خواص شگفت انگیز چای سیستوس برای سلامت بدن، پوست و مو

مزیتی که چای سیستوس نسبت به بقیه دارد این است که این چای گیاهی هم دارای فواید درمانی بسیار زیادی می‌باشد و هم بسیار خوشمزه و خوش عطر است.

ما در ابتدا سعی می‌کنیم تعریف و توضیح مختصری در مورد گیاه سیستوس برای شما ارائه دهیم و در مورد خواص آن باهم بیشتر آشنا شویم. همانطور که از نام چای سیستوس می‌توان حدس زد این چای از گیاه سیستوس اینکانوس Cistaceae تهیه می‌شود که به آن لقب رز سنگی نیز داده شده است. در بین گیاهان دارویی که امروزه از آن‌ها به عنوان نوشیدنی استفاده می‌شود، سیستوس را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین این گیاهان به حساب آورد که می‌توان کمی با دقت به این پیشینه قدیمی و ماندگاری این چای در تاریخ در مورد خوب بودن این نوشیدنی به اطمینان رسید.
گیاه سیستوس که بیشتر در مناطق مدیترانه رشد می‌کند یک گیاه مقاوم می‌باشد که در برابر خشکی بسیار مقاوم است، این گیاه پس از رشد، تقریبا از اواخر بهار گل هایش که دارای رنگ صورتی و بنفش می‌باشند باز می‌شود و تا چندین ماه باقی می‌مانند، البته دقت کنید که خود گیاه سیستوس یک گیاه همیشه سبز به حساب می‌آید که کل سال سبز است. برای تهیه چای سیستوس از ترکیب برگ و گل‌های خشک شده این گیاه استفاده می‌شود که دارای رایحه و عطر فوق العاده می‌باشد، در زمان‌های بسیار قبل موضوعی که بسیار رایج بود نسبت دادن گیاهان خوش عطر و خوش رایحه به بهشت و استفاده از آن در کتاب‌های مقدس بوده است، سیستوس نیز از این قائله مستثنی نبوده است.
روش مصرف چای سیستوس در منزل
زمانی که شما با یک همچین گیاهی رو به رو باشید بالطبع نحوه دم کردن آن و گرفتن عصاره از آن کمی سخت می‌شود. برای دم کردن چای سیستوس دو روش رایج وجود دارد تا بتوان به نتیجه دلخواه رسید:
در روش اول توصیه می‌شود که از ۳ بار دم کردن متوالی برای این چای استفاده شود که کمی کار را برای شما سخت می‌کند، اما در روش دوم که کمی راحت‌تر می‌باشد شما می‌توانید از یکبار دم کردن استفاده کنید که ما آن را به طور دقیق برای شما آموزش خواهیم داد.
خواص شگفت انگیز چای سیستوس برای سلامت بدن، پوست و مو
مواد لازم برای دم کردن چای سیستوس
آب تصفیه شده (آب آشامیدنی شرکتی): یک لیتر
برگ گیاه سیستوس: ۳ قاشق غذاخوری
چاشنی: شیرین کننده طبیعی مانند عسل و یا استفاده از چای سیاه
دستورالعمل دم آوری چای سیستوس
برای دم کردن چای سیستوس در این روش شما به نوعی این گیاه را می‌پزید تا تمام عصاره آن خارج شود. یک قابلمه متوسط را انتخاب کرده و آب را درون ظرف ریخته و با قرار دادن بر روی حرارت دمای آن را تا حدود ۸۰ درجه سانتی گراد بالا ببرید، سپس برگ‌های چای خود را به آن اضافه کنید و شعله گاز را تا کم‌ترین حالت ممکن پایین بیاورید و درب ظرف خود را قرار دهید و اجازه دهید که به مدت پنج دقیقه گیاه سیستوس پخته شود. دقت کنید در این مرحله حرارت شما باید به گونه‌ای باشد که دمای آب از مرز ۹۰ درجه افزایش پیدا نکند (از جوشیدن دم کرده جلوگیری شود.)
بعد از گذشت ۵ دقیقه شعله را خاموش کرده و به مدت ۷ دقیقه اجازه دهید که چای شما درون آب داغ باقی بماند تا مرحله استخراج عصاره به طور کامل انجام شود، سپس اقدام به صاف کردن چای سیستوس خود کنید و تفاله‌ها را استخراج کنید. دمنوش و چای شما آماده نوشیدن و مصرف می‌باشد و می‌توانید برای دستیابی به طعم بهتر کمی عسل به آن اضافه کنید و از نوشیدن چاتی خود لذت ببرید.
بررسی خواص چای سیستوس
بعد از آنکه طرز تهیه چای سیستوس را در قسمت قبل یاد گرفتیم بد نیست دلایلی که باعث شده است پس از گذشت سالیان بسیار زیاد هنوز مصرف این دمنوش ادامه پیدا کند را باهم مرور کنیم. در دوران گذشته و قدیم اولین و مهمترین مواردی که مردم را به سمت نوشیدنی این چای می‌کشاند مشکلاتی همچون، بیماری سرماخوردگی، سرفه، درد‌های عادت ماهانه زنان، رماتیسم، انواع زخم‌ها و … بوده است. به طور کلی در طب سنتیِ گذشته کاربرد اصلی این گیاه برای رفع التهاب‌ها و کاهش درد‌ها استفاده می‌شد، از التهاب گلو و پوست گرفته تا درد‌های مختلفی که به سراغ انسان می‌آید. استفاده از این دمنوش ادامه پیدا کرد تا جایی که تقریبا ۲۵ سال پیش در اروپا با انجام آزمایش‌های مختلف بر روی این گیاه به خواص جدید از آن پی بردند و ما در ادامه سعی داریم، مهمترین مواردی که به طور علمی در مورد آن ثابت شده است را برای شما معرفی کنیم.
آنتی اکسیدان مهمترین ماده چای سیستوس
اگر شما دوست دار نوشیدن قهوه و چای باشید به احتمال زیاد نام آنتی اکسیدان را زیاد شنیده اید، اما آیا واقعا وجود آنتی اکسیدان در چای سیستوس تا این اندازه حائز اهمیت می‌باشد؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت به طور قطع همینطور می‌باشد، رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی می‌باشند که احتمال تشکیل آن‌ها در بدن انسان بسیار زیاد است، اگر تعداد این مولکول‌ها از یک حدی عبور کند می‌تواند منشا بیش از ۵۰ بیماری در بدن ما شود که مهمترین این بیماری‌ها انواع سرطان و بیماری‌های قلبی می‌باشد. برای پیشگیری از افزایش این رادیکال‌ها در بدن بهترین گزینه استفاده از مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان می‌باشد که یکی از این مواد غذایی چای سیستوس می‌باشد. گیاه سیستوس مقادیر زیادی «بیوفلاوونوئید» (ویتامین P) و «پلی فنول» دارد. پلی فنول ترکیبی گیاهی است که مانند آنتی اکسیدان‌ها عمل می‌کند.
خواص شگفت انگیز چای سیستوس برای سلامت بدن، پوست و مو
خاصیت ضد باکتری و ضد ویروس چای سیستوس
از مزایا و خواص چای سیستوس تاثیر مستقیم این دمنوش بر روی سلول‌های بدن ما می‌باشد، این موضوع در کمترین چایی قابل مشاهده می‌باشد. طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۰ انجام شد، عصاره این گیاه می‌تواند از ابتلای سلول‌های میزبان به انواع مختلف ویروس‌ها جلوگیری کند و با اینکار یک ایمنی بالایی به بدن ما در مقابله با بیماری‌های باکتریایی و ویروسی ایجاد کند. در مورد قارچ‌ها نیز این تاثیر وجود دارد، ولی برای موارد محدودتری، پس اگر از افرادی می‌باشید که سیستم ایمنی ضعیفی در مقابله با این بیماری‌ها دارید این چای می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای شما باشد، البته فراموش نکنید با توصیه پزشک معالج.
تاثیر چشم گیر چای سیستوس برای سلامت پوست و مو
شاید موضوعی که امروزه و در جهان کنوکی بسیار به آن اهمیت می‌دهند و مورد استقبال مردم قرار میگیرد پوست و سلامت آن می‌باشد که گیاه سیستوس نشان داده است برای مداوای اگزما، آکنه و بیماری پوستی صدفک (پسوریازیس) و پاک‌سازی پوست بسیار موثر است. علاوه بر این موضوعات شما می‌توانید با نوشیدن چای سیستوس سلامت پوست سر خود را افزایش دهید و از بروز مشکلاتی مانند شوره سر و همچنین ریزش مو نیز جلوگیری کنید.
چای سیستوس: کمک به درمان بیماری لایم!
شاید خیلی از ما با نام این بیماری آشنا نباشیم، اما برای درک این بیماری باید گفت این بیماری از نیش کنه حاصل می‌شود و چای سیستوس بخاطر دارا بودن ترکیباتی که حاوی «منوئیلوکسید» می‌باشد برای درمان این بیماری یکی از بهترین گزینه‌ها می‌باشد. همانطور که در قسمت ویروس‌ها بیان کردیم به طور کلی این دمنوش یک خاصیت ضد باکتری و ضد ویروس ویژه‌ای دارد که باعث شده است استفاده از آن برای درمان و پیشگیری از بسیاری بیماری‌های باکتریایی و ویروسی گزینه بسیار ایده آلی باشد. علاوه بر این موضوعات برخی از منابع بر این اعتقاد می‌باشند که حتی اگر می‌خواهید پشه‌ها و کنه‌ها به شما حمله نکنند می‌توانید با نوشیدن روزانه حداقل دو فنجان چای سیستوس از این مشکل رهایی پیدا کنید.
سلامت قلب با چای سیستوس
وقتی نام قلب و سلامت آن را می‌شنویم به طور ناخودآگاه اولین موضوع که به ذهن ما می‌رسد کم کردن میزان مصرف چربی‌ها می‌باشد. در تحقیقاتی که ژورنال کاردیولوژی در سال ۲۰۱۹ انجام داد به این موضوع اشاره کرده که چای سیستوس عوامل خطر آفرین بیماری‌های قلبی عروقی مانند «دیس‌لیپیدمی» را که یک نوع چربی ناسالم می‌باشند به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار