راهاندازی مرکز نوآوری بازیهای رایانهای در دانشگاه اصفهان
مدیر مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان گفت: این مرکز با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دانشگاه اصفهان تاسیس شده و به زودی به صورت رسمی افتتاح میشود.
جواد راستی در گفتوگو با ایسنا-منطقه اصفهان با اعلام این خبر، اظهار کرد: دانشگاه اصفهان از سال ۹۲ دارای یک مرکز تخصصی بازیهای رایانهای است که درحال حاضر این مجموعه با حمایت یک میلیارد تومانی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان گسترش یافته است.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر این مرکز به صورت کامل راه اندازی شده است، تصریح کرد: این مرکز پا را فراتر از بازیهای کامپیوتری گذاشته و مواردی همچون واقعیت مجازی و یا واقعیت ترکیبی در قالب بازی جدی برای درمان را که بتوان با آن به خلق ثروت رسید، تحت پوشش قرار میدهد.
مدیر مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان گفت: با توجه به گسترده بودن بخش صنایع سرگرمی و ظرفیتهای فراوان آن در جهت جذب مخاطب و ثروت آفرینی، این مجموعه به مرکز نوآوری تبدیل شده است.
راستی افزود: در این مرکز در زمینههای بازیهای رایانه ای، پویا نمایی (انیمیشن)، واقعیت مجازی، واقعیت ترکیبی، شبیه سازی و بازیهای درمانی کارهای آموزشی، پژوهشی، کارآفرینی و نوآوری انجام میشود، همچنین این مرکز مجهز به آزمایشگاه تخصصی و کلینیک بازی درمانی نیز است.
وی یادآور شد: این مرکز به تمام امکاناتی که برای تیمهای بازی ساز نیاز است، تجهیز شده است که شامل "کلاسهای آموزشی"، "استودیو ضبط صدای مجهز به ابزارهای پیشرفته"، "سایت کامپیوتری"، "آزمایشگاه اختصاصی واقعیت مجازی"، "آزمایشگاه موشن کپچر برای ضبط انیمیشن"، "آزمایشگاه برد گیم" و "فضایی برای استقرار و کار تیمها" و "آزمایشگاه تست بازی" است.
راستی توضیح داد: سایت کامپیوتر این مرکز مجهز به 20 دستگاه کامپیوتر پرقدرت مناسب برای رندرسازی بازیها است. اتاق تست این مرکز نیز مجهز به گوشیهای موبایل و تبلت با آخرین تکنولوژی روز دنیا برای آزمایش اپلیکیشنهای تولید شده است.
مدیر مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان ادامه داد: اتاق صدای این مرکز قابلیت ضبط صدای فیلمها و انیمیشنها با کیفیت بالا را دارد و یکی از مجهزترین استودیوهای ضبط صدای انیمیشن در ایران است.
علاقه مندان به بازی سازی، حمایت علمی میشوند
وی در خصوص دیگر بخشهای این مرکز گفت: اتاق "موشن کپچر" مجهز به سنسوری است که روی بدن انسان نصب میشود و حرکت بدن را به صورت سه بعدی به کامپیوتر منتقل میکند و در زمان ساخت انیمشن میتوان بجای مدل سازی سه بعدی در کامپیوتر، از این لباس استفاده کرد.
راستی با بیان اینکه این مرکز مجهز به دو آزمایشگاه است، تصریح کرد: این مرکز علاوه بر آزمایشگاه تست بازی، مجهز به آزمایشگاه واقعیت مجازی است که شامل دو ست واقعیت مجازی و یک ست واقعیت ترکیبی با هدست و دسته است که علاوه بر ساخت بازی سرگرم کننده، در ساخت بازی آموزشی نیز فعال است. در حال حاضر یک نمونه بازی برای درمان نارساخوانی کودکان در این بخش راه اندازی شده است.
مدیر مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان گفت: در این مرکز ایدههای جدید، خلاقانه و نوآورانه در زمینه صنایع سرگرمی از جمله بازیهای رایانه ای، شبیه سازی، پویانمایی (انیمیشن) و واقعیت مجازی که مبتنی بر دانش و پژوهش مورد حمایت قرار گرفته و به محصول برای عرضه به بازار تبدیل میشود.
وی با تاکید بر اینکه جامعه هدف این مرکز، بازیسازان و علاقه مندان به صنعت سرگرمی است، خاطرنشان کرد: تمام علاقه مندان به حوزه سرگرمی و بازی سازی از سنین مختلف می توانند به این مرکز مراجعه و از امکانات آن استفاده کنند. افرادی که بدنبال کار در این حوزه هستند، حمایت علمی می شوند.
راستی آینده این مرکز را بسیار روشن پیش بینی کرد و افزود: این مجموعه در بخش های آموزش، پژوهش و کارافرینی برای خلق ثرت از حوزه سرگرمی فعال است و با توجه به اینکه تنها مرکز مجهز در تمام کشور است، می تواند به قطب منحصر به فردی در حوزه سرگرمی تبدیل شود.
امضای پلت فرم مشترک در حوزه تولید محتوا با آ«واگیمز» و «کافه بازار»
مدیر مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان از تفاهم نامه همکاری با «کافه بازار» و «آواگیمز» خبر داد و گفت: آواگیمز تنها شتاب دهنده حوزه گیم در کشور است. مدیران این دو مجموعه به منظور بازدید و مذاکره برای ایجاد پلتفرم مشترک در حوزه تولید محتوا به اصفهان سفر کرده و از نزدیک از این مجموعه بازدید کردند.