اسکریپت چیست و چه کاربردی دارد؟

زبان اسکریپت نویسی (scripting language) یا زبان اسکریپت، زبان برنامه نویسی برای یک سیستم زمان اجرا است که به طور خودکار اجرای کارهایی را انجام می دهد. در غیر این صورت به صورت جداگانه توسط یک اپراتور انسانی انجام می شود.

اسکریپت چیست و چه کاربردی دارد؟

زبان اسکریپت نویسی (scripting language) یا زبان اسکریپت، زبان برنامه نویسی برای یک سیستم زمان اجرا است که به طور خودکار اجرای کارهایی را انجام می دهد. در غیر این صورت به صورت جداگانه توسط یک اپراتور انسانی انجام می شود.
به زبان ساده اسکریپت ها همانند برنامه ها مجموعه ای از دستورات هستند که پس از اجرا شدن کدهای نوشته شده منجر به انجام فرایند های از پیش تعیین شده می شود.
تعریف اسکریپت چیست؟ scriptip قطعه کدی است که ممکن است با زبان برنامه نویسی متفاوتی نوشته شود و گستردگی و تعداد خطوط آن می تواند از چند خط تا چند هزار خط باشد.

نکته ای که در مورد اسکریپت وجود دارد؛ معنی و مفهوم عمومی آن در دنیای وب و اینترنت است. می توان اسکریپتی نوشت که پس از اجرا تمامی خبر های یک سایت را دانلود کند، یا می توان اسکریپتی ایجاد کرد که مانند یک پنل کاربری بتواند مشتریان شما را مدیریت کند. هر کاری که در ذهن شما وجود داشته باشد با استفاده از مجموعه ای از دستورات که نیازی به برنامه اضافی ندارند و تنها با خوانده شدن اجرا می شوند توسط اسکریپت ها قابل پیاده سازی است.
اسکریپت ها بر خلاف برنامه های ویندوزی تفسیر نمی شوند و اصولا یکسری کارهای تکراری را انجام می دهند. به عنوان مثال بررسی وضعیت لود cpu سرور بجای اینکه توسط عامل انسانی انجام شود می تواند توسط اسکریپت در بازه زمانی خاصی اجرا شود.
اسکریپت ها نمونه کوچک شده زبان مادری خود هستند. این یعنی تعدادی از دستورات و فرامین در این زبان حذف شده اند. به همین دلیل معمولا سریعتر از زبان مادری خود اجرا می شوند.
زبان های برنامه نویسی اسکریپتی مبتنی بر متن و اپن سورس هستند و توسعه دهندگان وب معمولا از آنها در پروژه های مربوطه استفاده می کنند. به طور کلی نه زبان برنامه نویسی اسکریپت وجود دارند که شباهت بسیاری با هم دارند.

• Php، پایتون، جاوا اسکریپت و پرل نمونه هایی از این زبان های برنامه نویسی هستند. جاوا اسکریپت ساختاری شبیه به زبان c دارد و بیشتر برای ایجاد افکت روی کامپیوتر استفاده می شود. این کدها نیازی به پردازش سمت سرور ندارند و در کامپیوتر کلاینت اجرا می شوند.
• پرل زبان برنامه نویسی منبع باز یا اپن سورس است که از 100 ماژول رایگان پشتیبانی می کند.
• Php برای ایجاد صفحات پویای وب مورد استفاده قرار می گیرد و به راحتی در کنار کدهای html قرار میگیرد.
• پایتون نیز یک زبان قدرتمند و شی گراست که با بسیاری از پلتفرم ها سازگار است.
• Ruby یک زبان برنامه نویسی با انعطاف پذیری بلاست. Ruby به توسعه دهندگان این امکان را می دهد که یک نرم افزار ابتکاری ایجاد کنند.
• Node js یک فریمورک برای نوشتن برنامه های شبکه با استفاده از jаvascript است. کاربران شرکت های Node.js شامل IBM ، LinkedIn ، Microsoft ، Netflix ، PayPal ، Yahoo هستند.

اسکریپت ها چطور نصب می شوند؟
فایل آماده اسکریپت معمولا در کنار خود یک راهنمای نصب دارند که می توانید بر اساس مراحل گفته شده نصب را انجام دهید. اسکریپت ها به طور کلی دو دسته هستند؛ یا نیاز به دیتا بیس دارند یا ندارند.
برای این منظور شما باید فایل راهنما را مطالعه کنید یا در فایلconnect یا config بدنبال کدهای مربوط به دیتابیس بگردید. نمونه کد آن در زیر آمده است.



انواع اسکریپت‌ها
در اسکریپت های تحت وب بدون نیاز به پایگاه داده کافیست فایل script را در هاست آپلود کرده و آنرا از حالت فشرده خارج کنید. سپس ادرس وب سایت را در مرورگر وارد کرده و کلید اینتر را بزنید.
در اسکریپت های تحت وب با دیتا بیس نیاز است در ابتدا یک دیتا بیس ایجاد کرده سپس یوزر و پسورد برای آن تعریف و از این اطلاعات در نصب اسکریپت در مراحل مختلف استفاده کنید.
زبان های اسکریپتی زبان جدیدی نیستند احتمالا هر یک از آنها برای گروه متفاوتی از متخصصان فناوری اطلاعات مورد نیاز می شود.

اسکریپت های آماده راست چین
در مارکت راست چین اسکریپت های متنوعی برای کاربردهای خاص وجود دارد. در ادامه به معرفی بهترین اسکریپت های فارسی می پردازیم.
از اسکریپت های ارسال پیام انبوه در اینستاگرام، اسکریپت های مدیریت ارتباط با مشتری، پشتیبانی، آزمون ساز، اسکریپت های فروشگاه ساز و ارز دیجتال تا اسکریپت های ویژه نیازمندی را به سادگی در راست چین می توانید پیدا کنید. علاوه بر این از خدمات پشتیبانی رایگان و 6 ماه ضمانت بازگشت وجه برخوردار شوید.
در زیر دسته محصولات اسکریپت فارسی را مشاهده می کنید.
• ابزارها و سرویس ها
• خبری
• درگاه های بانکی
• دانلود و آپلود
• فرم ها
• شبکه های اجتماعی
• نظرسنجی
• کد css
• جی کوئری
• سایر موارد مثل سایت آموزش آنلاین، اسکریپت خبرخوان، اشتراک vip فایل و...

با خرید و دانلود اسکریپت سایت صرافی و ارز دیجیتال، برگزاری کلاس آنلاین، فروش فایل و سایر اسکریپت های کاربردی سایت خود را اتوماتیک مدیریت کنید.

تفاوت اسکریپت رایگان و پرمیوم
Script های رایگان را می توان بدون پرداخت هزینه دانلود و استفاده کرد. اما نکته ای که در این میان حائز اهمیت است، مسائلی مثل پشتیبانی، ارائه آپدیت ها و موارد امنیتی است. خدمات پشتیبانی به شما این اطمینان را می دهد که در صورت بروز اشکال یا مشاهده خطا، امکان اصلاح از طرف فردی متخصص، وجود دارد. از سوی دیگر توسعه محصولات که توسط آپدیت ها صورت می گیرد، در نسخه های رایگان وجود ندارد. از همه این موارد که بگذریم، مسائل امنیتی است. بسیاری از نسخه های رایگان دارای بدافزارها بوده که سایت شما را در معرض هک قرار می دهند. حالا این شما هستید که بین این گزینه ها انتخاب خواهید کرد.
اسکریپت های آماده راست چین را می توانید را از لینک زیر دانلود کنید.
https://www.rtl-theme.com/category/script/
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار