شبکه کابلی یا وایرلس، کدام یک بهتر است؟

جدال بین شبکه کابلی و وایرلس هنوز ادامه دارد! شما فکر می کنید، شبکه کابلی یا وایرلس، کدام یک بهتر است؟ وقتی صحبت از بهتر بودن چیزی است یعنی هم از نظر نظر کیفیت، هم سرعت و هم اجرا!

شبکه کابلی یا وایرلس، کدام یک بهتر است؟

جدال بین شبکه کابلی و وایرلس هنوز ادامه دارد! شما فکر می کنید، شبکه کابلی یا وایرلس، کدام یک بهتر است؟ وقتی صحبت از بهتر بودن چیزی است یعنی هم از نظر نظر کیفیت، هم سرعت و هم اجرا!

فاکتورهای چالش برانگیز در دنیای تکنولوژی

حقیقت امر این است که برای اتصال به اینترنت دو راه وجود دارد. راه اول ارتباط بی سیم به واسطه وای فای بوده و راه دوم استفاده از کابل شبکه است. وقتی صحبت از یک تکنولوژی بی سیم است یعنی ارتباط سریع تر و روتین تر دنبال می شود اما این موضوع روی دیگری هم دارد. یعنی وایرلس همیشه هم سریع نیست! وایرلس ها یک پروتکل ارتباطی جدیدتر و به روز تر هستند اما موضوع از این قرار است که کانال های اشباع شده و کانکشن های پیش فرض موجود در دنیای وای فای سبب می شود تا سرعت ارتباط در وضعیت ناپایدار قرار بگیرد و معمولاً بسیار پایین تر باشد.

محیط نیز روی سرعت کار تاثیر زیادی دارد به طوری که دیوارهای بتنی باعث افت چشمگیر قدرت سیگنال ها می شود و این موضوع کارایی کلی کار را کاهش می دهد. همه چیز بستگی به فرکانس شبکه بی سیم مورد استفاده دارد.

چرا وایرلس به کابل شبکه ترجیح داده می شود؟

بخشی از پیشرفت تکنولوژی مربوط به راحتی است! با وایرلس یا شبکه بی سیم شرایط اتصال در هر مکانی فراهم می شود به طوری که همه چیز آنلاین و بدون نیاز به کابل فیبر نوری است. شبکه کابلی متشکل از یک کابل اترنت، هاب، سوئیچ و روتر است. این کابل ها به دستگاه ها این امکان را می دهد که داده روی شبکه منتقل شود و اثر بخشی خوبی داشته باشد.

تفاوت اصلی بین وایرلس و سیستم کابلی این است که وایرلس ها برای هر محدوده ای استفاده می شوند و سیستم کابلی سرعت بیشتری دارد. پس وقتی می گوییم بین وایرلس و شبکه کابلی جدال است در واقع جدال بین سرعت و راحتی مطرح است.

تفاوت وایرلس و شبکه کابلی از منظر سرعت

وای فای در بستر 802/11g اجرا شده است و آنطور که بررسی ها نشان می دهد حداکثر سرعت اسمی به کار گرفته برای آن 54 مگابیت بر ثانیه است اما آزمایشی که صورت گرفته اینطور نشان داده است که این سرعت در عمل کمتر است.

تلفن های همراه و دستگاه های مختلف این سرعت را می پذیرند ما گیمرها چنین فضایی را فاجعه می دانند. در واقع سرعت در مقایسه با اترنت یا کابل شبکه بسیار کندتر است. مثلاً اترنت ها می توانند، 100 و 1000 مگابیت بر ثانیه یا فراتر را اجرا کنند. آخرین استاندارد شبکه وای فای از نظر سرعت رو به بهبود است. سرعت اترنت به نسبت کابل شبکه بیشتر است و عوامل بیرونی کمتر روی آن تاثیر دارد.

تفاوت کابل شبکه و وایرلس از نظر قابلیت اطمینان :

اگر بخواهیم نگاه کاربردی تر داشته باشیم سرعت اجرایی برای کابل شبکه یا اترنت ثابت است. کسانی که فایل های بزرگ را دانلود می کنند و یا ویدیو را به صورت آنلاین تماشا می کنند معمولاً از اتصال کابلی بهتر کمک می گیرند در هر صورت این اتصالات رویکرد خاص خود را دارند.

وای فای شامل تداخل سیگنال بوده و عوامل محیطی روی بخش های مختلف آن تاثیرگذار هستند. اتمسفر نیز سبب بروز یک سری مشکلات می شود. وای فای معمولاً عملکرد ثابتی از خود نشان نمی دهد و با حرکت از سمتی به سمت دیگر با شرایط ناپایداری روبرو هستیم. البته که روتر می تواند موقعیت بهینه در خانه یا دفتر کار ایجاد کند اما نه آنقدر خوب که تصورش را دارید .

کدام ایمن تر است؟ کابل شبکه یا وایرلس؟

موضوع امنیت در دنیای تکنولوژی اهمیت زیادی دارد. امنیت یکی از عامل های مهم در انتخاب است. اطلاعاتی که روی یک اتصال کابل اترنت قرار می گیرد به واسطه یک سری وسایل فیزیکی به شبکه متصل شده و قابل دسترسی است. در این حالت شانس برای سرقت داده و یا هک کردن کمتر است. طراحی این دستگاه ها به صورتی است که برای اتصال خود از فایروال به منظور امنیت بهتر کمک می گیرند.

زمانی که داده های حساس ارسال شود، پروتکل رمزنگاری صورت می گیرد تا امنیت لازم برقرار شود.

در شبکه های عمومی رایگان وای فای، امنیت بسیار کمتر است! هرجا سیستم فیزیکی انتقال اطلاعات وجود داشته باشد سطح امنیت در بهترین حالت قرار می گیرد.


تفاوت شبکه کابلی و وایرلس از نظر زمان تاخیر

اینکه فکر کنید سرعت و کیفیت فقط و فقط مربوط به پهنای باند است اشتباه است چون زمان تاخیر نیز عامل بسیار مهمی است. زمان تاخیر به مدت زمانی گفته می شود که دستگاه داده ها را از مقصد مورد نظر خود دریافت می کند. این موضوع مربوط به مفهوم پینگ در شبکه است. کسانی که اهل بازی های آنلاین هستند این عبارت را شنیده اند. در صورتی که کاهش زمان تاخیر برای شما بسیار مهم باشد باید از کابل اترنت سیمی استفاده کنید.

کلام آخر

در بررسی نویز پذیری، تجهیزات وایرلس نظیر، آنتن وایرلس و رادیو وایرلس نویز بیشتری به نسبت کابل شبکه جذب می کند و این موضوع اختلال ایجاد می کند. در یک بررسی کلی متوجه شدیم امتیازات شبکه کابلی به نسبت وایرلس بیشتر است اما شبکه بی سیم راحت تر است و این راحتی برای همه اعضا است چون کابل شبکه تنها شرایط اتصال را برای یک شخص فراهم می سازد اما در مورد شبکه های بی سیم اتصالات بین چندین فرد صورت می گیرد. بررسی ها اینطور نشان می دهند که کابل شبکه می تواند وضعیت روتینی را در پیش بگیرد و اثر بخش باشد اما وایرلس وسیع تر بوده و از نظر پهنای باند نیز قابل قبول تر است. در انتخاب هر یک از این دو مورد باید بررسی کنید که کدام یک بهتر و اثربخش تر است و می تواند قابلیت اجرایی روتین تری داشته باشد. شبکه های کابلی موقعیت اجرایی سخت تری دارند و شبکه های بی سیم در بهترین حالت با دردسر کمتر اجرا می شود اما امنیت برای کابل شبکه تعریف بهتری دارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار