عوارض جانبی دوز سوم واکسن کرونا چیست؟

عوارض جانبی ناشی از دریافت دوز تقویت کننده واکسن کرونا شامل درد، قرمزی و التهاب در محل تزریق، خستگی، سردرد، سرگیجه، درد عضلانی، تب و لرز است.

عوارض جانبی دوز سوم واکسن کرونا چیست؟

با شیوع گونه دلتا ویروس کرونا در سراسر جهان افراد زیادی به آن مبتلا شده‌اند، حتی افرادی که دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده بودند نیز به این ویروس آلوده شدند. به نظر می‌رسد که میزان آنتی بادی تولید شده در بدن پس از دریافت دو دوز واکسن کرونا با گذشت زمان کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این، به نظر می‌رسد که افراد مسن و کسانی که دارای نقص ایمنی هستند حتی پس از دریافت دو دوز واکسن بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ قرار دارند؛ بنابراین بهتر است این افراد دوز تقویت کننده واکسن کرونا را دریافت کنند.

چه افرادی به دوز تقویت کننده واکسن کرونا نیاز دارند؟

همانطور که دوز اول واکسن کرونا در ابتدا به افراد آسیب‌پذیر جامعه تزریق شد، دوز تقویت کننده واکسن کرونا در ابتدا در اختیار این گروه از افراد قرار خواهد گرفت. افرادی که به سرطان مبتلا هستند و تحت درمان قرار دارند، افرادی که درگیر عفونت HIV هستند و کسانی که دارای نقص ایمنی هستند جز گروه آسیب‌پذیر جامعه قرار دارند و لازم است زودتر از دیگران دوز تقویت کننده واکسن کرونا را تزریق کنند.

آیا دوز سوم واکسن کرونا باعث بروز عوارض جانبی می‌شود؟

همانطور که مشخص است واکسن‌ها همانند ویروس واقعی عمل می‌کند؛ بنابراین افرادی که واکسن کرونا را دریافت می‌کنند عوارض جانبی خفیفی را تجربه خواهند کرد. بروز عوارض جانبی به این معنا نیست که فرد به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده‌اند، بلکه نشان می‌دهد که سیستم ایمنی بدن افراد عامل بیماری‌زا را تشخیص داده است و در صورت آلوده شدن به ویروس کرونا با آن مقابله خواهد کرد. متخصصان معتقدند که دوز تقویت کننده واکسن کرونا نیز باعث بروز عوارض جانبی می‌شود، نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که دوز سوم از ایمنی و اثربخشی بالایی برخوردار است. به نظر می‌رسد که عوارض جانبی ناشی از دریافت دوز سوم همانند دوز اول یا دوم خواهد بود.

آیا دوز سوم واکسن‌ها مجوز استفاده اضطراری را دریافت کرده‌اند؟

تاکنون دوز سوم واکسن‌های فایزر و مدرنا اولین واکسن‌هایی است که مجوز استفاده اضطراری را دریافت کرده‌اند. گروهی از محققان به منظور بررسی تأثیر عوارض جانبی ناشی از دریافت دوز سوم واکسن کرونا، مطالعه جدیدی انجام دادند و بیش از چهار هزار و ۵۰۰ نفر که دوز تقویت کننده کننده را دریافت کرده‌اند را مورد ارزیابی قرار دارند. ۸۸ درصد افراد اعلام کردند که عوارض جانبی دوز سوم مشابه یا حتی خفیف‌تر از عوارض جانبی دو دوز قبلی بوده است.

عوارض جانبی دوز تقویت کننده واکسن کرونا چیست؟

با توجه به نتایج مطالعات انجام شده، بعضی از عوارض جانبی ناشی از دریافت دوز سوم واکسن کرونا شامل درد، قرمزی و التهاب در محل تزریق، خستگی، سردرد، سرگیجه، درد عضلانی، تب و لرز می‌شود. همه واکسن‌ها باعث بروز عوارض جانبی خفیف می‌شود، اما پس از گذشت چند روز بهبود پیدا می‌کنند. تزریق واکسن کرونا باعث بروز واکنش‌های التهابی در بدن افراد می‌شود و باعث بروز تب، خستگی و سردرد می‌شود. واکسیناسیون مؤثرترین روش پیشگیری از بروز نوع شدید بیماری کووید -۱۹ در نظر گرفته شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار