آیا گونه اومیکرون باعث بروز موج جدید بیماری کووید-۱۹ می‌شود؟

با توجه به این که گونه اومیکرون ویروس کرونا باعث افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ شده است، خطر بروز موج جدید این بیماری افزایش پیدا می‌کند.

آیا گونه اومیکرون باعث بروز موج جدید بیماری کووید-۱۹ می‌شود؟

گونه اومیکرون ویروس کرونا در حال گسترش در سراسر جهان است، به طوری که آمار مبتلایان به این گونه جدید در آفریقای جنوبی و بریتانیا به میزان قابل توجهی در حال افزایش است؛ بنابراین چندین کشور دستورالعمل‌ها و قوانین پیشگیرانه جدیدی را اعمال کرده‌اند تا میزان شیوع بیماری کووید -۱۹ کاهش پیدا کند. سازمان جهانی بهداشت (WHO) اخیراً اعلام کرده است که گونه اومیکرون نیز همانند گونه دلتا جز گونه‌های نگران کننده در نظر گرفته می‌شود، البته هنوز میزان شدت بیماری ناشی از گونه اومیکرون مشخص نشده است.

آیا گونه اومیکرون باعث بروز موج جدید بیماری کووید -۱۹ می‌شود؟

شیوع بیماری کووید -۱۹ در سراسر جهان باعث شد افراد زیادی جان خود را بر اثر این بیماری از دست بدهند، یا حتی پس از بهبود پیدا کردن نیز درگیر علائم طولانی مدت عفونت مورد نظر باشند. گونه دلتا ویروس کرونا که باعث بروز موج جدید بیماری کووید -۱۹ شده بود، هنوز به عنوان یک گونه غالب در نظر گرفته می‌شود و همچنان افراد زیادی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این گونه از ویروس کرونا برای اولین بار در هند شناسایی شد و تا کنون در بسیاری از کشورها شیوع پیدا کرده است. با توجه به این که گونه اومیکرون ویروس کرونا باعث افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کووید -۱۹ شده است، خطر بروز موج جدید بیماری افزایش پیدا می‌کند. محققان اعلام کرده‌اند که ممکن است اوایل سال میلادی آینده و بین ژانویه و فوریه سال ۲۰۲۲، موج جدید بیماری کووید -۱۹ به دلیل شیوع گسترده گونه اومیکرون بروز پیدا کند.

تفاوت بین گونه‌های اومیکرون و دلتا چیست؟

با وجود این که هنوز میزان شدت بیماری ناشی از گونه اومیکرون ویروس کرونا به صورت دقیق مشخص نشده است، اما محققان و پزشکان معتقدند که این گونه جدید جهش یافته بسیار انتقال‌پذیر است، به طوری که در یک دوره زمانی کوتاه افراد زیادی را درگیر کرده است. نتیجه توالی‌یابی ژنوم نشان می‌دهد که گونه اومیکرون در مقایسه با گونه دلتا به شدت جهش یافته است و بیش از ۳۰ جهش در پروتئین سنبله خود دارد؛ در حالی که گونه دلتا ویروس کرونا ۱۸ جهش داشته است. بنابراین این احتمال وجود دارد که گونه اومیکرون ویروس کرونا میزان تأثیرگذاری آنتی‌بادی ناشی از دریافت واکسن کرونا را کاهش دهد و باعث بروز عفونت دستیابی به موفقیت شود.

آیا گونه اومیکرون باعث بروز نوع خفیف بیماری کووید -۱۹ می‌شود؟

گزارشات اولیه ارائه شده از مبتلایان به گونه اومیکرون ویروس کرونا نشان می‌دهد که علائم گونه اومیکرون غیرعادی اما خفیف بوده است. افرادی که به گونه اومیکرون ویروس کرونا مبتلا شده‌اند علائم خفیفی مانند خستگی، بدن درد و خارش گلو را تجربه کرده‌اند و دچار علائمی مانند گرفتگی بینی و تب نشدند، در بیشتر موارد نیز این علائم به صورت خود به خود با گذر زمان بهبود پیدا کرده است. با وجود این که گونه دلتا ویروس کرونا نیز ممکن است باعث بروز علائم خفیف مانند تب، خستگی و سرفه شود، اما افراد زیادی درگیر علائم شدید بیماری کووید -۱۹ می‌شوند و به بستری شدن در بیمارستان و بخش مراقبت‌های ویژه نیاز پیدا می‌کنند، اما تا کنون هیچ کدام از افرادی که به گونه اومیکرون ویروس کرونا آلوده شده‌اند علائم شدید آن را تجربه نکرده‌اند.

آیا گونه اومیکرون میزان تأثیرگذاری واکسن‌های کرونا را کاهش می‌دهد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که واکسن‌های کرونا خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از آن را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. البته ممکن است افراد واکسینه شده نیز به ویروس کرونا آلوده شوند، اما معمولاً علائم خفیف بیماری را تجربه می‌کنند و احتمال بستری شدن در بیمارستان این گروه از افراد کاهش پیدا می‌کند. محققان معتقدند که گونه اومیکرون ویروس کرونا قادر است میزان تأثیرگذاری آنتی‌بادی تولید شده در بدن بر اثر دریافت واکسن کرونا را کاهش دهد. به طور کلی به نظر می‌رسد که گونه اومیکرون ویروس کرونا قابلیت فرار از مصونیت ناشی از واکسن‌ها و عفونت طبیعی را دارد؛ بنابراین شرکت‌های تولید کننده واکسن‌های کرونا در حال به‌روزرسانی واکسن‌های خود برای مقابله با گونه جدید جهش یافته هستند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار