فاضلاب در کوچه‌های «دهاقان» جاری است/ سلامت مردم در خطر

 هر چند روز یک بار پساب چاه‌های فاضلاب منطقه مسکن مهر دهاقان در کوچه پس کوچه‌ها جاری می شود و سلامت مردم را تهدید می‌کند اما مسئولان توجهی به موضوع ندارند.

فاضلاب در کوچه‌های «دهاقان» جاری است/ سلامت مردم در خطر

یکی از موضوعاتی که در حفظ بهداشت شهری مهم محسوب می‌شود جمع‌آوری فاضلاب به نحو مطلوب است که نقش بسزایی در حفاظت از محیط زیست دارد و نبود آن آرامش زندگی انسان‌ها را بر هم می‌زند.

در برخی از شهرها فاضلاب به وسیله شبکه جمع‌آوری سراسری یا همان سیستم «اگو» به تصفیه خانه مرکزی منتقل می‌شوند اما ۹۸ درصد شهرهای ایران سیستم جمع‌آوری ندارند و فاضلاب شهری به آب‌های سطحی رودخانه‌ها و گاه گاهی آب آشامیدنی مردم وارد شده و یا به سبب وجود ناخالصی‌ها و آلایندگی‌ها به محیط زیست ضرر می‌رساند.

بر این اساس فاضلاب شهری یکی از استانداردها و شاخصه‌های مهم هر شهری تلقی می‌شود که نبود آن قطعاً مشکلاتی را به همراه دارد و در نهایت منجر به آزار و اذیت مردم و اعتراض شدید می‌شود.

در قدیم با حفر چاه اقدام به دفع فاضلاب خانگی می‌نمودند و اکنون در برخی از مناطق و حتی شهرهای ایران این رویه به همان شکل سنتی خود ادامه دارد؛ در شهرستان دهاقان هنوز از حفر چاه‌های سنتی به عنوان فاضلاب شهری و خانگی استفاده می‌شود که البته با مشکلاتی همراه است و مردم نیز زندگی با وجود مشکلاتی که نشأت گرفته از چاه‌های سنتی فاضلاب است را غیرممکن می‌دانند و و خواستار رفع سریع این مشکلات هستند.

با وجود مطالبه‌گری‌های ۳۰ ساله مردم دهاقان از مسئولان به خصوص نمایندگان مجلس شورای اسلامی در چندین دوره نسبت به این موضوع هیچ ترتیب اثری انجام نشده است اما این بار مشکلات برای ساکنان منطقه «مساکن مهر دهاقان» جدی و غیر قابل تحمل شده که مردم زندگی را غیر قابل تحمل و زجرآور می‌دانند.

بالا زدن گندآب فاضلاب در کوچه‌های مساکن مهر دهاقان

یکی از ساکنان مسکن مهر دهاقان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به همه مشکلات و کمبودهای مسکن مهر شهرستان دهاقان اظهار داشت: حدود ۱۰ سال قبل یک واحد آپارتمانی در مجموعه مسکن مهر دهاقان خریداری نمودیم و با همه کمی و کاستی‌های آن زندگی را تاکنون گذارنده‌ایم اما گاهی برخی مشکلات از طاقت و تحمل انسان به دور است.

لیلا فراهانی افزود: وقتی معضلی شبانه روز در محل زندگی انسان نمایان باشد منجر به عصبانیت، رنجش و آزرده خاطری نیز می‌شود و کیفیت زندگی و آرامش را به کلی زیر سوال می‌برد.

فاضلاب شهری نیاز مبرم و الزامی برای هر شهری محسوب می‌شود زیرا نقش اساسی در بهداشت فردی و حتی محیط زیست دارد اما دهاقان فاقد فاضلاب شهری است و این یک فاجعه و اتفاقی بسیار ناخوشایند استوی با بیان اینکه نبود فاضلاب در سطح شهر فاجعه است، عنوان کرد: فاضلاب شهری نیاز مبرم و الزامی برای هر شهری محسوب می‌شود زیرا نقش اساسی در بهداشت فردی و حتی محیط زیست دارد اما دهاقان فاقد فاضلاب شهری است و این یک فاجعه و اتفاقی بسیار ناخوشایند است.

خدابخشی با اشاره به گندآبی که از چاه‌های فاضلاب شهری بالا زده است و علاوه بر کثیف شدن معابر و کوچه‌ها موجب تولید بوی نامطبوعی در محلات می‌شود، تصریح کرد: معمولاً هر خانه دارای چاهی برای دفع فاضلاب است اما در منازل واقع در مسکن مهر دهاقان به سبب زود پر شدن چاه‌های فاضلاب باید هر هفته اقدام به تخلیه چاه فاضلاب شود که علاوه بر هزینه، نوبت‌دهی نیز در این ارتباط وجود دارد اما در نهایت برای فقط یک هفته این روند مؤثر است.

وی افزود: به سبب بالا زدن و سر ریز شدن چاه‌های فاضلاب مجدد اقدام به حفر چاه دوم نمودیم که هزینه میلیونی برای ساکنان هر مجتمعی در بر دارد اما چاه دوم هم سریع پر و سرریز شد و باز شاهد چهره زشت و ناخوشایند و بوی بد در محل زندگی خود هستیم.

نبود فاضلاب سلامت ما را تهدید می‌کند

این فرد ساکن مسکن مهر دهاقان گفت: هر روز عصر چاه‌های همه مجتمع‌های این منطقه بالا می‌زند که یک مشکل بزرگ بهداشتی و بهتر بگویم یک فاجعه است و کودکانی که در چنین فضای در حال بازی و رفت و آمد هستند نیز همگی نگران سلامت کودکان خود هستند.

وی با اشاره به حفر ۶ چاه برای یک مجتمع مسکونی اذعان کرد: به سبب وجود مشکلات بهداشتی که نشأت گرفته از چاه‌های فاضلاب است شبکه بهداشت با نصب بنری اعلام نمود که باید مجدد چاه حفاری شود در غیر این صورت آب مجتمع‌ها قطع خواهد شد، ما ۶ بار اقدام کرده‌ایم اما همان مشکلات باز تکرار شد و دیگر جایی برای حفر چاه جدید نداریم.

راهیابی چاه‌های فاضلاب به یکدیگر

خدابخشی با بیان اینکه مشکل چاه‌های فاضلاب ایمنی ساختمان‌ها را تهدید می‌کند، گفت: کارشناس هم از چاه‌ها بازدید نمود و محل حفر چاه‌ها را تغییر داد اما باز همه مشکلات تکرار شد، راهیابی چاه‌ها به یکدیگر مشکلات را صد چندان کرده و زیر ساختمان‌ها پر از چاه شده اما چون زمین شیب دار و سنگی است دیگر چاهی چاره ساز نیست.

وی افزود: مسئولان به فکر سلامت مردم باشند زیرا با وجود بوی بد و گند آبی که بر روی زمین راه افتاده سلامت ما تهدید شده است.

دیگر جایی برای حفر چاه فاضلاب نداریم

شهروند دیگری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر زندگی در مسکن مهر دهاقان را زجرآور دانست و اظهار داشت: با وجود هوای گرم تابستان به سبب بوی بد ناشی از چاه‌های فاضلاب خانگی هیچ پنجره‌ای را باز نمی‌گذاریم و مجبور به تحمل گرمای طاقت فرسا هستیم.

علی احمدیان افزود: جاری شدن فاضلاب در کوچه و خیابان منجر به تولید پشه و سوسک شده است.


وی گفت: به طور مثال برای یک مجتمع ۴ طبقه‌ای با ۱۸ واحد تا کنون ۶ بار چاه فاضلاب حفر شده اما مجدد پر و سرریز می‌شود و دیگر جایی برای حفر چاه نداریم.

احمدی عنوان کرد: چاه جدید با هزینه میلیونی حفر می‌شود اما دوباره بالا می‌زند و به چاه‌های مجاور راه می‌یابد.

زمین سنگی مناسب حفر چاه نیست

رضا رئوفی نیز در این باره اظهار داشت: زمین مسکن مهر دهاقان سنگی بوده و همین مسئله سبب شده که چاه‌های فاضلاب جواب‌گو نباشند و مدام تخلیه شوند.به فرماندار مراجعه کردیم اما متأسفانه با رفتار تندی مواجه شدیم و فرماندار اجرای پروژه فاضلاب شهری دهاقان را یک پروژه میلیاردی دانست و گفت مردم همه باید در این راستا هزینه‌ای را متقبل شوند

این فرد ساکن مسکن مهر اظهار داشت: ما چند بار به شبکه بهداشت مراجعه کرده‌ایم اما آن‌ها ضمن اشاره به وجود مشکلات بهداشتی خطرساز در این محل با ثبت یک نامه ما را به اداره آب و فاضلاب دهاقان ارجاع دادند و اداره آب و فاضلاب اعلام کرد که این مشکل هیچ ربطی به ما ندارد.

وی با بیان اینکه فرماندار از مردم تقاضای مشارکت دارد، افزود: ما مجدد به فرماندار مراجعه کردیم اما متأسفانه با رفتار تندی مواجه شدیم و فرماندار اجرای پروژه فاضلاب شهری دهاقان را یک پروژه میلیاردی دانست و گفت مردم همه باید در این راستا هزینه‌ای را متقبل شوند.

این فرد ساکن مسکن مهر دهاقان اذعان کرد: با وجود همه مشکلات معیشتی و مالی امکان پرداخت هیچ هزینه‌ای برای فاضلاب شهری را ندارند و این وظیفه مسئولان است.

وی با اشاره به اینکه ساکنان مسکن مهر در حال پرداخت اقساط مساکن خود هستند، گفت: همه ساکنان مسکن مهر یا مستأجر و درگیر پرداخت اجاره ماهانه و یا در حال پرداخت اقساط ۲۰ ساله منزل هستند و اکثراً نیزز از قشر ضعیف جامعه هستند؛ ما اگر توان پرداخت هزینه برای فاضلاب را داشتیم در محله‌های مناسب‌تر خانه می‌خریدیم تا با چنین مشکلاتی مواجه نباشیم.

تحویل مسکن مهر با احتساب هزینه راه اندازی سیستم دفع فاضلاب

احمدی با بیان اینکه برای فاضلاب شهری پول پرداخت کردیم، اظهار داشت: سال‌های گذشته همه ساکنان شهرستان دهاقان مبلغی برای راه‌اندازی سیستم دفع فاضلاب شهری پرداخت نمودند و تحویل تمامی منازل مسکن مهر دهاقان به مالکان با در نظر گرفته شدن هزینه فاضلاب صورت گرفته اما هیچ اتفاقی نیفتاد و مسئولان مجدد خواستار دریافت هزینه از مردم هستند در صورتی‌که تقبل این هزینه فقط وظیفه دولت است.

فرماندار دهاقان: مردم مشارکت کنند

فرماندار شهرستان دهاقان در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: همان‌طور که مشکلات مسکن مهر در بیشتر نقاط کشور مشهود است در مجموعه مسکن مهر شهرستان دهاقان هم مشکلاتی وجود دارد که در صدد رفع ان هستیم.

سید علی سجادی افزود: شهرستان دهاقان فاقد فاضلاب شهری و خانگی بوده و متأسفانه در مجموعه مسکن مهر منجر به بروز مشکلاتی برای ساکنان آن منطقه شده است.

وی اذعان کرد: جنس زمین این منطقه سنگی و نامناسب است و حفر متعدد چاه‌های فاضلاب مشکلاتی را به بار آورده است و جواب‌گوی نیاز مردم نیست.

سجادی تصریح کرد: با جلساتی که با کارشناسان مربوطه تشکیل شده راهکارهایی جدید مبتنی بر علم و تکنولوژی پیشنهاد شده تا این مشکل خیلی سریع مرتفع شود و به زودی بهترین راهکار و تصمیم اتخاذ خواهد شد.

وی با بیان اینکه مردم هم باید در این زمینه با ما مشارکت کنند، عنوان کرد: برای رفع این مشکل به اختصاص اعتباری از تملک دارایی، کمک نماینده مجلس و مشارکت مردم احتیاج داریم تا به زودی با بهترین شیوه و روش ممکن از فاضلاب بهره‌مند شوند و نیازی به حفر چاه نباشد.

احداث فاضلاب شهری از قدیم تا کنون تقاضای اولیه و اولویت‌دار دهاقانی‌ها از نمایندگان چندین دوره مجلس بوده و هست ولی هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است اما این بار همین فاضلابی که ظاهراً به چشم نمی‌آید سلامت مردم دهاقان را تهدید می‌کند تا جایی که شبکه بهداشت هم به این امر معترض شده است اما با وجود تماسهای مکرر خبرنگار مهر با نماینده دهاقان در مجلس شورای اسلامی موفق به تماس با خانم نماینده نشدیم.

مشکلات چاه‌های سنتی برای ساکنان مسکن مهر دهاقان دیگر غیر قابل تحمل شده و هر چقدر هم این پروژه عظیم و هزینه‌بر باشد اما ساکنان آن از قشر ضعیف جامعه هستند و توان پرداخت هزینه‌های میلیونی برای احداث فاضلاب را ندارند؛ از سویی باید فوری در این ارتباط چاره اندیشی شود زیرا دیگر مشکلات بهداشتی و تخریب و فرونشست ساختمان‌ها به سایر مشکلات اضافه شده است و سلامت و امنیت مردم این منطقه در معرض خطر قرار گرفته است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار