تمام خطوط بیآرتی اصفهان مجهز به دوربین میشوند
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: امسال دوربینهای مسیر BRT تکمیل شده و همه محورهای BRT با دوربین کنترل میشود.
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مخاطبان سامانه فارس من با ثبت پویشی از حرکت سایر وسایل نقلیه از خطوط ویژه اتوبوس در اصفهان گلایه کردهاند.
در بخشی از این پویش ثبت شده است که خط ویژه اتوبوس تندرو بیآرتی برای کاستن از بار ترافیکی خیابانها و تشویق مردم به استفاده از سامانههای حمل و نقل عمومی احداث شده است، ولی گاهی ورود یک خودرو یا حتی موتورسیکلت به مسیر ویژه بیآرتی سبب مسدود شدن یک ایستگاه برای دقایقی میشود که نتیجه آن جلوگیری از پیاده و سوار شدن مسافران ایستگاه، تأخیر در حرکت اتوبوسهای تندرو، معطلی دهها مسافر اتوبوس و کاهش اعتبار و محبوبیت سامانه تندرو به عنوان یکی از ارزانترین و پربازدهترین سامانههای حمل و نقل عمومی شهری است.
دوربین ثبت تخلف، جریمه و توقیف خودروها و موتورسیکلتهای افراد متخلف میتواند عاملی بازدارنده برای مهار این تخلف به ظاهر ساده ولی به شدت مخل رفت و آمد شهروندان باشد؛ خوب است پلیس راهور و شهرداری و حتی خود اتوبوسرانی با همکاری یکدیگر راهکاری برای حمایت از حریم قانونی مسیر ویژه سامانه تندرو پیدا و اجرا کنند.
در همین راستا به سراغ مسؤولان مربوطه در شهرداری اصفهان و پلیس رفته و خواهان پاسخگویی مسؤولان شدیم، علیرضا صلواتی معاون حمل و نقل ترافیک شهردار اصفهان در رابطه با این موضوع و اقدامات شهرداری در این رابطه اظهار داشت: شهرداری اصفهان در بخش خطوط ویژه اتوبوس از خطوط سامانههای تندرو شروع کرده و در صورت ورود وسیله نقلیه در خطوط ویژه اتوبوس پلیس هر جا ببیند اعمال قانون کرده و متخلفان را جریمه میکند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به سامانه تندرو خطوط ویژه تندرو بیآرتی افزود: شهرداری اصفهان در این راستا خط یک، 2 و 3 را به دوربین تجهیز کرده است و اصفهان نخستین شهری است که خط تندرو بی آر تی را بدون جداکننده فلزی اجرا کرده است.
ورود متخلفان به سامانه تندرو بی آر تی زیر 5 درصد است
وی با اشاره به اینکه محور خیابان جی با دوربین کنترل میشود و بیش از 90 درصد موفق بوده است، گفت: در حال حاضر ورود متخلفان به سامانه تندرو و تندرو بی آر تی زیر 5 درصد است و تخلفات آن نسبت به قبل از راهاندازی دوربینها به 2 درصد رسیده و تخلفات کاهش پیدا کرده است.
صلواتی با بیان اینکه نسبت به زمان قبل از راهاندازی دوربینها 95 درصد تخلفات کم شده است و بسیار کم شاهد تخلفات هستیم، بیان کرد: در مسیر خیابان جی تا مسیر ارغوانیه در خیابان بزرگمهر 22 دوربین نصب شده است و محور باهنر هم مجهز به دوربین شده اما به دلیل فرهنگسازی سعی کردیم در ابتدا پیامکهای هشداردهنده بدهیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه در راستای آگاهی شهروندان از نصب دوربین و فرهنگسازی در این زمینه شهرداری نسبت به نصب تابلو در سر تا سر مسیر اقدام کرده است، تصریح کرد: امسال دوربینهای مسیر تندرو بی آر تی تکمیل شده و همه محورهای تندرو بی آر تی با دوربین کنترل میشود.
وی با بیان اینکه تجاوز به خطوط سامانه تندرو زیر 5 درصد است و شهروندان همکاری خوبی داشتهاند، عنوان کرد: در خطوط ویژه اتوبوس باید جداگانه اعمال قانون کنیم، بنا داریم امسال و سال آینده با دوربین تجهیز شوند و در این خطوط هم پاکسازی مسیر انجام شود.
صلواتی با بیان اینکه مردم بسیار همراهی کردند و قبل از اینکه اعمال قانون کنیم رعایت میکردند، خاطرنشان کرد: در کل در 7 کیلومتر مسیر کمتر از 100 خودرو وارد میشوند و به عدد استاندارد جهانی هم که 5 تا 10 درصد است، نمیرسیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه هر اقدامی انجام دهیم آمار صفر نمیشود، ادامه داد: در هیچ کجا آمار به صفر نمیرسد، وقتی جایی قانونمدار شده این رفتار نهادینه میشود و مردم رعایت میکنند حتی در کشورهای پیشرفته هم افراد متخلف هستند.
وی خاطرنشان کرد: در مسیرهای ویژه، اصفهان نخستین شهری بود که با خطکشی این کار را انجام داد و در شهرهای دیگر با علائم پلاستیکی این کار را انجام میدهند و شهرهای دیگر به دنبال الگوبرداری از اصفهان هستند.
قانونشکنان 80 هزار تومان جریمه میشوند
ابوالقاسم چلمقانی رئیس پلیس راهور شهرستان اصفهان نیز در رابطه با اقدامات پلیس در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: در خطوط تندرو بی آر تی غیر از اتوبوس و خودروهای امدادی هیچ خودرویی حق ورود ندارد و اگر خودرویی وارد شود با دوربینهایی که نصب شده و حضور پلیس در خروجیهای لاینهای تندرو بی آر تی حتماً اعمال قانونهای سنگین و جریمه 80 هزار تومان میشوند.
رئیس پلیس راهور شهرستان اصفهان با بیان اینکه تعداد خودروهای متخلف زیاد نیست که تخلف میکنند، افزود: در خطوط BRT جی که سیستم پیامکی آن به روز و دقیقه است تخلفات خیلی نسبت به قبل کم شده و 80 درصد تخلفات کاهش پیدا کرده و سایر خطوط هم کمتر از 5 درصد است و به حداقل رسیده است.
وی در پایان با بیان اینکه شهرداری باید تلاش کند دوربینهای BRT نقص فنی نداشته باشند و در لحظه پیامک تخلف برای خاطیان ارسال شود، عنوان کرد: خودروهای متخلف را اگر جریمه کنیم در همان لحظه متوجه نمیشوند زمانی اطلاع پیدا میکنند که خلافی خودرو را بگیرند که زیاد نتیجه ندارد اما پیامک همان لحظه ارسال میشود، بنابراین بار دیگر این تخلف را انجام نمیدهند و به دیگران هم اطلاعرسانی میکنند.