تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین

سال ۱۴۰۱، با نام سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» از سوی مقام معظم رهبری بعنوان شعار سال نامیده شد که البته در حقیقت سند راهبردی است برای اجرای سیاست های توسعه محور.

تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین

سید محمد موسوی ( پژوهشگر ،مدرس دانشگاه، دکترای علوم ارتباطات اجتماعی):

سال ۱۴۰۱ ، با نام سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» از سوی مقام معظم رهبری بعنوان شعار سال نامیده شد که البته در حقیقت سند راهبردی است برای اجرای سیاست های توسعه محور .

بر اساس تعریف توسعه؛که در لغت به معناي رشد تدريجي در جهت پيشرفته تر شدن، قدرتمند‌تر شدن و حتي بزرگ شدن است.(فرهنگ لغات آكسفورد،2001) و بروكفيلد در تعريف توسعه مي گويد:توسعه را بايد بر حسب پيشرفت به سوي اهداف رفاهي نظير كاهش فقر، بيكاري و نابرابري تعريف كنيم.

به طور كلي توسعه جرياني است كه در خود تجديد سازمان و سمت گيري متفاوت كل نظام اقتصادي اجتماعي را به همراه دارد. توسعه علاوه بر اينكه بهبود ميزان توليد و درآمد را در بردارد شامل دگرگوني‌هاي اساسي در ساخت‌هاي نهادي، اجتماعي، اداري و همچنين ايستارهاي و ديدگاه‌هاي عموم مردم است.

لازم به توضیح است ،پیش از این رهبر انقلاب به انحاء مختلف در مورد این موضوعات فرمایشات و توصیه‌هایی برای مردم و مسئولین داشته‌اند ولی این نکته نباید در حد شعار بماند و در صورتی که رویکرد مجموعه نظام همین سه شعار باشد می‌توانیم شاهد جهشی بزرگ در این حوزه و به طور کلی اقتصاد توسعه محور کشور باشیم .

توجه جدی به تولید، تأکید رهبر انقلاب: رهبر انقلاب چندین بار سال‌های مختلف را با نام «تولید» نام‌گذاری فرمودند. در شعار سال‌های ۹۱، ۹۶، ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ به طور مستقیم و در برخی از سال‌ها به طور غیرمستقیم نام «تولید» به میان آمده که این موضوع خود نشان‌دهنده اهمیت موضوع تولید در دیدگاه رهبر انقلاب و نخبگان کشور بوده و تحقق آن می‌تواند تحولی بزرگ را خصوصا در موضوع اقتصاد کشور ایجاد کند.

توسعه دانش، حلقه مفقوده بسیاری از تولیدات مهم و اساسی کشور در صنایع بزرگ و کوچک ،خدمات درمان ،کشاورزی و گردشگری و نکته مهم اینجاست که اقتصاد دانش‌بنیان، هزینه صنایع را کمتر نموده و باعث می‌شود شرکت‌ها با کمترین هزینه بیشترین و به‌روزترین محصولات را تولید کنند. علاوه براین، ما در شرایط تحریم‌های ظالمانه دشمن هستیم که این تحریم‌ها باعث شده بسیاری از قطعات دستگاه‌ها یا تجهیزات موجود به صنعت کشور تزریق نشود. با بکارگیری اقتصاد دانش‌بنیان می‌توانیم علاوه بر رفع نقص‌های موجود در صنعت کشور، تکنولوژی بومی را با استفاده از دانش بومی گسترش داده و صنعتی بومی را شکل دهیم تا تحریم‌ها کوچکترین اثری بر اقتصاد و صنعت کشور نداشته باشد .

بر کسی پوشیده نیست یکی از مهم‌ترین مشکلات روز کشور مسائل اقتصادی و معیشتی مردم است. ما هم‌اکنون در کشور چیزی حدود یک میلیون نفر دانش‌آموخته بیکار داریم که پس از اتمام تحصیل علی‌رغم آماده‌به‌کار بودن، در امور اقتصادی کشور نقشی را ایفا نمی‌کنند. در صورتی که این نیروها در غالب شرکت‌های دانش‌بنیان یا دیگر شرکت‌های صنعتی سازماندهی شده و توامندسازی شوند می‌توان پروژه‌هایی علمی و صنعتی را با استفاده از دانش و نیروی جوانی این عزیزان تعریف نموده تا در مدت کوتاهی با تکمیل این پروژه‌ها، چرخ عظیم صنعت کشور با سرعت بیشتری بچرخد .

توسعه در بسياري از موارد حتي عادات و رسوم و عقايد مردم را نيز در بر مي گيرد.مصطفي ازكيا در نتيجه گيري خود از بحث توسعه، توسعه را به معناي كاهش فقر، بيكاري، نابرابري، صنعتي شدن بيشتر، ارتباطات بهتر، ايجاد نظام اجتماعي مبتني بر عدالت و افزايش مشاركت مردم در امور سياسي جاري تعريف مي كند.

زنده ياد دكتر حسين عظيمي از مجموع نظرات علماي توسعه، توسعه را به معناي بازسازي جامعه بر اساس انديشه‌ها و بصيرت‌هاي تازه تعبير مي نمايد. اين انديشه‌ها و بصيرت‌هاي تازه در دوران مدرن شامل سه انديشه علم باوري، انسان باوري و آينده باوري است. به همين منظور بايد براي نيل به توسعه سه اقدام اساسي درك و هضم انديشه‌هاي جديد، تشريح و تفضيل اين انديشه‌ها و ايجاد نهادهاي جديد براي تحقق عملي اين انديشه ها صورت پذيرد.

تلاش، کوشش و جهاد تا رسیدن به پیروزی؛ برای رفع چالش های موجود جامعه نیاز به کار،کار و کار با استفاده از ظرفیت های تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران و مردم است با تلاش هر چه بیشتر ایران را به قله‌های افتخار برسانند .

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار