کدام ظروف یک‌بار مصرف برای توزیع نذری مناسب‌تر است؟

مدیر گروه مهندسی بهداشت محیط استان اصفهان گفت: در صورتی که امکان شست‌وشوی ظروف در مساجد، تکایا و هیئت‌های مذهبی وجود داشته باشد، باید از ظروف دائمی برای غذاهای نذری استفاده کنند در غیر اینصورت از ظروف یکبار مصرف مناسب و دارای پروانه ساخت استفاده شود.

سید‌مهدی میرجهانیان در گفت‌و‌گو با تسنیم در اصفهان، با اشاره به ایام محرم و استفاده از ظروف یکبار مصرف در توزیع غذا و نذورات، اظهار داشت: ظروف یکبار مصرف بدون پروانه بهداشتی سلامت انسان‌ها را به خطر می‌اندازد و به همین دلیل استفاده از ظروف دائمی در صورت رعایت مسائل گندزدایی و بهداشتی پیشنهاد می‌شود.

وی افزود: در صورتی که امکان شست‌وشوی ظروف در مساجد، تکایا و هیئت‌های مذهبی وجود داشته باشد، باید از ظروف دائمی برای غذاهای نذری استفاده کنند در غیر اینصورت از ظروف یکبار مصرف مناسب و دارای پروانه ساخت و زیست تجزیه‌پذیر استفاده شود.

مدیر گروه مهندسی بهداشت محیط استان اصفهان با بیان اینکه اگر جایی ضرورت پیدا کرد که از ظروف یکبار مصرف استفاده شود، استفاده از ظروف زیست تجزیه‌پذیر توصیه می‌شود، گفت: ظروف یکبار مصرف مناسب برای مواد غذایی گرم و ظروف فویل آلومینیومی که پشت آن پروانه ساخت درج شده، پیشنهاد می‌شود.

وی تصریح کرد: بعد از آن ظروف سلولزی و سپس ظروف گیاهی برای مواد غذایی مناسب هستند حتی اگر غذا و مایعات داغ و چرب هم باشند مشکلی در این زمینه نیست.

میرجهانیان ادامه داد: یکسری ظروف شفاف در بازار وجود دارند که علامت "پ‌پ" پشت آن حک شده و پروانه ساخت دارند آنها نیز برای استفاده از نوشیدنی و غذای داغ مشکلی ندارند چون برای همین کار تهیه شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه تفاوت اینگونه ظروف با ظروف "پی‌اس"، ضخامت آن است، اظهار داشت: ظروف "پ‌پ" ضخیم‌تر هستند و به راحتی نمی‌شکنند و همچنین برای استفاده غذای داغ و چرب منعی ندارند، در حالیکه ظروف "پی‌اس" به هیچ وجه در برابر حرارت مقاوم نیستند و در صورتی که چای، آب جوش، شیر داغ یا هر گونه نوشیدنی و غذای داغ در آنها ریخته شود، مواد مضر آن آزاد و وارد ماده غذایی شده و برای سلامت انسان مضر است.


مدیر گروه مهندسی بهداشت محیط استان اصفهان خاطرنشان کرد: ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی شفاف فقط برای استفاده آب و نوشیدنی‌های خنک مناسب است و به هیچ وجه نباید از آنها برای مواد غذایی یا نوشیدنی داغ استفاده شود.

وی افزود: ماموران بهداشت بر بهداشت و سلامت آب و غذای هیئت‌های مذهبی، تکایا و مساجد نظارت و سرکشی دارند و نسبت به آموزش و فرهنگ‌سازی برای رعایت اصول بهداشتی در این اماکن اقدام می‌کنند، مردم می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی در مراسم عزاداری و نذورات با تلفن 190 تماس حاصل کنند و مراتب را اطلاع دهند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار