آشنایی با غسل چله بعد از زایمان

از قدیم رسم بوده که فرد زائو و نوزاد، غسل چله بعد از زایمان را انجام می دادند. خیلی ها اعتقاد دارند که این غسل خیلی فواید دارد که به تعدادی از آن ها اشاره کرده ایم. غسل چله بعد از زایمان، در هر شهر متفاوت است.

آشنایی با غسل چله بعد از زایمان

حمام در چهل روزگی یکی از آداب و رسومی است که بسیاری از زنان برای فرزند خود اجرا می کنند. قبل از اینکه بخواهیم در مورد آداب این کار توضیح دهیم، باید بگوییم اگرچه این کار با اهداف مذهبی انجام می شود و در آن سوره های قران خوانده می شود، با این حال این یک رسم دینی نیست و در هیچ یک از کتب معتبر مذهبی صحبتی از آن نشده است و آنچه در ادامه می گوییم، شیوه ای است که از دیرباز رسم بوده است و پایه و اساس مذهبی ندارد. نوزاد در دین اسلام پاک به دنیا می آید و هیچ غسلی برای او وجود ندارد.

درباره ی غسل چله بعد از زایمان, احکام غسل چله بعد از زایمان, آشنایی با احکام غسل چله بعد از زایمان غسل چله بعد از زایمان

دعای چله نوزاد چیست؟

از قدیم رسم بوده و اکنون نیز به همین منوال است که نوزاد تازه به دنیا آمده را در روز چهلم و چهل روزگی به حمام می برند و به اصطلاح با خواندن دعای چله نوزاد، چله بری می کنند.

دعای چله نوزاد از جمله دعاهایی است که بسیاری از افراد چهل روز بعد از تولد نوزاد طی مراسمی با شستن نوزاد و خواندن این دعا انجام می دهند. این مراسم از قدیم بین همه خانواده ها مرسوم بوده است و تا کنون ادامه دارد.

چله به معنای چهل است. همانطور که گفتیم از قدیم رایج بوده است که در روز چهلم و یا همان چهل روز بعد از تولد نوزاد، نوزاد و مادر را غسل می دهند. اما این غسل واجب نیست و حتما نباید انجام شود. اما این غسل خواصی دارد که به آن ها می پردازیم.

چله بری برای جلوگیری از نازایی بعدی زنی که یک شکم زاییده است. چله بری برای تسریع در باردار شدن، چله بری برای جلوگیری از مرگ نوزاد.


در سیرجان، برای باز کردن طلسمی که سبب تأخیر در حاملگی شده بود، روی بدن زن آب چل می ریختند. این کار در حمام صورت می گرفت تا زن پاک باشد. او را رو به قبله می نشاندند و با جامی، 10 جرعه آب روی سر، 10 جرعه روی شانۀ راست، 10 جرعه روی شانۀ چپ، و دوباره 10 جرعه روی سرش می ریختند و در این هنگام صلوات می فرستادند.

در گیلان برای چله بری، 7 گیاه که به آن «چل گیاه» می گویند، شانه ی چوبی و چل تاس یا همان جام چهل کلید را به حمام می برند. روی چل گیاه آب می ریزند و آن آب را با جام چهل کلید سر زائو می ریزد.

غسل چله بعد از زایمان به چه صورت است, غسل چله بعد از زایمان چیست, غسل چله چیست دعای چله بعد از زایمان

آداب چله بری نوزاد با کاسه چهل کلید

از دیگر آداب و رسوم قدیمی ها درباره نوزاد حمام روز چهلم و خواندن دعای چله نوزاد با کاسه چهل کلید و یا شانه و … است.
مادر بزرگ ها و خانم های مسن خانواده، در روز چهل روزگی و چهلمین روز متولد شدن نوزاد، او به حمام میبرند و با کاسه چهل کلید که داخل کاسه دعا حک شده، سوره های 4 قل را خوانده و 7 بار به نیت سلامتی روی سر نوزاد می ریزند.

بعد از حمام نیز برای چشم نظر اسفند دود می کنند.
همچنین برخی خانواده ها اگر کاسه جهل کلید نداشته باشند، شانه را چهل بار در ظرف و تشت آب می کنند و با خواندن سوره های چهار قل، آن را روی سر نوزاد و مادر می ریزند.

چند دعا در بین مردم رواج دارد؛ به عنوان نمونه گفته شده:
«اگر بچه ای در چله باشد، استخوان های آن بچه خوب رشد نمی کند و بچه ضعیف الجثه بار می آید و قد او کوتاه می ماند.
برای بریدن چله کودک، مقداری نخ ابریشم سرخ و سفید را از نوک انگشتان پا تا سر بچه، با آن نخ اندازه گرفته و این دعای چله نوزاد را چهار بار بر آن نخ می خوانند و فوت می کنند:
«اعوذ بالله من الشیطان الرجیم سبحان الله الملکُ الجبّار سُبحان الله العَزیز الغفّار سُبحان الله الکبیر المتعال؛ بریدم چله فلان بن فلانه را (و اگر دختر بود به جای بن، بنت بگوید) از دیو و پری و آدمی و بنات حوا بحق محمّد و اله»

سپس آن نخ را به چهار قسمت تقسیم نموده و در چهار گوشه اتاق دفن می نمایند و معتقدند آن مرض رفع خواهد شد».

همانطور که گفته شد غسل چله بعد از زایمان یک امر مذهبی نیست و همه ی مراجع معتقدند که واجب نیست و می توان آن ها را انجام نداد.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار