دو خط ریلی اصلی اصفهان در معرض فرونشست‌زمین است

مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی اصفهان گفت: دو خط ریل اصلی اصفهان-شیراز و تهران بندرعباس، در محدوده اصفهان در معرض خطر فرونشست زمین قرار دارند.

دو خط ریلی اصلی اصفهان در معرض فرونشست‌زمین است

رضا اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نگرانی‌ها بابت رسیدن ترک‌های فرونشست به محورهای ریلی استان، اظهار کرد: دو محور ریلی اصلی اصفهان - شیراز و تهران - بندرعباس از دشت مهیار و دشت اردستان عبور می‌کند که هر دو مورد تهدید فرونشست قرار دارند.

وی با بیان اینکه به‌ویژه محور ریلی تهران - بندرعباس در محدوده نایین تا کاشان در محدوده فرونشست قرار دارد، گفت: پل‌های روی خود ریل قطار نیز تحت تأثیر فرونشست قرار گرفته و دچار شکست شده است. همچنین واقع شدن خطوط ریلی در کنار دکل‌های برق فشارقوی ۴۲۰ کیلوولت، خطرناک است.

مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی اصفهان تأکید کرد: اگر یکی از این ۱۱ دکل فشارقوی برق در دشت مهیار تحت تأثیر خطوط فرونشست قرار گرفتند با توجه به اینکه ترک‌های آن به زیر دکل‌ها رفته و اگر یکی از این دکل تحت تأثیر قرار گیرد و به ریل برخورد کند شاهد مصیبتی بزرگ خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه جهت بادهای استان غرب به شرق است، توضیح داد: با توجه به اینکه این خط ریلی در کریدور غرب و شرق قرار دارد، اگر این خط ریلی تحت تأثیر فرونشست دچار چند درجه کج شدگی شود و اگر قطاری حامل بار شیمیایی از این مسیر عبور کند و قطار از ریل خارج شود، این قطار حامل مواد شیمیایی با توجه به جهت غالب باد، این مواد در مسیر جریان باد و هوا می‌تواند تبعات زیست‌محیطی بسیاری به همراه داشته باشد.

اسلامی درباره قطار تهران- بندرعباس نیز که از وسط زواره و اردستان عبور می‌کند که در مسیر فرونشست قرار دارد، توضیح داد: این مسیر ریلی بسیار پرتردد است و باید این خط ریلی همواره مورد پایش دقیق قرار گیرد تا اگر این ریل درصدی تحت تأثیر فرونشست قرار گیرد، بتوان جلو هرگونه اتفاق را گرفت.

وی البته گفت: حسن بزرگ دشت مهیار این است که جنس رسوبات آن دانه‌درشت است و ترک‌هایی که در حاشیه کوه و دشت وجود دارد و خود ریل قطار تحت تأثیر مستقیم فرونشست نیست، اما به دلیل اینکه بین حاشیه کوه و دشت قرار دارد، با توجه به مساحت کوچک دشت مهیار اختلاف نشست بین کوه و دشت باعث کشش می‌شود که این اتفاق موجب ترک‌های کششی در موازات ریل قطار شده است.

مدیرکل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی اصفهان با تأکید بر اینکه در چند سال گذشته بارها بارها این مشکل را به مسئولان گوشزد کرده‌ایم، اظهار کرد: اگرچه مکاتبات بسیاری پیرامون پیشروی فرونشست در محدوده این دو خط ریلی شده است باوجودی که هر دو خط در منطقه اصفهان قرار دارند، اما متولیان اصلی نگهداری آن استان‌های یزد و شیراز هستند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار