کام تلخ طالبی‌کاران بادرودی/قطب کشاورزی استان اصفهان حال و روز خوشی ندارد

قطب کشاورزی استان اصفهان حال و روز خوشی ندارد به نحوی که کام طالبی‌کاران بادرودی در سال‌های اخیر به دلیل بروز مشکلات تلخ شده است.

کام تلخ طالبی‌کاران بادرودی/قطب کشاورزی استان اصفهان حال و روز خوشی ندارد

بخش کویری بادرود قطب کشاورزی استان اصفهان و تولید محصول پرطرفدار طالبی آقا علی عباس است و تولید این میوه جالیزی پرخاصیت به‌گونه‌ای است که محصول این منطقه هم به لحاظ سطح زیر کشت و هم طعم و مزه، حرف اول را می‌زند.
سال‌ها است که کام طالبی‌کاران بادرودی آن‌طور که باید شیرین نمی‌شود و مشکلاتی که برای عرضه محصول و دسترنج چندماهه با آن مواجه هستند سبب شده که نه‌تنها از زحمتی که کشیده‌اند بهره نبرند بلکه حتی در برخی موارد هزینه‌های تولید را هم نتوانند با فروش محصول خود به دست بیاورند.
گندمی یکی از کشاورزان اهل روستای فمی از توابع بادرود در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم بابیان اینکه درآمد حاصل از کشاورزی و طالبی‌کاری کفاف هزینه‌های تولید را نمی‌دهد، گفت: مثلاً طالبی ما را در زمان اوج تولید، در بازار کیلویی یک هزارتا یک هزار و 500 تومان می‌خرند اما در مغازه‌های شهر، از کیلویی هفت هزار تومان کمتر به مشتری نمی‌دهند.
وی افزود: ما هزینه‌های زیادی برای تولید طالبی باید صرف کنیم به‌عنوان‌مثال برای یک هکتار از محصول چیزی حدود 40میلیون تومان هزینه می‌کنیم به امید این‌که در فصل برداشت با فروش محصول خستگی از تن به درکنیم اما با این وضعیت معلوم نیست تا پایان فصل برداشت حتی هزینه‌هایی که انجام داده‌ایم به دست ما برسد.
محمدی یکی دیگر از کشاورزان بادرودی در خصوص مشکلات کنونی کشاورزان منطقه بیان داشت: بالا بودن قیمت سموم، خرید دلالان به قیمت پایین و تفاوت نرخ آن با مصرف‌کننده و نبود اتحادیه صیفی‌کاران و حمایت ناکافی دولت از تولیدکنندگان و نظارت ناکافی بر بازار عرضه محصول، از مهم‌ترین مشکلات طالبی کاران منطقه بادرود است.
احمد مختاریان پور مدیر مرکز جهاد کشاورزی بادرود در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در نطنز با اشاره به برداشت محصول طالبی از 300 هکتار از مزارع بخش بادرود تا اوایل مرداد اظهار داشت: امسال پیش‌بینی می‌شود از هر هکتار کشت این محصول بیش از 40 تن طالبی برداشت شود.
مدیر مرکز جهاد کشاورزی بادرود ضمن اشاره به ایجاد اشتغال فصلی قابل توجه برای کارگران در طول فصل برداشت طالبی در شهر بادرود گفت: در زمان عملیات برداشت، به مدت دو ماه برای حدود دو هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم شغل فصلی ایجاد می‌شود.
مختاریان پور گفت: کشاورزان در چند سال اخیر با استفاده از روش‌های آبیاری نوین مصرف آب را حدود 70 درصد کاهش دادند اما در دوسه سال اخیر با گران شدن لوله‌های آبیاری قطره‌ای، کشاورزان متحمل هزینه‌های بالایی شده‌اند و موجب کاهش سطح زیر کشت طالبی شده است.
مدیر مرکز جهاد کشاورزی بادرود گفت: این محصول در ماه بهمن به صورت تونلی با پوشش پلاستیک کشت شده و از مزایای کشت به این روش، زود رسی، تولید محصول سالم و صرفه‌جویی در آب و نهاده‌های کشاورزی است.
وی ضمن اشاره به خواص محصول طالبی کشت شده در مزارع شهر بادرود شهرستان نطنز گفت: میوه و تخم طالبی یکی از بهترین منابع ویتامین A و مملو از بتا کاروتن است که در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار