تصیم‌گیری برای کشت پائیزه‌کشاورزان اصفهان/آب آذر ماه جاری می‌شود

 عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان گفت: موضوع توزیع آب برای کشت پائیزه کشاورزان اصفهان امروز یا فردا تعیین تکلیف می‌شود.

تصیم‌گیری برای کشت پائیزه‌کشاورزان اصفهان/آب آذر ماه جاری می‌شود

رضا جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به برگزاری جلسات کمیته متشکل از نمایندگان استانداری، شرکت آب منطقه‌ای، صنف کشاورزان و جهاد کشاورزی استان برای تصمیم‌گیری درباره توزیع آب کشت پائیزه، اظهار داشت: کمیته در این هفته تشکیل شده و درخواست ما در جلسات آن ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب در مدت ۲۵ روز در آذرماه بوده است اما با توجه به شرایط کنونی سد زاینده‌رود گفتند میزان ۱۲۰ میلیون مترمکعب را نمی توانند تامین کنند و با کمتر از این مقدار آب موافقت کردند.
وی با بیان اینکه میزان توزیع آب به بارندگی ۱۰- ۱۵ روز آینده بستگی دارد، خاطرنشان کرد: توزیع آب برای کشت پاییزه کشاورزان اصفهان در آذر ماه خواهد بود اما هنوز روز آن به طور دقیق مشخص نیست و امروز تعیین تکلیف می‌شود.
این عضو هیئت مدیره صنف کشاورزان اصفهان که در جلسات تصمیم‌گیری برای توزیع آب کشت پائیزه حضور دارد، اضافه کرد: کشت گندم باید در برج ۹ تمام شده باشد و پس از آن در اصطلاح کشاورزی دوره پرهیز است که در ماه دی به دلیل سرما و یخبندان نمی‌توان کشت کرد و بذر از بین می‌رود. از رو بنا به درخواست کشاورزان آذرماه آب توزیع می‌شود تا بارندگی‌های پیش رو نیز بر اراضی کشاورزی کشت شده ببارد.
به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه کارگروه سازگاری با کم آبی استان اصفهان که جمعه شب گذشته با حضور سید علی اکبر محرابیان وزیر نیرو برگزار شد، با پیشنهاد سید رضا مرتضوی استاندار اصفهان مقرر شد در این هفته کمیته‌ای از نماینده استانداری، آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی و صنف کشاورزان اصفهان تشکیل و تا پایان هفته (امروز یا فردا) درباره توزیع آب برای کشت پاییزه کشاورزان غرب و شرق اصفهان تعیین تکلیف و تصمیم گیری شود.
کشاورزان شرق و غرب اصفهان از دوشنبه ۱۷ آبان ماه تاکنون در اعتراض به بی توجهی به خواسته‌های آنان و بلاتکلیفی هر ساله برای کشت پائیزه در بستر خشکیده زاینده رود و در جوار پل خواجوی اصفهان چادر بر پا کردند و تحصن آنان امروز وارد دهمین روز شد. به گفته کشاورزان تا روزی که آب در رودخانه جاری شود، آنان در بستر رودخانه به بست نشینی ادامه خواهند داد.
سد زاینده رود هم اکنون ۱۷۰ میلیون مترمکعب آب دارد و متولیان امر این وضعیت سد را بحرانی توصیف می‌کنند.
سد زاینده رود با ظرفیت اسمی یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب به عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تأمین کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران است. این سد قوسی شکل که سال ۱۳۴۹ به بهره‌برداری رسید در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار