تاثیر بالای واکسیناسیون در کاهش ابتلا به کرونا/احتمال تضعیف ایمنی در آینده

رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی(ره) گفت: جمعیت زیادی از افراد جامعه یک‌بار به سویه دلتا مبتلا شدند، واکسیناسیون را انجام دادند و در پیک قبلی نیز دچار امیکرون شدند و همه این موارد باعث شد که ایمنی بدن افراد جامعه ما در سطح قابل قبول و بالایی باشد.

تاثیر بالای واکسیناسیون در کاهش ابتلا به کرونا/احتمال تضعیف ایمنی در آینده

حمید عمادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: تک رقمی شدن آمار مرگ و میر کرونا در درجه اول به دلیل لطف خدا بوده اما واقعیت این است که واکسن در این مورد تأثیر بسزایی داشت به ویژه وقتی که واکسیناسیون افراد جامعه همراه با ابتلاء طبیعی شد، ایمنی بالایی بر ضد ویروس کرونا ایجاد کرد.

وی با اشاره به آغاز واکسیناسیون پس از شیوع واریانت دلتا در جامعه، افزود: سویه دلتا موج بسیار سنگینی ایجاد کرد و آمار مرگ‌ومیر و ابتلاء در این موج بسیار زیاد بود پس از فروکش کردن این موج، واکسن وارد کشور شد و بسیاری از افرادی که به کرونا مبتلا شده بودند، واکسن هم تزریق کردند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی (ره) افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن افراد جامعه را دلیل اصلی کاهش آسیب سویه امیکرون دانست و گفت: امیکرون نیز بسیاری از افراد جامعه را مبتلا کرد اما چون با فاصله کمی از واکسیناسیون شایع شد، بیماری شدید و کشنده‌ای در بدن افراد ایجاد نکرد و برای کسانی که به نوع ضعیف کرونا مبتلا شدند، امیکرون عملکردی مانند دوز یادآور واکسن کرونا داشت.

وی با اشاره به ابتلای بسیاری افراد تاکنون به بیماری کرونا، خاطرنشان کرد: جمعیت زیادی از افراد جامعه یک‌بار به سویه دلتا مبتلا شدند، واکسیناسیون را انجام دادند و در پیک قبلی نیز دچار امیکرون شدند و همه این موارد باعث شد که ایمنی بدن افراد جامعه ما در سطح قابل قبول و بالایی باشد.

آسیب‌پذیری در برابر سویه‌های جدید

عمادی حفظ این سطح از ایمنی را برای رویارویی با سویه‌های جدید کرونا ضروری دانست و ادامه داد: این احتمال وجود دارد که با گذشت زمان و هنگامی که افراد جامعه در برابر ویروسی قرار نداشته باشند، سطح ایمنی بدن آنها کاهش یابد زیرا پادزهری که برضد این بیماری در بدن افراد ساخته شده بود، کاهش می‌یابد.

وی ایجاد موج تازه از کرونا با جهش جدید را تهدیدی برای جامعه دانست و گفت: جهش زمانی اتفاق می‌افتد که ویروس تکثیر یابد و از انسانی به انسان دیگر منتقل شود و تنها در صورتی که از انتقال بیماری از فردی به فرد دیگری در دنیا جلوگیری شود می‌توانیم امیدوار باشیم که جهش جدید اتفاق نمی‌افتد اما در واقعیت چنین اتفاقی نمی‌افتد زیرا بسیاری از مردم دنیا واکسینه نشده‌اند در نتیجه هنوز در کشورهای دیگر بیماری در گردش است.

دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گردش ویروس در جوامع را باعث ایجاد جهش‌های جدید ویروس دانست و تاکید کرد: احتمال دارد جهش جدیدی که ایجاد می‌شود مانند امیکرون عامل بیماری خفیفی در افراد نباشد و این بار جهش به سویی برود که بیماری شدید ایجاد کند در حالی که با گذشت زمان آنتی‌بادی‌های ترشح شده در بدن افراد نیز کاهش یابد در نتیجه ممکن است دوباره پیک بعدی اتفاق بیفتد.

عمادی براین اساس رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، توجه به نکات اولیه بهداشتی و تکمیل مراحل واکسیناسیون را ضروری اعلام کرد و افزود: این احتمال وجود دارد که تا اواخر تابستان و اوایل پاییز با موج جدیدی از همه‌گیری کرونا روبه‌رو شویم زیرا دوباره افراد در مکان‌های سربسته جمع می‌شوند و امکان تهویه مطبوع فضا وجود ندارد.

احتمال ضعیف تبدیل آبله میمون به همه‌گیری

وی درباره احتمال تبدیل آبله میمونی به یک پاندمی جدید، گفت: آبله میمونی با کرونا متفاوت است، ویروس کرونا به سرعت از طریق تنفس منتقل می‌شود به همین دلیل این بیماری بسیار مسری است در حالی که آبله میمونی بیماری چندان مسری نیست و یک بیماری آندمیک برخی از مناطق آفریقا به شمار می‌رود که از قبل نیز وجود داشته است.

رئیس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی (ره) اظهار کرد: به نظر می‌آید که آبله میمونی برخلاف امیکرون از طریق تنفس گسترش نمی‌یابد بلکه بیشتر از طریق تماس مستقیم بدن و تا حدودی نیز از طریق تنفسی منتقل شود بنابراین پیش‌بینی اولیه این است که آبله میمون به اندازه کرونا در جهان گسترش نخواهد یافت.

وی درباره لزوم استفاده از دستاوردهای کرونا برای پاندمی‌های آینده افزود: سیستم مراقبت بهداشتی شبکه‌ای در کشور ما با خانه‌های بهورز روستاها و مراکز بهداشتی در شهرها تعریف شده بود که پس از ادغام وزارت بهداشت با علوم از سال ۶۴ این مراکز بهداشتی شکل گرفت و سال‌ها عملکرد موفقی داشتند اما با گذشت زمان این مراکز بهداشتی ضعیف شده بودند و اهمیت آنها کمرنگ و ضعیف شده بود اما در دوران کرونا اهمیت وجود این مراکز دوباره آشکار شد.

دستاوردهای کرونا و لزوم استفاده آنها در اپیدمی‌های احتمالی آینده

عمادی کنترل پاندمی کرونا را نشان‌دهنده نقش مؤثر مراکز بهداشتی در پیشگیری و درمان بیماری‌ها بیان کرد و گفت: در دوران کرونا این مراکز احیا شدند و بدون کمک و همکاری آنها، کنترل پاندمی سخت‌تر بود بنابراین می‌توان گفت بزرگترین درسی که از کرونا گرفتیم این است که این شبکه بهداشتی باید حفظ شود.

وی دستاورد دیگر کرونا را تقویت واکسن‌سازی در داخل کشور بیان کرد و خاطرنشان کرد: نزدیک به ۱۰۰ سال از آغاز واکسن‌سازی در کشور می‌گذرد اما در سال‌های اخیر این فناوری در داخل کشور ضعیف شده بود و تمام واکسن‌ها از هند و کوبا وارد می‌شد در حالی که کرونا باعث شد زمینه‌ها و پلتفرم‌های تولید واکسن دوباره فراهم شود و اکنون امکان تولید واکسن‌های معمول نیز در داخل کشور وجود دارد.

دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا یکی از دستاوردهای مهم دوران کرونا را نیز بالا رفتن فرهنگ بهداشت در بین افراد جامعه دانست و افزود: با همه زیان‌هایی که کرونا به همراه داشت و افراد زیادی که به دلیل ابتلاء به این بیماری جان خود را از دست دادند، استفاده از ماسک، شستن دست‌ها، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و خودداری از روبوسی بین افراد درس‌های خوب شیوع کرونا بود که میزان رعایت موارد بهداشتی را افزایش داد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار