آب شرب «بن-بروجن» از سد کارون ۴ تأمین شود

یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به کمبود آب در پشت سد زاینده‌رود، آب شرب منطقه «بن-بروجن» را می‌توان از سد کارون ۴ تأمین کرد.

آب شرب «بن-بروجن» از سد کارون ۴ تأمین شود

حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت حوضه آبریز زاینده‌رود و لزوم تأمین آب طرح بن- بروجن از محلی دیگر به غیر از زاینده‌رود، اظهار کرد: با مشورت‌هایی که انجام دادیم و طبق نظر کارشناسان اگر برای تأمین آب بن- بروجن از سد کارون ۴ آب شرب این طرح را تأمین کنیم بدون اینکه در لوله‌گذاری جدید دخل و تصرفی انجام شود، پمپاژ معکوس انجام و آب شهرهای بن و بروجن تأمین می‌شود.

وی افزود: طرح بن-بروجن به پمپاژ بالای آب نیاز دارد تا آب شرب مصرفی بن و بروجن تأمین شود و این در حالی است که حوضه آبریز زاینده‌رود ظرفیت آبی محدودی دارد و این حوضه آبی حتی کفاف بارگذاری‌های جدید را نمی‌دهد و بارگذاری جدید در واقع بارگذاری روی ظرفیت خالی است.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس، گفت: بر این اساس اگر بارگذاری را برای تأمین آب این دو شهر روی سد کارون ۴ بگذارند منطقی‌تر است، چراکه آب به اندازه کافی در این حوضه آبریز وجود دارد. آب پشت سد زاینده‌رود بسیار محدود است و با توجه به اینکه وضعیت بارش‌ها هم خوب نیست، مسلماً آبی وجود ندارد که به سمت بن-بروجن پمپاژ شود و بهترین روش این است که آب شرب این مناطق از سد کارون ۴ تأمین شود.

نقدعلی خاطرنشان کرد: فاصله بروجن تا سد کارون ۴ حدود ۹۰ کیلومتر است و بارگذاری‌های جدیدی که روی زاینده‌رود شده بعید است کفاف بارگذاری‌های گذشته را بدهد، بنابراین بارگذاری جدید بر روی مخزنی خالی کار عقلانی نیست.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار