اصفهان، پایتخت بیماری "ام اس" نیست

استاد گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:امروزه بیماری "ام اس" را در اکثر کلانشهرها شاهدیم اما سابقه آن در اصفهان به ۵۰ سال پیش برمی‌گردد.

اصفهان، پایتخت بیماری "ام اس" نیست

دکتر سیدجلال ضیایی، روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سال‌هاست به دروغ اصفهان را پایتخت بیماری"ام اس" و برنج لنجان را در بروز این بیماری موثر خوانده‌اند که این ادعا کاملا رد می‌شود زیرا اصفهان از نظر میران شیوع این بیماری با دیگر کلانشهرهای کشور هم‌رده است.

شهرستان لنجان در ۵۰ کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.

وی اضافه کرد: امروزه بیماری "ام اس" را در اکثر کلانشهرها شاهدیم اما سابقه آن در اصفهان به ۵۰ سال پیش برمی‌گردد.

دکتر ضیایی اظهار داشت: در حال حاضر بالغ بر ۱۲ هزار نفر از مردم اصفهان به این بیماری مُبتلا هستند که این رقم ثبت شده است و البته شاید آمار غیررسمی، بالاتر از این رقم باشد.

وی ادامه داد: زنان بدلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی خود، چهار برابر بیش از مردان به بیماری "ام اس" مبتلا می‌شوند که در اغلب موارد و پس از زایمان، احتمال بهبود بیماری وجود دارد.

ضیایی با بیان‌اینکه بیشترین دوره بیماری "ام اس" در رده سنی ۲۵ تا ۴۵ سال رُخ می‌دهد، اظهار داشت: بروز این بیماری را در افراد زیر ۱۰ و بالای ۶۰ سال، کمتر شاهد هستیم.

استاد گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: نخستین علامت بروز بیماری در چشم فرد پدیدار می‌شود و بیشتر مُبتلایان با اختلال دوبینی و نابینایی در یک چشم و درد و فشار چشم به پزشک مراجعه می‌کنند.

وی افزود: به مرور با پیشرفته شدن بیماری شاهد برهم خوردن تعادل فرد و فلج گذرا و سوزن سوزن شدن و بی‌حس شدن دست‌ها و ایجاد خستگی مُداوم در بیماری مواجه می‌شویم.

این متخصص با بیان‌اینکه دلیل این بیماری هنوز مشخص نیست اما با ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، امکان ابتلا به آن وجود دارد، ادامه داد: انجام "MRI" تنها راه تشخیص بیماریست که۹۰ تا ۹۵ درصد با این روش می‌توان ابتلای فرد به آن را شناسایی کرد و در ۵ درصد باقیمانده با گرفتن آب نخاع، امکان تشخیص قطعی "ام اس" وجود دارد.

وی افزود: ماهیت بیماری "ام اس" بصورت عود و خاموشی است یعنی در یک مقطع علائم بروز رُخ می‌دهد که باعث بستری شدن بیمار می شود و در مقطع دیگر تمام علائم رفع می‌شود که البته نشانه بهبود نیست بلکه نشانه این است که فرد به مرحله خاموش بیماری خود وارد شده است.

استاد گروه مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان‌اینکه بیماری "ام اس" با طب سنتی و داروهای گیاهی قابل درمان نیست، اعلام کرد: هم اکنون ۳۵ نوع دارو برای این بیماری در بازار وجود دارد.

به گزارش ایرنا،"ام اس" یک بیماری عصبی فلج‌کننده مغز و نخاع است و در آن سیستم ایمنی بدن به غلاف مُحافظ(میلین) بافت عصبی حمله کرده و موجب اختلال در ارتباط بین مغز و دیگر مناطق بدن و در نهایت تخریب موقت یا دائم اعصاب می‌شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار