ورود به شرایط بحرانی با بی‌توجهی به صرفه‌جویی در مصرف آب/خرداد گرمتر از حد نرمال

معاون توسعه، پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان، گفت: پیش‌بینی می‌شود دمای هوا حدود یک تا سه درجه در خردادماه بالاتر از حد نرمال باشد و به طور قطع خردادماه گرمتری پیش‌رو است و اگر صرفه‌جویی در همه زمینه‌ها در دستور کار قرار نگیرد وضعیت استان به سمت شرایط بحرانی کشیده می‌شود.

ورود به شرایط بحرانی با بی‌توجهی به صرفه‌جویی در مصرف آب/خرداد گرمتر از حد نرمال

نوید حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص بارش‌های دریافتی استان اصفهان، اظهار کرد: میانگین وضعیت بارش استان اصفهان از ابتدای سال آبی تاکنون برابر با ۱۱۳ میلی‌متر و ۲۵ درصد کمتر از مقدار بلندمدت است اما شاهد افزایش ۹ درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته هستیم.

وی افزود: کوهرنگ سرچشمه آبی زاینده‌رود، تاکنون یک هزار و ۲۰۹ میلی‌متر بارش داشته که نسبت به سال گذشته ۴۹ درصد افزایش یافته است اما در مقایسه با میزان بلندمدت با کمبود ۱۰ درصدی مواجه است، تا پایان فروردین‌ماه حدود ۹۶ درصد مساحت استان درگیر خشکسالی بوده و در صورت درنظر گرفتن خشکسالی بلندمدت، حدود ۸۵ درصد مساحت استان اصفهان درگیر خشکسالی است.

پایین بودن میزان ذخیره سدها و ذخایر آبی از میزان بلندمدت

معاون توسعه، پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان ادامه داد: بهار کم بارشی را پشت سر گذاشتیم و تاکنون بارش‌ها کمتر از حد نرمال بوده است، در اردیبهشت‌ماه شاهد بهبود بارش‌ها نسبت به فروردین بودیم. در فروردین‌ماه سال جاری بیشتر مناطق استان ۹۰ درصد کمتر از حد نرمال خود بارش داشته‌اند.

وی با بیان اینکه عواملی منجر به تشدید خشکسالی در استان اصفهان شده است، تصریح کرد: عامل اصلی تشدید شرایط خشکسالی در استان اصفهان افزایش دما است که نسبت به میزان بلندمدت حدود یک تا سه درجه با افزایش دما روبه‌رو هستیم. همچنین کم بارشی سال گذشته و بهار جاری، شرایط خوبی را رقم نزد، ذخایر آبی زاینده‌رود شرایط خوبی ندارد و میزان ذخیره سدها و ذخایر آبی از میزان بلندمدت پایین‌تر است.

حاجی بابایی با بیان اینکه وزش باد به خصوص در اردیبهشت‌ماه افزایش داشت و این امر منجر به افزایش تبخیر شد، اضافه کرد: با توجه به ارقام و اطلاعات بیان شده، خشکسالی در ایران و کشورهای همسایه افزایش یافته و منجر به ایجاد پدیده خیزش گردوخاک و کاهش دمای هوا شده است. در واقع کانون‌های داخلی و خارجی گردوخاک که عمدتاً در عراق هستند، فعال شده و متعاقب آن روزهای گردوخاکی در اردیبهشت‌ماه افزایش داشته است.

کاهش کیفیت هوا و کاهش دید درپی وزش باد و گردوخاک

وی با بیان اینکه روز گذشته یک توده گردوخاک از کشور عراق وارد کشور شد و بیشتر نقاط استان را با گردوخاک و کاهش دید مواجه کرد، گفت: در روزهای آینده هم گردوخاک در سطح استان افزایش می‌یابد. در واقع نفوذ گردوخاک از عراق تضعیف شده و از بین می‌رود اما دوباره از هفته آینده شاهد پدیده باد و گردوخاک در مناطق مرکزی، شرق و جنوب استان اصفهان هستیم که کاهش کیفیت هوا و کاهش دید را به دنبال دارد.

معاون توسعه، پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود دما حدود یک تا سه درجه طی خردادماه بالاتر از حد نرمال باشد، افزود: دمای هوا در اردیبهشت‌ماه نزدیک به نرمال اما حدود یک تا دو درجه بیشتر از نرمال بود و ارقام کمینه هوا افزایش زیادی نداشت اما به طور قطع خرداد گرم‌تری پیش‌رو داریم.

لزوم رعایت الگوی مصرف آب

وی با بیان اینکه با توجه به عوامل موجود، مدیریت آب در مصارف شرب، صنعت و کشاورزی توصیه می‌شود تا در ماه‌های گرم سال درگیر تنش آبی در استان نباشیم، خاطرنشان کرد: شرایط حال‌حاضر به گونه‌ای است که استان از حالت بحران خارج شده است و درگیر تنش آبی نیست اما در صورتی که صرفه‌جویی در همه زمینه‌ها در دستور کار قرار نگیرد وضعیت استان به سمت شرایط بحرانی کشیده می‌شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار