صادرات گلاب کاشان در پیچ و خم بی‌مهری/مشکلات رمق تولیدکنندگان را گرفته است

صادرات گلاب کاشان در پیچ و خم بی‌مهری گرفتار شده است به نحوی که مشکلات رمق تولیدکنندگان را گرفته است.

صادرات گلاب کاشان در پیچ و خم بی‌مهری/مشکلات رمق تولیدکنندگان را گرفته است

حوزه گلاب و عرقیجات گیاهی در منطقه کاشان از جمله صنایع شاخصی است که در این منطقه رونق بسیار زیادی دارد و از این رو توجه به این صنعت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
صادرات در این حوزه نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و از این رو باید مسئولان به حوزه صادرات این محصولات ناب توجه ویژه‌ای داشته باشند و در زمینه تسهیل در روند صادرات نیز لازم است اقدامات لازم صورت پذیرد.
صادرات در حوزه گلاب و عرقیجات این روزها متاسفانه با مشکلات متعددی رو به رو است و همین موضوع باعث شده است تا تولیدکنندگان و صادرکنندگان با دغدغه‌های بسیار زیادی رو به رو باشند و این موضوع به نحوی رمق تولیدکننده را می‌گیرد.
این موضوع در حالی است که صادرات گلاب و عرقیجات گیاهی به ویژه اسانس گل محمدی دارای ارزش افزوده قابل توجهی است که توجه به این حوزه می‌تواند تحولی اساسی در اقتصاد منطقه از طریق گلاب و عرقیجات ایجاد کند.
تقی حجازی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان با با بیان اینکه کاشان مرکز تولید و پرورش پرنده زینتی مرغ عشق است، اظهار داشت: گل و گلاب و محصولات وابسته به آن فرصتی برای رونق اقتصادی است و کاشان نیز این فرصت‌ها را قبلا داشته است.
وی با بیان اینکه کار را باید با برنامه بیشتری پیش ببریم، افزود: از بخش کوهستانی و کویری در منطقه کاشان درختان تنومندی وجود دارد و باید از فرصت‌ها به نحو مطلوب استفاده کرد تا اقتصاد رونق داشته باشد.
مدیرعامل انجمن گلاب و عرقیجات شهرستان کاشان ضمن تشکر از واگذاری میز گلاب به کاشان ابراز داشت: فعالان حوزه اقتصاد گل و محصولات آن ارتباط خوبی با یکدیگر دارند و رقابت سالمی با یکدیگر داشتند و بر همین اساس لازم است در برنامه‌ریزی همسو با یکدیگر عمل کنیم.
وی صادرات و ارزآوری حوزه گلاب را یکی از اهداف دانست و گفت: جلسات ابتدایی میز گلاب کاشان برگزار شده است و خوشبختانه توانستیم با استفاده امکانات و تجهیزات از آنان خارج از منطقه کاشان در میز گلاب بهره‌مند شویم و این موضوع را باید به فال نیک گرفت.
حجازی با بیان اینکه اسانس از جمله محصولات گل محمدی است که ارزش افزوده بالایی دارد، تصریح کرد: تجربیات زیادی در دهه های مختلف کسب شده و نباید از این تجربیات به راحتی عبور کرد و آن را چشم‌پوشی کرد.
وی با بیان اینکه می توان از نوشیدنی گلاب در کنار سرو غذا در دیگر کشورها استفاده کرد، تاکید کرد: این موضوع و فرهنگسازی آن نیازمند برنامه‌ریزی است و باید در این زمینه همفکری کرد و سنگ‌هایی در طول مسیر است، برداریم.
مدیرعامل انجمن گلاب و عرقیجات کاشان با بیان اینکه همفکری در همه ابعاد به ویژه بعد اقتصادی تاثیرگذار است، افزود: میز گلاب فرصت مناسبی است که می‌توان در حوزه گلاب و عرقیجات گیاهی با برنامه‌ریزی شاهد پیشرفت آن باشیم و اقتصاد پررنقی در این حوزه داشته باشیم.
یکی از صادرکنندگان گلاب و عرقیجات در منطقه کاشان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه صادرات وضع خوبی ندارد، اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که صادرات دارد تعهدات ارزی است به نحوی که برخی از صادرات بازماندند و قید آن را زدند و باید برای تسهیل این روند مسئولان اهتمام ورزند.
وی با بیان اینکه این موضوع یک مشکل مهمی است که باید رفع شود، افزود: از آنجا که صادرات اکثرا به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود و خریداران در آن کشورها ایرانیان هستند از این رو پرداخت آنان غالبا با ریال است و این موضوع باعث می‌شد که برای ما مالیات حساب شود در حالی که صادرات معاف از مالیات است.
این صادرکننده کاشانی با بیان اینکه صادرات در حوزه فرش نیز این مشکل وجود دارد، افزود: کشورهای دیگری نیز در منطقه رقیب اصلی برای ایران محسوب می‌شود در حالی که بخش قابل توجهی از کاشان در حوزه گلاب و عرقیجات فعال هستند و توجه بیش از پیش در این زمینه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
وی ضمن تاکید بر تقویت بازاریابی گلاب گفت: فرهنگ مصرف گلاب و عرقیجات روز به روز افزایش پیدا می‌کند و لازم است بازاریابی در این زمینه تقویت شود تا کشور در این زمینه عقب نیفتد.
یکی دیگر از صادرکنندگان گلاب و عرقیجات گیاهی در کاشان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، در رابطه با مشکلات حوزه صادرات گلاب و عرقیجات با بیان اینکه با گذشت بیش از چهار دهه از عمر با برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و انقلاب متاسفانه یک تیم اقتصادی به دنبال تقویت صادرات نبوده است، اظهار داشت: برخی کشورها که در اقتصاد قدرتمند هستند نیازهای کشورهای دیگر را شناسایی و د،ر راستای رفع نیازهای آن کشورها تولیدات خود را تقویت می‌کنند.
وی با بیان اینکه متاسفانه تیم اقتصادی در بدنه دولت به ویژه در وزارت امور خارجه ما وجود ندارد، افزود: ما این تقاضا را از دولت جدید داریم که تیم اقتصادی قوی در وزارت خارجه داشته باشیم و لازم است در این زمینه تصمیمات لازم اتخاذ شود.
علیرضا پاکبان، از کارشناسان تجارت خارجی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با بیان اینکه ضعف در این زمینه مشکلاتی را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایجاد کرده است، ابراز داشت: صادرکنندگان به همین دلیل با مشکلات متعددی رو به رو هستند و لازم است مسئولان در این زمین اهتمام ورزند.
وی با بیان اینکه توسعه بازار گلاب اصول و چارچوب خود را دارد، اظهار داشت: در حال حاضر بازارهای خوبی داریم و مطالعه مطالبه بازار و دیگر اصول را می طلبد و لذا بدون تلاش و مطالبه نتیجه مطلوب بدست نمی‌آید.
این کارشناس بخش اقتصادی با بیان اینکه صادرکننده موفق اصول و چارچوب‌ها را رعایت کردند، افزود: تثبیت بازار از محصول صادراتی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و لازم است برنامه صادراتی در این زمینه از اهمیت بسیار برخوردار است و تشکیل میز گلاب در کاشان در این زمینه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار