیریم.
وی «مرچن دایز» را ابزاری که حول محور یک ایده شکل میگیرد تعبیر کرد و گفت: اینکه انیمیشنی به نام «فروزن» یکگوشه دنیا ساخته میشود و دخترک هشتسالهای آن سر دنیا، پایش را توی یک کفش میکند که برای من تولدی با تم فروزن بگیرید، یعنی سازنده این انیمیشن از همان ابتدای کار به مرچن دایز ایده خود توجه داشته است.
این منتور وب سری، «فکر کردن به قالبهای دیگر» و «اجرا در ابعاد کوچک و گسترش تدریجی ایده» را از دیگر قوانین طلایی کسبوکارهای مبتنی بر قصه معرفی کرد و به همه یادآور شد که تا ایدهای را اجرا نکنید آن را نمیشناسید و نقاط قوت و ضعف آن برایتان آشکار نمیشود.
لزر غلامی، جذابیت را عامل اصلی همه آثار هنری دانست و علت اهمیت آن را نیز در این موارد خلاصه کرد: توقع مخاطب امروز بالا رفته، حق انتخاب دارد و بهراحتی شما را حذف خواهد کرد. بنابراین باید به بازخورد سریعی که امکان ارائه آن توسط کامنتها فراهمشده توجه کرد و مخاطب را نادان فرض نکرد. چراکه ورود به دنیای جدید، قصههای جدید را میطلبد.
در بخش دیگری از این کارگاه که تا ساعت 16 ادامه داشت نیز وی درباره پادکستها، اینتر اکتیو بوکها، ویژگیهای دنیای جدید، VR، AR و Game Story Base توضیحاتی را بیان کرد.