بیماری های کلیوی در کودکان با چه علائمی بروز پیدا می کند؟

دانشیار گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تب یکی از علائم ناراحتی کلیه و مجاری ادراری در کودکان است.

بیماری های کلیوی در کودکان با چه علائمی بروز پیدا می کند؟
دکتر آنوش آذرفر دانشیار گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تب یکی از علائم ناراحتی کلیه و مجاری ادراری در کودکان است، گفت: ناراحتی کلیه و مجاری ادراری ممکن است موجب اختلال در رشد و وزن گیری کودک شود، بنابراین والدین باید نسبت به تغییر رنگ ادرار، ادرار خونی و تکرر ادرار کودکان حساس باشند و با دیدن این علائم به پزشک معالج مراجعه کنند.

او افزود: بوی بد ادرار در کودکان لزوما نشان دهنده عفونت ادراری نیست شاید بستگی به نوع تغذیه کودک داشته باشد، اما اگر ادامه دار باشد باید بررسی شود.
دانشیار گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: بیماری کلیوی که در سنین کودکی شروع شود تا بزرگسالی همراه فرد است؛ بنابراین باید نسبت به علائم این بیماری آگاه بود و در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به درمان آن اقدام کرد.
فشار خون بالا

فشار خون بالا یکی از فاکتور‌های خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی است

آذرفر بیان کرد: بیماری‌های کلیوی در تمام سنین شایع است و از آنجایی که این بیماری تغییرات واضحی ندارد باید حتی کوچکترین علائم را با پزشک معالج در میان گذاشت، زیرا بررسی این عوامل در سلامت کلیوی فرد اهمیت دارد.
او تصریح کرد: فشار خون بالا یکی از فاکتور‌های خطر خاموش برای ابتلا به بیماری‌های کلیوی است از همین رو کنترل فشار خون به خصوص در بزرگسالان اهمیت بالایی دارد.

فوق تخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری کودکان تاکید کرد : علائم تغییر رنگ ادرار، ورم در دست‌ها، پا‌ها و صورت، تکرر ادرار، سوزش و شب ادراری را در کودکان باید مورد توجه قرار داد.
آذرفر اظهار کرد: رژیم غذایی در سلامت کلیه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که در همین راستا یکی از اصول مهم، مصرف مایعات کافی به خصوص آب است.

نمک قاتل سفید کلیه است

او با اشاره به اینکه نمک قاتل سفید کلیه است و باید مصرف آن را به حداقل رساند، افزود: فشار خون و دیابت از مهم‌ترین فاکتور‌های خطر برای ابتلا به بیماری‌های کلیوی است، از همین رو رژیم غذایی در عدم ابتلا به این بیماری‌های مزمن دارای اهمیت است.
نمک قاتل کلیه

فوق تخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری کودکان با بیان اینکه بیمارانی که دچار نارسایی کلیه می‌شوند تا حد زیادی فعالیت اجتماعی آن‌ها محدود می‌شود، ادامه داد: این بیماران هفته‌ای سه بار باید به بیمارستان برای انجام دیالیز مراجعه کنند و دارو‌های زیادی مصرف کنند از همین رو کیفیت زندگی آن‌ها تغییر می‌کند.

آذرفر با اشاره به اینکه علی رغم حمایت‌های دولت دیالیز روش پر هزینه‌ای برای فرد و جامعه است، بیان کرد: عملکرد کلیه با کنترل فشار خون حفظ می‌شود بنابراین باید به کنترل فاکتور‌های خطر توجه ویژه‌ای داشت.

او تصریح کرد: اگر بیماری دیابت به خوبی کنترل نشود سلامت کلیه را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ بیماری‌های کلیوی شایع در کودکان شامل عفونت ادراری، برگشت ادراری، ریفلاکس ادراری و عفونت ادراری است.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار