تا آخر فصل سرما شرایط سختی در پیش داریم

دو هفته پس از جهش نمودار بیماران وخیم ویروس تنفسی کرونا در اصفهان، آرام آرام محدودیت‌های تجمع در مکان‌های پرخطر فراموش می شود و تدارک شهروندان برای شب نشینی‌های خانوادگی فصل سرما، بار دیگر زنگ خطر انتقال بیشتر این ویروس در اصفهان را به صدا در آورده است.

دو هفته پس از جهش نمودار بیماران وخیم ویروس تنفسی کرونا در اصفهان، آرام آرام محدودیت‌های تجمع در مکان‌های پرخطر فراموش می شود و تدارک شهروندان برای شب نشینی‌های خانوادگی فصل سرما، بار دیگر زنگ خطر انتقال بیشتر این ویروس در اصفهان را به صدا در آورده است.

با اوج گیری نمودار بیماران حاد مبتلا به ویروس کرونا از دهم مهر ماه تاکنون محدودیت هایی برای تجمع در پارک ها و مراکز تفریحی اجرا می شود. گردشگاه های مهم شهر از جمله پارک کوهستانی صفه و بیشه ناژوان، این روزها بسته اند و چراغ بوستان های حاشیه زاینده رود خشک نیز شب ها خاموش است. شهرداری اصفهان با نصب بنرهایی در این مسیر به اصفهانی ها توصیه می کند از حضور در بوستان های کنار رودخانه خودداری کنند، اما نه تنها این محدودیت های توصیه وار مانع از حضور گردشگران پاییزی برای قدم زدن و شب نشینی در پارک ها و فضای سبز شهر نشده، بلکه با گشت و گذاری در مسیر زاینده رود می توان گروه های خانوادگی یا دسته های جوانانی را دید که برای شب نشینی در پارک یا پیاده روی و دوچرخه سواری از خانه بیرون آمده اند و بسیاری حتی از ماسک هم استفاده نمی کنند.
تفریحاتی که تعطیل بردار نیست!
مرد میانسالی که همراه همسرش در حال پیاده روی در یکی از مسیرهای خلوت اما تاریک حاشیه رودخانه است، کاربرد ماسک را در مکان های جمعی می داند و می گوید: من و همسرم مبتلا به بیماری قند و فشار خون هستیم و باید چند دقیقه ای در روز پیاده روی کنیم، برای همین این مسیر خلوت را انتخاب کرده ایم و هر از گاهی شب ها در طول آن قدم می زنیم.
کمی آن طرف تر اعضای یک خانواده چهار نفری برای خوردن فست فود روی چمن های پارک نیمه تاریک نشسته اند، مادر خانواده می گوید: حوصله بچه ها از نشستن در خانه سر رفته بود، گفتیم تا هوا خیلی سرد نشده در شهر گردشی کنیم، وقتی دیدم پارک خلوت است تصمیم گرفتیم هوایی تازه کنیم.
صاحب یک آموزشگاه فنی حرفه ای درباره فعالیت در شرایط بحرانی کرونا، می گوید: این درست نیست که مردم بتوانند در همه مکان های شلوغ دیگر مانند اتوبوس و تاکسی حضور داشته باشند، اما وقتی به ما برسد بگویند تعطیل کنید که باعث انتشار ویروس نشوید، اگر خطر جدی است باید هر کجا که تجمعی هست تعطیل شود نه فقط بعضی کسب و کارها!
شب نشینی و دور همی های شبانه نیز با شروع فصل سرما جان تازه ای گرفته است. این در حالی است که آمار بیماران حاد مبتلا به کرونا بر اساس آمارهای رسمی از مرز هزار و ۸۰۰ نفر هم گذشته که افزایش قابل توجهی نسبت به شروع فصل پاییز دارد.
نمی توان به محدودیت ها دل خوش بود
رضا فدایی، مسئول بیماری واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان، در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا اعلام محدودیت های تجمعی در اصفهان برای کاهش زنجیره انتقال ویروس کووید ۱۹ موثر است؟ گفت: این محدودیت ها مفید بوده، اما واقعیت این است که باید خود مردم به این نتیجه برسند که از دور هم جمع شدن در هر نقطه ای خودداری کنند، یعنی از مهمانی های خانوادگی گرفته تا فروشگاه ها و مراکز خرید بزرگ و مراسم عزا و عروسی، به عبارت دیگر افراد در هیچ شرایطی نباید در مکان های عمومی حتی روباز دور هم جمع شوند تا بلکه روند انتقال این ویروس کند شود و شرایط بهبود پیدا کند.
وی با اشاره به این که در زمان تصویب و اعمال محدودیت ها، مسئولان همه جوانب را در نظر می گیرند، افزود: از خسارات اقتصادی گرفته تا اثربخشی در کنترل کرونا برای اعمال محدودیت ها در نظر گرفته می شود، پس به محدودیت های الزامی مثل تعطیل کردن ها نمی توان به تنهایی دل خوش بود.
توصیه های مراقبتی بهداشتی فراموش شده است
فدایی مهم ترین راهکار برای کنترل اپیدمی را آگاهی و همکاری مردم دانست و گفت: در ماه های نخست اپیدمی به شهروندان توصیه می شد که خریدهای مورد نیاز خانه را بسیار محدود کنند و با احتیاط انجام دهند، مثلا فقط یک نفر برای خرید کالاهای مورد نیاز به فروشگاه برود و کیسه ها نیز در خانه ضدعفونی شوند، اما اکنون همه این توصیه ها فراموش شده و در موارد بسیاری می بینیم که اعضای خانواده به شکل دسته جمعی و تفریحی برای خرید می روند که این خطر ابتلا به ویروس را چند برابر می کند.
خطر شب نشینی های فصل سرما
مسئول بیماری واگیر مرکز بهداشت اصفهان، با اشاره به این که از نظر تفریحات مردم در مضیقه هستند، ادامه داد: در شرایط کنونی باید توصیه کنیم که فقط یک نفر برای خرید از خانه خارج شود و به نمایندگی از دیگر افراد خانواده کالاهای مورد نیاز را خریداری کرده و سریع به خانه برگردد، همچنین تک تک افراد جامعه موظفند از تجمع های غیرضروری بپرهیزند.
وی از راه رسیدن فصل دور همی های خانوادگی را تهدیدی برای تشدید انتقال ویروس حاد تنفسی در اصفهان دانست و گفت: با این شرایط فکر می کنم حتی اگر مختصری بحران بیماری تخفیف پیدا کند، موقتی خواهد بود و تا آخر فصل سرما شرایط سختی در پیش داریم ، از جمله به این دلیل که شب ها طولانی و پنجره ها بسته می شود و افراد در خانه دور هم برای گفت و گو در محفل های خانوادگی جمع می شوند، در این شرایط به خصوص سالمندان در معرض خطر هستند.
فدایی با پیش بینی این که همچنان ماه های سختی را در پیش داریم، یادآور شد: شروع ماه ربیع الاول که فصل برنامه ریزی بسیاری از خانواده ها برای عروسی ها و جشن ها است و باید باز هم توصیه کنیم که تا جای ممکن محفلی تشکیل نشود، چون رویارویی افراد دور هم حتی در فضای باز و حتی با زدن ماسک خطرناک است و باید از دور هم جمع شدن خودداری کنیم .
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار