معاون استاندار اصفهان : کودکان کار و خیابانی مساله حیثیتی برای کشور است

به گزارش ایرنا، محمدرضا جان نثاری روز چهارشنبه درکارگروه اجتماعی، فرهنگی و سلامت زنان و خانواده با موضوع ساماندهی کودکان خیابانی در استانداری اصفهان افزود: باید تلاش‌های همه‌جانبه‌ای از سوی دستگاه‌های مسوول در استان برای رسیدگی به این موضوع مهم صورت گیرد.

معاون استاندار اصفهان : کودکان کار و خیابانی مساله حیثیتی برای کشور است

وی اظهار داشت: بر این اساس ضرورت دارد در چنین جلساتی دستگاه‌های عضو از قبل در مورد این موضوعات کارکرده باشند و نتایج اقدامات خود را برای برنامه‌ریزی ارائه دهند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان افزود: این کارگروه از ادغام چند کارگروه تشکیل‌شده و به نظر کار درستی نبوده است زیرا انبوهی از مسائل ازجمله کودکان خیابانی، سلامت وزنان و خانواده باید در آن بررسی شود که هرکدام نیازمند کارگروه‌های متعدد هستند.

سرپرست اداره کل اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان نیز در این جلسه گفت: سیاست‌گذاری‌های اجتماعی درباره کودکان و نوجوانان، دوره‌های مختلفی را به لحاظ تنوع و تعدد پشت سر گذاشته است که آخرین آیین‌نامه با عنوان ساماندهی کودکان کار مربوط به سال ٨۴ است.

مسعود مهدویان فر افزود: در این آیین‌نامه برای ساماندهی کودکان کار مراکزی با عنوان مراکز اقامتی در سه سطح کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در نظر گرفته‌شده است.

وی یادآور شد: اتفاق خوبی در اسفند ٩٨ رخ داد که تصویب قانون حمایت از اطفال و نوجوانان در مجلس بود که خرداد سال ٩٩ ابلاغ شد و ظرفیت و امکان خوبی برای حمایت از کودکان آسیب‌دیده یا در معرض آسیب ایجاد کرد.

سرپرست اداره کل اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان افزود: درواقع بخشی از کودکان کار نیازمند واقعی نیستند و داشتن خانواده‌های بد سرپرست آن‌ها را به خیابان‌ها کشانده است ولی درمجموع نگاه جمهوری اسلامی به این مساله برنامه‌ریزی برای کاهش آسیب‌هاست.

مدیرکل بهزیستی اصفهان نیز گفت: بیش از ١٠ دستگاه ازجمله شهرداری، نیروی انتظامی، اداره کار و تعاون و رفاه اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی و دیگر بخش‌ها با محوریت بهزیستی در حوزه کودکان کار و خیابانی فعالیت می‌کنند.

ولی‌الله نصر اصفهانی افزود: ظرف یک سال و نیم گذشته جلسات متعددی دراین‌باره با حضور سازمان‌های مردم‌نهاد و دستگاه‌های عضو در بهزیستی تشکیل شد که اصفهان به‌عنوان استانی پیشرو در موضوع ساماندهی کودکان کار شناخته‌شده است.

وی اظهار داشت: با توجه به آمار اورژانس اجتماعی حدود یک هزار کودک کار و خیابانی در اصفهان وجود دارد که عوامل اجتماعی و اقتصادی متعددی ازجمله مهاجرت‌ها،فقر و مشکلات اقتصادی، بدرفتاری خانواده با آن‌ها و دیگر موارد این کودکان را به خیابان‌ها کشانده است.

مدیرکل بهزیستی اصفهان افزود: خشکسالی در شرق اصفهان نیز انبوهی از جمعیت آن مناطق را به سکونتگاه‌های غیررسمی در حاشیه اصفهان کشانده است.

وی تصریح کرد: بیش از ٩۵ درصد کودکان کار و خیابانی در استان، اتباع خارجی هستند که بهزیستی در ساماندهی آن‌ها با چالش مواجه است.

در کارگروه اجتماعی، فرهنگی و سلامت بانوان و خانواده استانداری مصوب شد که دستگاه‌های مسوول در آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار باید نماینده تام‌الاختیار خود را به بهزیستی معرفی کنند و سه دستگاه دانشگاه علوم پزشکی، تأمین اجتماعی و فنی و حرفه‌ای نسبت به رفع موانع و تعیین تکلیف خود در ادای مسوولیت‌های عهده‌دار عمل کنند.

همچنین مصوب شد که شهرداری در اسرع وقت نسبت به تأمین فضای موردنیاز برای این کودکان با تأکید بر موضوع حمایت و توانمندسازی اقدام کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار