آشنایی با پرورش کراسولا اواتا

در واقع کاشت و پرورش کراسولا اواتا چندان سخت و پیچیده هم نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با روش های کاشت و حتی نگهداری از این گیاه به خوبی آشنا شوید.

به طور کلی گلدان آپارتمانی کراسولا یک گیاه آپارتمانی محبوب و زیبا برای هدیه دادن در دنیا خواهد بود چون علاوه بر زیبایی جزو گیاهان آپارتمانی مقاوم نیز به شمار خواهد آمد. کراسولا اواتا به خاطر اصول کاشت و پرورش راحتی که دارد امروزه مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با پرورش کراسولا اواتا

بهتر است بدانید که گیاه کراسولا آواتا امروزه با نام علمی crasula ovata شناخته شده و در خانواده ساکولنت ها جای خواهد گرفت. زیستگاه اصلی این گیاه مناطق آفریقای جنوبی است اما در حال حاضر در اغلب نقاط جهان به عنوان گیاه آپارتمانی نیز استفاده می شود. کراسولاها معمولا دارای ۱۵۰ نوع مختلف هستند که هر گونه طرفداران خاص خود را دارند.
چگونگی پرورش کراسولا اواتا
به صراحت می توان گفت که نگهداری کراسولا اواتا یا گیاه یشم تقریبا در هر مکانی با نور معمول هم امکان پذیر است و به همین خاطر یکی از گیاهان محبوب آپارتمانی تبدیل شده است. کراسولا اواتا از گذشته نماد پول و دوستی نامیده می شود و اگر تا به حال به باغ های فروش گل و گیاه رفته باشید آن ها را مشاهده کرده اید.
این نوع ساکولنت مشابه یک ساکولنت درختچه مانند کامکت است. برگ های سبز براق آن از ساقه های چوبی مانند آن بیرون خواهد آمد. البته این گیاه از دسته گیاهان گلده به شمار می آید که گل هایی به رنگ سفید، صورتی و قرمز هم تولید خواهد کرد. با وجود اینکه کراسولا اواتا بومی نواحی جنوبی آفریقا است اما در قاره آسیا نیز به سمبلی از خوش شانسی تبدیل شده است.


روش های کاشت و تکثیر گیاه

توجه داشته باشید که کاشت و پرورش کراسولا اواتا از طریق سه روش قلمه زنی ساقه، تکثیر برگ و همچنین کاشت بذر قابل انجام خواهد بود. به همین خاطر در ادامه مراحل هر کدام از روش های پرورش کراسولا اواتا را به صورت جداگانه شرح داده ایم:
روش های کاشت گیاه کراسولا
  • قلمه زنی ساقه:

توصیه می شود که برای قلمه زنی ساقه حتما ساقه ای سالم و مناسب گیاه را که حداقل ۸ تا ۱۰ سانتی متر ارتفاع دارد را انتخاب نمایید. سپس با استفاده از یک جسم تیز و تمیز ساقه را برش دهید و چندین روز اجازه دهید تا محل بریدگی قلمه به خوبی خشک شود. این کار ممکن است یک الی دو هفته زمان ببرد.
می توانید به منظور تسریع در روند ریشه دهی قلمه ها، انتهای آن را به هورمون ریشه زایی آغشته نمایید اما بدون آن هم امکان پذیر خواهد بود. پس از این کار می توانید ساقه را در ترکیب خاک مناسب شامل یک قسمت خاک کاکتوس، ساکولنت و یک قسمت پرلیت بکارید.
روند آبیاری را به صورت اندک انجام دهید تا اولین نشانه های رشد نمایان شوند. سپس می توانید نگهداری گیاه جدید را به صورت گذشته ادامه دهید.
  • تکثیر از طرق برگ:

گیاه کراسولا آواتا را می توانید از طریق برگ نیز تکثیر نمایید که البته در این روش زمان بیشتری برای داشتن یک گیاه کامل نیاز خواهید داشت. با دقت یک برگ سالم از گیاه را انتخاب نمایید و بر روی بستر مناسبی از خاک قرار دهید. توصیه می شود که خاک بستر را کمی مرطوب نگه دارید تا ریشه ها پدیدار شوند.
روند ریشه دهی تقریبا دو ماه طول خواهد کشید که پس از مشاهده رشد در ریشه ها پیدایش گیاه کوچکی از قسمت انتهای برگ ها را شاهد خواهید بود. پس از رسیدن به سایز مناسب می توانید گیاه کوچکتان را به گلدانی مناسب انتقال دهید.
اصول قلمه زنی گیاه
  • کاشت بذر:

دقت داشته باشید که روش کاشت بذر کراسولا آواتا به ندرت انجام می شود و همچنین به زمان بسیار زیادی هم نیاز دارد. برای کاشت بذر های گیاهتان می توانید بذور را روی سطح بستری مناسب از خاک بریزید و آن را مرطوب نگه دارید.
همچنین با پوشاندن سطح بستر با پلاستیک شفاف می توانید محیطی گلخانه ای برای بذرها فراهم نمایید. البته که پلاستیک مورد استفاده باید دارای چندین سوراخ ریز باشد و هنگامی که مشاهده کردید گیاهتان دارای چندین برگ شده می توانید آن را به گلدان جدیدی انتقال دهید.

شرایط مورد نیاز برای نگهداری کراسولا آواتا

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی داند که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم جهت کاشت و پرورش کراسولا آواتا پرداخته ایم:
دستورالعمل تکثیر کراسولا اواتا
  • نور کافی:

از آنجایی که کراسولا آواتا جزو گیاهان نور دوست است برای رشد نیاز به نور زیاد و غیر مستقیم آفتاب خواهد داشت. این گیاه آفتاب مستقیم را به خوبی تحمل می کند و حتی در این شرایط ساقه ها ضخیم تر شده و برگ های بیشتری تولید خواهد کرد. دقت داشته باشید که نور صبح تا ظهر برای گیاه شما مناسب تر از نور عصر است و به همین خاطر بهترین مکان برای قرار دادن آن پشت پنجره های جنوبی در معرض نور خواهد بود.
  • آبیاری منظم:

در پرورش کراسولا اواتا توصیه می شود که با این گیاه به صورت گل آپارتمانی رفتار کنید. برای مثال برخی از افراد با تصور اینکه کراسولا نوعی کاکتوس است آن را از آبیاری محروم خواهند کرد. اما این گیاه در طول فصول گرم سال نیاز به دو مرتبه آبیاری در طول هفته دارد. البته دقت کنید که آب آبیاری حاوی املاح سخت نباشد و حتما ۲۴ ساعت در محیط نگهداری شود تا کلر آن کامل از بین برود.
  • خاک و تغذیه:

بهتر است بدانید که مناسب ترین خاک برای پرورش کراسولا ترکیبی از خاک باغچه، ماسه، کود و مقداری خاک برگ خواهد بود. همچنین این گیاه برای ایده آل نیاز به زهکشی خیلی خوب و شنی خواهد داشت زیرا چنین خاکی مانع از جمع شدن آب در محیط اطراف ریشه ها خواهد شد. همچنین وجود مواد ارگانیک مانند خاک برگ نیز به روند رشد گیاهتان کمک شایانی خواهد کرد.
شرایط نگهداری از گیاه کراسولا
در مورد تغذیه گیاه کراسولا آواتا نیز می توان گفت که اگر گیاهتان را در طول فصول رشد کوددهی نمایید و در دوران استراحت کوددهی را متوقف کنید قطعا گیاهی پرپشت و پر شاخه خواهید داشت. این گیاه کم رشد اگر به خوبی نگهداری شود ده ها سال زنده خواهد ماند.
  • تعویض گلدان:

در پرورش کراسولا اواتا به صراحت می توان گفت که اقدام به تعویض گلدان باعث تاخیر در روند رشد و عدم گلدهی گیاهتان خواهد شد به ویژه اگر گلدان جدید بسیار بزرگ تر باشد، زیرا کراسولا در صورت احساس فضای زیاد در خاک اقدام به رشد ریشه می کند و سپس به شاخ و برگ ها رسیدگی خواهد کرد.
به همین خاطر تنها زمانی اقدام به انجام تعویض گلدان نمایید که ریشه ها از زیر گلدان بیرون زده باشند. در واقع هر ۲ الی ۳ سال یک مرتبه در ابتدای بهار می توانید گلدان را با یک سایز بزرگ تر تعویض نمایید.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار