روحانی: انتخابات و آرای مردم تا به امروز نظام را حفظ کرده است

رئیس جمهور گفت: این اهمیت دارد که اگر نظام ما جمهوری نبود و انتخابات در آن مبنا نبود، بعید می‌دانم این نظام تا این روز مانده بود؛ جمهوریت و انتخابات و آرای مردم به‌عنوان بنیان و اساس است که این نظام را به خوبی حفظ کرده است.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در نشست حقوق اساسی و شهروندی طی سخنانی اظهار داشت: قانون اساسی کشور رابطه مردم را با حکومت تبیین می‌کند و توضیح می‌دهد.
وی افزود: یکی از مباحثی که در سال 1356 در محضر شهید بهشتی و شهید مطهری مطرح شد که " در صورت پیروزی انقلاب، ساختار حکومت اسلامی چگونه باشد؟" و این مسائل خصوصا بعد از این بود که مباحث امام راحل(ره) در نجف درباره ولایت فقیه فرموده بود و به‌صورت یک جزوه چاپ و منتشر شده بود. این بحث که نقش مردم و آرای‌شان در این حکومت چیست و نظام جمهوری و یا نظام پارلمانی داریم، در سال 1357 ادامه داشت و عمده این موارد هم زمانی مطرح شد که امام(ره) در پاریس بودند و شهید بهشتی و مطهری به دیدار ایشان آمدند و یکی از مباحث این بود که نظام حکومتی چیست؟
رئیس‌جمهور گفت: مردم ابتدا در شعارهایشان می‌گفتند "استقلال آزادی حکومت اسلامی" و کلمه حکومت اسلامی بکار برده می‌شد و از زمانی که امام(ره) در پاریس فرمودند نظام آینده ما جمهوری است و کلمه "جمهوری اسلامی" وارد شعارهای مردم شد.
روحانی بیان داشت: این فکر مهمی بود که نظام ما به‌عنوان جمهوری اسلامی مد نظر قرار گرفت؛ اعتقاد شخصی من این است و چون من تا حدی در زمینه امنیت ملی کار کرده‌ام، این اهمیت دارد که اگر نظام ما جمهوری نبود و انتخابات مبنا نبود، بعید می‌دانم این نظام تا این روز مانده بود؛ جمهوریت و انتخابات و آرای مردم به‌عنوان بنیان و اساس است که این نظام را به خوبی حفظ کرده است. مردم هم اگر اشکالی در حکومت می‌بینند، می‌گویند در انتخابات فردی را انتخاب می‌کنیم که صالح‌تر و بهتر است و یا اگر در مجلس ایرادی می‌بینیم، نمایندگان بهتر را انتخاب خواهیم کرد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و ریاست جمهور با آرای مستقیم مردم انتخاب می‌شوند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار