گز اصفهان ثبت ملی میراث ناملموس شد

 مهارت پخت گز اصفهان و ۷ میراث ناملموس دیگر استان اصفهان در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شد.

گز اصفهان ثبت ملی میراث ناملموس شد

به گزارش صدا و سیما، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: با تصویب شورای ملی ثبت آثار کشور مهارت‌های پخت گز اصفهان، آئین مذهبی طوق شیخ رضای کاشان، پخت کباب سیخ انجیلی نجف آباد، پخت غذای پتل پلوی خوانسار، پوشش چادر سفید بانوان در ورزنه، آئین مذهبی چاوشی خوانی ماه محرم کاشان، کاشت، داشت و برداشت محصول زردک در آران و بیدگل و نمایش آئینی رقص اسب چوبی روستای حسین آباد آران و بیدگل در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

علیرضا ایزدی افزود: پرونده‌های فرستاده شده از استان اصفهان به شورای ملی ثبت آثار کشور جزء پرونده‌های برتر شناخته شده و مورد تشویق این شورا قرار گرفته است.

میراث ناملموس میراثی است که از گذشته به ما رسیده و حتی ممکن است آن میراث همچنان در گروه‌های فرهنگی گوناگون جریان داشته باشد.

میراث ناملموس تنها یک کالا نیست بلکه آن ارزش استثنایی دارد که در ارتباط با افراد یک جامعه معنا دارد و از گذشته به طور معمول به شکل شفاهی منتقل شده و حفظ میراث معنوی بسیار دشوارتر از حفظ میراث فرهنگی مادی است.

استان اصفهان به عنوان قطب گردشگری کشور دارای ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی است که هزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و ۴ مورد آن (میدان امام (نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع) به ثبت جهانی رسیده است.

گز یکی از تنقلات شیرین معروف و سنتی ایران است که در مناطق مرکزی ایران بخصوص اصفهان پخت می‌شود و سوغات اصفهان است.
دو هزار واحد تولیدی گز و شیرینی در اصفهان فعال هستند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار