بازگشایی موزه موسیقی اصفهان در چهارباغ عباسی

مدیر پروژه چهارباغ عباسی اصفهان با تاکید بر معضلات موزه موسیقی اصفهان پس از شیوع کرونا، گفت: این موزه محل تردد ایران‌گردها و توریست‌ها بود، اما در اپیدمی کرونا و تعطیلی‌های ناشی از آن متضرر شده بود که با پیگیری مدیریت شهری اصفهان و مدیریت پروژه چهارباغ، از تسهیلات شهرداری در مجتمع سرای هشت‌بهشت بهره‌مند شد و تعدادی از واحدهای این مجتمع در اختیار موزه موسیقی قرار گرفت.

بازگشایی موزه موسیقی اصفهان در چهارباغ عباسی

سعید سهرابی در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به روند اقدامات انجام شده در خیابان چهارباغ عباسی، اظهار کرد: پس از سنگ‌فرش و تثبیت پیاده‌راه‌سازی چهارباغ، باید به سمت کیفی‌سازی و اهداف فرهنگی و هنری این محور حرکت شود.

وی با بیان اینکه طی دو سال اخیر اقدامات بسیار خوبی در گذر فرهنگی در سرای هشت‌بهشت انجام شد و شهرداری تسهیلاتی را در اختیار اصحاب فرهنگ و هنر قرار داد، خاطرنشان کرد: شهرداری اصفهان تعدادی از واحدهای تجاری در اختیار خود در سرای هشت بهشت را برای حضور هرچه بیشتر هنرمندان و علاقه‌مندان به انجام کارهای هنری، طی یک فراخوان در اختیار این افراد قرار داد تا بخشی از اهدافی که در کمیته شش‌نفره ارائه کرده بودند، تحقق پیدا کند.

مدیر پروژه چهارباغ عباسی اصفهان با تاکید بر معضلات موزه موسیقی اصفهان پس از شیوع کرونا، گفت: این موزه محل تردد ایران‌گردها و توریست‌ها بود، اما در اپیدمی کرونا و تعطیلی‌های ناشی از آن متضرر شده بود که با پیگیری مدیریت شهری اصفهان و مدیریت پروژه چهارباغ، از تسهیلات شهرداری در مجتمع سرای هشت‌بهشت بهره‌مند شد و تعدادی از واحدهای این مجتمع در اختیار موزه موسیقی قرار گرفت.

وی از بازگشایی مجدد موزه موسیقی در چهارباغ عباسی پیش از آغاز سال جدید خبر داد و تصریح کرد: این اتفاق تأثیر زیادی در جذب توریست و علاقه‌مندان به هنر دارد، همچنین "گالری نقش قلم" به مجموعه سرای هشت‌بهشت در مجاورت موزه موسیقی منتقل می‌شود و در روز ششم اسفندماه امسال شاهد افتتاح این گالری خواهیم بود و قرار است نمایشگاهی خوبی از آثار آبرنگ هنرمندان ایران زمین به نمایش عموم گذاشته شود.

سهرابی با بیان اینکه یکی از زمین‌های بدون استفاده با متراژ بالا در چهارباغ، با پیگیری‌های کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر وقت، تغییر کاربری شد و کاربری فرهنگی و هنری برای آن تعلق گرفت، خاطرنشان کرد: در فراخوان‌های اعلام شده، یکی از معماران جوان کشور برنده طراحی پروژه سالن آمفی‌تئاتر شهر شد تا مباحث اجرایی و انعقاد قرارداد با پیمانکار و مجری پروژه انجام شود و در سال جدید شاهد آغاز عملیات ساختمانی سالن آمفی‌تئاتر شهر اصفهان باشیم.

وی با اشاره به رونق کسب‌وکارهای هنری در خیابان چهارباغ، اظهار کرد: بسیاری از پاساژها و مجتمع‌های تجاری چهارباغ همچون پاساژهای تخت‌جمشید و ایفل که از ۵۰ سال قبل در این خیابان فعال بودند و دوران طلایی را پشت سر گذاشتند، اما در حال حاضر با شکل‌گیری و احداث مجتمع‌های تجاری جدید، رونق کسب و کار چندانی ندارند.

مدیر پروژه چهارباغ عباسی اصفهان ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده در پاساژ ایفل و توجه به این موضوع که اکثر واحدهای تجاری این پاساژ به فروش پوشاک کودک اختصاص یافته است، بخش خصوصی طرح "بازی‌های خلاق کودکانه" در محوطه باز پاساژ ایفل را مطرح کرد تا در صورت موفقیت، این پاساژ تبدیل به پایلوت کودک شود و علاوه بر رفع نیاز پوشاک کودکان، محل استراحت گاهی برای کودک و مادر فراهم شود.

وی گفت: در صورت موفقیت این طرح، در سایر مجتمع‌های تجاری چهارباغ با مشارکت بخش خصوصی و مالکان و کسبه، طرح‌های دیگری نیز اجرا خواهد شد تا مالکان قدیمی پاساژها شاهد بازگشت رونق به این مجتمع‌ها باشند.

سهرابی با تاکید بر اینکه خیابان چهارباغ نیازمند انجام اقدامات و برنامه‌های زیادی است، گفت: پس از آماده‌سازی سنگ‌فرش گذر چهارباغ و فضای سبز آن که رضایتمندی شهروندان را به همراه داشت، امسال با پیشنهاد تخصیص بودجه مورد نیاز در صدد انجام پیرایش شهری و حذف زائده‌ها و تابلوهای نامنظم و بزرگ از دیوارها و ساماندهی تابلوها برای کاهش آلودگی بصری چهارباغ هستیم.

هویت و تاریخچه چهارباغ حفظ می‌شود

وی با تاکید بر برنامه‌ریزی‌ها برای حفظ هویت و تاریخچه چهارباغ، اظهار کرد: اطلاعات مورد نیاز در این‌باره جمع‌آوری شده است تا از نظر سخت‌افزاری بخش‌های مختلف چهارباغ اعم از گالری‌ها، نگارخانه‌ها، عکاسی‌ها، سینما، سالن‌های اجرا، قهوه‌خانه‌ها، تماشاخانه‌ها، کافه‌ها و مدارس که دیگر وجود ندارد در قالب محور کلی چهارباغ از محدوده خیابان شمس‌آبادی تا خیابان باغ گلدسته برای سال آینده با جانمایی معرفی بهتری از تاریخچه چهارباغ برای رهگذران داشته باشیم تا بدانند تاریخچه چهارباغ پیوستگی زیادی به تاریخچه شهر اصفهان دارد.

مدیر پروژه چهارباغ عباسی اصفهان با بیان اینکه چهارباغ حق بزرگی به گردن مردم اصفهان دارد، ادامه داد: توسعه اصفهان از دریچه چهارباغ اتفاق افتاد، زیرا اولین نمادهای مدرنیته همچون سالن‌های سینما، سالن‌های تئاتر، عکاس‌خانه، تالارها، انجمن‌های فرهنگی و هنری، اغذیه‌فروشی‌ها، لوازم صوتی و پوشاک از چهارباغ آغاز شد و از این محور شهروندان با دنیای مدرنیته آشنا شدند.

وی در خصوص راه‌اندازی موزه چهارباغ عباسی، تاکید کرد: اگر امکانات لازم فراهم شود، موزه چهارباغ عباسی راه‌اندازی خواهد شد؛ چهارباغ یک برنامه چهارساله یا برنامه‌ای مربوط به دو دوره شورای اسلامی شهر نیست، بلکه یک برنامه ۱۵ تا ۲۰ ساله است که با تداوم برنامه‌ها و پیگیری اهداف با توریست‌پذیری و کارکردهای فرهنگی و هنری سرآمد خیابان‌های دنیا می‌شود.

سهرابی با بیان اینکه باید از ظرفیت‌های چهارباغ به نحو احسن استفاده شود تا مردم به آینده این محور تاریخی امیدوارتر شوند، خاطرنشان کرد: چهارباغ عباسی با بیش از ۴۰۰ سال قدمت آیینه تمام‌نمای تمدن شهروندان است و ظرفیت‌های خوبی دارد که امیدواریم بخشی از این فعالیت‌ها اجرایی شود تا مردم نسبت به آینده چهارباغ خوشبین‌تر شوند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار