انتقال دانش یادگیری در صنعت از اهمیت زیادی برخوردار است
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان این که انتقال دانش یادگیری در صنعت از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: تدریس موفق تدریسی است که مدرس به اهداف خود از آموزش یعنی یادگیری نائل شود و برای این کار مدرس باید اهداف آموزشی داشته باشد.
به گزارش خبرنگار ایراسین، محسن علامه، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی،عصر امروز در اولین جشن تکریم و قدردانی از ۶۶۰ مدرس داخلی فولاد مبارکه با اشاره به کتابی از پروفسور گِیج اظهار کرد: به عقیده او تدریس هنری مبتنی بر مبانی علمی است. مدرسانی که در حوزه آموزش صنعت فعالیت دارند هنگام ورود به کلاس باید از ۲ نوع دانش موضوع تدریس و دانش یادگیری(پداگوژی) برخوردار باشند.
وی افزود: کلاس اگر یک سازمان آموزشی باشد ما بیشتر روی مدیریت آن متمرکز شدهایم که اشتباه نیست. رسالت خطیر فراموش شده ما در بحث آموزش، رهبری آموزشی به جای مدیریت آموزشی است. اساس رهبری پس از ۴۱ سال پژوهش، «رابطه» است.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: یک مربی میتواند بر این اساس ۲ پارامتر را در کلاس درسی خود ایجاد کند که یکی پارادایم تسلط معلم و دیگری پارادایم همکاری است. پارادایم همکاری یعنی جلب مشارکت فراگیران از طریق روشهای تدریس فعال و خلاق، بنابراین باید به جای اینکه راه حل مسائل را به فراگیران آموزش دهیم باید در تولید راه حل و پاسخ مسائل به آنها کمک کنیم.
علامه گفت: رفتار ما سطح نازل فکر و احساس ما است. یکی از این رفتارها، رفتار تدریس است.
وی خاطرنشان کرد: در برخی موارد مشکل سازمانها ندانستن راه حل برای مشکلاتشان نیست بلکه این است که نمیدانند مشکلاتشان دقیقا چیست! بسیاری از اوقات ما میتوانیم به مخاطب در تولید محتواهای بالقوه قابل تولید در ذهن او کمک کنیم.
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: یادگیری ما باید زاینده باشد زیرا هدف هر تدریسی چیزی غیر از تغییر نیست؛ یادگیری یک تغییر است. اولین قانون رهبری این است که شما خود بهترین رهبر خود هستید. اگر در گذشته عنوان میشد «دانش قدرت است»، امروز گفته میشود «یادگیری قدرت است».
علامه اظهار کرد: تدریس موفق تدریسی است که مدرس به اهداف خود از آموزش یعنی یادگیری نائل شود و برای این کار مدرس باید اهداف آموزشی داشته باشد. وقتی کلاس در تعامل پویا باشد، چرخه یادگیری کامل شده و یادگیری زاینده در کلاس حاکم میشود.
وی افزود: ۷۵ درصد یادگیری کارکنان در سازمان از طریق یادگیری غیررسمی است. یکی از روشهایی که باعث تسلط در یادگیری میشود این است که بتوانیم دانش خود را به دیگر آموزش دهیم. ما باید در تدریس خلاق پهنهای از یادگیری ایجاد شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: نگاه مدرس به بحث باید خلاق باشد و با طرح درس به کلاس وارد شود. اگر بخواهیم کلاس و تدریس موفقی داشته باشیم، لازم است عاشقانه فعالیت کنیم، خلاقیت و عشق ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند.
منبع: irasin-24908