خرید کتاب کودک، راهی برای افزایش رشد ذهنی

افزایش رشد ذهنی کودک از طریق خرید کتاب برای او و عادت دادن او به مطالعه موضوع مهمی است که در بین خانواده‌های امروزی بسیار مورد توجه قرار می گیرد.

خرید کتاب کودک، راهی برای افزایش رشد ذهنی

افزایش رشد ذهنی کودک از طریق خرید کتاب برای او و عادت دادن او به مطالعه موضوع مهمی است که در بین خانواده‌های امروزی بسیار مورد توجه قرار می گیرد. در عصری که علم و اطلاعات بیشترین ارزش را دارند بسیاری از خانواده ها تمام تلاش خود را می کنند تا بتوانند کودکان خود را به نحوی پرورش دهند که از نظر ذهنی قوی باشند و بتوانند در زندگی خود موفق باشند. به همین دلیل این خانواده ها تلاش خود را از سنین پایین شروع می کنند و سعی می کنند کودکان خود را به مطالعه علاقه مند کنند تاهم باعث رشد ذهنی آنها شوند و هم آنها را به مطالعه و کسب علم عادت دهند.

دختربچه در حال خواندن کتاب

تاثیر مطالعه کتاب بر رشد ذهنی کودک

خرید و خواندن کتاب برای کودکان باعث می شود قوه تخیل آن ها رشد کند زیرا در هنگام شنیدن این کتاب ها رویدادها و شخصیت‌های داستانی را در ذهن خود شبیه سازی می کنند. علاوه بر این مطالعه کتاب به تقویت حافظه کودکان نیز کمک می کند؛ به خصوص کتاب هایی که یک داستان نسبتا طولانی دارند و خواندن آن ها برای کودک به یک باره امکان پذیر نیست. همچنین خرید کتاب کودک و تشویق او به تفسیر و تعریف داستان به کودکان کمک می کند به تجزیه و تحلیل اتفاقات روی داده بپردازند و راه های ارائه و حل مسئله را به خوبی فرا گرفته و به کار بگیرند.

نقاشی دختر و سگ پرواز با کتاب

ویژگی های یک کتاب کودک

علاقه مند کردن کودکان به کتاب کار آسانی نیست و کودکان نمی توانند به خوبی با هر کتابی همراه شوند. علاوه بر این هر کتابی نیز برای کودکان مفید نیست. در هنگام خرید کتاب کودک باید توجه کنیم کتاب این ویژگی ها را داشته باشد تا مورد پسند کودک واقع شود.

۱. استفاده از داستان

در هنگام خرید کتاب کودک باید حتماً به این نکته توجه کنیم که هوش کودکان برخلاف بزرگسالان نمی‌تواند مسائل انتزاعی را درک کند و حتماً باید پند ها و آموزه های اخلاقی را در قالب داستان هایی روان و البته همراه با چاشنی هیجان به کودک آموزش داد. همچنین وجود شخصیت اصلی و قهرمان داستان به علاقه مند شدن کودک به کتاب و در نتیجه رشد ذهنی او کمک خواهد کرد.

۲. استفاده از تصاویر رنگی

علاوه بر قرارگیری در جریان داستان نکته دیگری که می تواند به کودک کمک کند به خوبی با کتاب همراه شود و در خرید کتاب کودک باید به آن توجه کرد، بهره گیری از تصویر های رنگی و جذاب برای کودکان است که موازی با اتفاقات داستان در کتاب قرار بگیرند. همان طور که پیش از این نیز اشاره شد، کودکان مسائل عینی که با چشم می بیند را بهتر از مسائل ذهنی و انتزاعی درک می کنند و به همین دلیل است که در کتاب های درسی کلاس های اول نیز بیشتر از نقاشی و شکل استفاده می کنند.

۳. تناسب با گروه سنی

در شناسنامه بیشتر کتاب ها و به ویژه کتاب هایی که برای کودکان نوشته می شود رده بندی و گروه سنی نیز مشخص می شود. این ویژگی که با یکی از حروف الفبا نشان داده می شود بیانگر این است که کتاب مورد نظر برای کدام سنین مفید است. برای مثال برای کودکانی که هنوز به مدرسه نرفته اند کتاب های گروه سنی الف جذاب تر و قابل فهم تر هستند. پس هنگام خرید کتاب کودک باید به این نکته نیز توجه شود.

۴. غنی بودن از نظر محتوا

کتابی که برای کودکان انتخاب می کنیم صرفاً نباید یک کتاب سرگرم کننده برای گذراندن زمان آن ها و مشغول شدن شان باشد. البته این ویژگی برای یک کتاب کودک بسیار مهم است است اما آنچه یک کتاب را ارزشمند تر می کند وجود محتوای غنی از ارزش های اخلاقی و مفاهیم کاربردی در آن است. این موارد به هیچ عنوان با پند و نصیحت مستقیم حاصل نمی شوند بلکه برای القای آن به ذهن کودک باید توسط یک شخصیت دوست داشتنی و قهرمان در داستان انجام شوند تا کودک از او الگو بگیرد.

طرح کودکان در حال خواندن کتاب

راه های ایجاد علاقه به کتاب در کودک

حالا که به خوبی روشن شد خرید کتاب کودک، راهی برای افزایش رشد ذهنی است می خواهیم راه هایی برای علاقه مند شدن کودک به کتاب نیز به شما تقدیم کنیم تا با استفاده از آن ها کودک تان را به کتاب و کتاب خوانی علاقه مند کنید.

۱. اجرای نمایش

برای جذاب تر شدن داستان ها برای کودکان در هنگام خواندن کتاب ها می توانید آن ها را به صورت نمایشی به اجرا درآورید و برای هر شخصیت از لحن و صدای متناسب استفاده کنید. البته که کمک گرفتن از کودک در اجرای این نمایش ها علاوه بر جذاب تر شدن کتاب به بالا بردن اعتماد به نفس کودک نیز کمک می کند.

۲. گرفتن بازخورد و نظرسنجی از کودک

اگر کتاب ها را به صورت پیوسته برای کودکان بخوانیم و پیش برویم باعث یکنواختی داستان و خستگی کودک می شود. بهترین کار برای رفع این مشکل این است که هر چند خطی که از داستان می خوانیم مکث کوتاهی کنیم و نظر کودک را در مورد داستان بپرسیم. مثلاً هنگامی که قهرمان داستان با یک چالش روبرو می شود از کودک بپرسیم اگر به جای او باشد چه کاری می تواند انجام بدهد؟

۳.تشویق کودک به تعریف داستان ها

می‌توانیم وقتی کودک در بین اعضای خانواده یا همسالان قرار می گیرد از او بخواهیم داستان کتاب را با زبان خودش برای دیگران تعریف کند و آنچه از آن یاد گرفته است را به آنها بگوید. این کار باعث می شود کودک احساس دانایی کند و بیشتر از گذشته به خواندن کتاب ترغیب شود. البته باید مطمئن باشیم کودک توانایی انجام این کار را دارد و قبلاً توانایی او در تعریف داستان را سنجیده باشیم.

جمع بندی

در این مقاله در مورد تاثیر مطالعه و کتابخوانی بر رشد ذهنی کودکان توضیح دادیم و سپس ویژگی های یک کتاب مفید برای کودکان و همچنین راه هایی که کتاب برای کودکان جذاب می شود را به شما عزیزان تقدیم کردیم. پس شما عزیزان می توانید برای رشد ذهنی و اخلاقی کودکان خود از سایت وطن بوک دیدن کنید و کتاب های موردنظر خود را از آن تهیه نمایید.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار