۵ درصد مالیات کشور را اصفهان پرداخت می‌کند/ افزایش ۲ برابری مالیات ارزش افزوده در سال ۱۴۰۱

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان با بیان اینکه در دو ماهه سال جاری، پرداخت مالیات بر ارزش افزوده ۱۰۰ درصد افزایش یافت، گفت: تا امروز، از ۱۵۱ هزار مودی مالیاتی و صاحبان مشاغل استان اصفهان، ۷۸ درصد از شرایط تبصره ۱۰۰ استفاده کرده‌اند.

۵ درصد مالیات کشور را اصفهان پرداخت می‌کند/ افزایش ۲ برابری مالیات ارزش افزوده در سال ۱۴۰۱

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس مزیکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: خردادماه برای صاحبان مشاغل فصل ارائه اظهار نامه‌های مالیاتی است. در دوران کرونا مهلت ارائه اظهارنامه‌ها هر سال تمدید می‌شد و امسال نیز وزارت اقتصاد و امور دارایی به ستاد مقابله با بیماری کرونا پیشنهاد داده است این مهلت تا پانزدهم تیر ماه تمدید شود.

وی افزود: مالیات اصناف به دو نحو دریافت می‌شود. در روش اول، اصناف اظهارنامه خود را ارائه داده و سپس اداره کل امور مالیاتی وارد فرایند رسیدگی شده و با بررسی اسناد ارائه شده، میزان درآمد اصناف و مالیات آنها را تعیین می‌کند.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: در روش دوم، براساس تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم، سازمان مالیاتی می‌تواند مالیات گروهی از فعالان اقتصادی را با شرایطی به صورت مقطوع اعلام کند.

مزیکی اضافه کرد: بر اساس دستورالعمل ابلاغی سازمان امور مالیاتی برای مالیات عملکرد سال ۱۴۰۰، تمامی صاحبان مشاغل، به شرطی که مجموع درآمد فروش کالا یا ارائه خدمات آنها در سال ۱۴۰۰، حداکثر تا مبلغ ۴۸ میلیارد ریال بوده باشد، می‌توانند از امکانات تبصره ماده ۱۰۰ قانون برای تعیین مالیات مقطوع استفاده کنند بنابراین اکنون تعداد بیشتری از فعالان اقتصادی می‌توانند از مزایای تبصره ۱۰۰ استفاده کنند.

وی تصریح کرد: افرادی که با این روش مالیات پرداخت می‌کنند، از ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف می‌شوند. علاوه‌براین ، در تبصره ۱۰۰ نیازی به ارائه اسناد و مدارک نیست. در سال جاری نیز مصوب شد هر فعال اقتصادی مشمول ماده ۱۰۰ به ازای هر تعداد واحد کسبی که دارد می‌تواند از معافیت ماده ۱۰۱ استفاده کند. در حالی که در روش ارائه اظهارنامه مالیاتی، افراد فقط برای یک واحد صنفی یا کسبی می‌توانند از این معافیت استفاده کنند.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: همچنین صاحبان مشاغل زمانی که فرم تبصره ۱۰۰ را پر کنند، ادارات مالیاتی به صورت قطعی این فرم را پذیرفته و به فرایند رسیدگی ورود نمی‌کنند که منجر به سرعت بخشی به روند دادرسی نیز شده و به نفع فعالان اقتصادی است.

افراد می‌توانند بدهی‌های خود را به صورت اقساطی بپردازند

مزیکی اضافه کرد: در تبصره ۱۰۰ امسال پیش بینی شده که افراد می‌توانند بدهی‌های خود را به صورت اقساطی بپردازند و درخواست بخشودگی جریمه اقساط را در همان فرم تبصره ۱۰۰ به نظام مالیاتی ارائه کنند. سازمان مالیاتی نیز جریمه این افراد را می‌بخشد. این جذابیت‌ها منجر شد بسیاری به دنبال افزایش سقف فروش یا خدمت باشند که امسال نسبت به سال ۹۹، ۱۰۰ برابر شد.

وی تصریح کرد: حتی به نظر می‌رسد دولت به دنبال افزایش بیشتر این مبلغ نیز هست تا تعداد افراد بیشتری بتوانند از مزایای ماده ۱۰۰ استفاده کنند. البته در سال ۱۴۰۰ این امر فعلاً میسر نیست زیرا قانونی در این زمینه وجود ندارد. تا امروز، از ۱۵۱ هزار مودی مالیاتی و صاحبان مشاغل استان اصفهان، ۷۸ درصد از شرایط اعلام شده استفاده کرده‌اند.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: به نظر می‌رسد تا پایان مهلت ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی، بیش از ۱۰۰ هزار مودی مالیاتی در استان اصفهان از مزایای تبصره ۱۰۰ استفاده خواهند کرد.

مزیکی اضافه کرد: به موجب بند «م» تبصره ۱۲ قانون بودجه ۱۴۰۰، اشخاص حقوقی و مالکان واحدهای صنفی موظفند تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، حداقل یکی از حساب‌های بانکی خود را به عنوان «حساب فروش» معرفی‌کنند. همه وجوهی که به «حساب فروش» واریز می‌شود، به عنوان فروش صاحب حساب تلقی شده و مالیات از آن دریافت می‌شود. کسبه به دلایلی از جمله بی اطلاعی از این قانون، از دستگاه‌های کارتخوان خود برای امور دیگر نیز استفاده کردند که منجر به افزایش گردش مالی افراد شد.

وی تصریح کرد: برای حل این مشکل، گردش پول ملاک فروش قرار داده و مالیات‌ها غیر متعارف شد. در مشاغلی همچون بیمه، دفاتر اسناد رسمی و یا بنگاه‌های معاملات املاک بیشتر شاهد این مشکلات بودیم. در این مشاغل بنا شد مستندات گردش‌های مالی به سازمان امور مالیاتی تحویل شده و گردش‌های مالی از سایر وجوه تفکیک شود. افرادی که این امکان فراهم نشد، باید اظهارنامه ارائه کرده و در زمان رسیدگی به حسابرسان اعلام کنند چه بخشی از گردش مالی متعلق به آنها نبوده است.

مالیات‌ها تعدیل شد

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: در تبصره ماده ۱۰۰، سازمان امور مالیاتی اطلاعات خرید و یا فروش مستند (تراکنش‌های بانکی، فروش به مراجع رسمی و خرید از آنکه نشان دهنده بیشترین فروش باشد) کسبه به صورت سیستمی و بدون دخالت مستقیم حسابرسان در مالیات محاسبه شد. با تغییر مبانی تشخیص مالیات، نسبت به سنوات گذشته مالیات‌ها متفاوت و مقداری نا متعارف شد که منجر به اعتراض کسبه شد.

مزیکی تصریح کرد: فروش و ضریب سود فعالیت از جمله ملاک‌های تعیین درآمد است. در برخی از موارد ضریب سود فعالیت متناسب با سودی که در واقع کسبه به دست می‌آوردند نبود. سازمان امور مالیاتی برای حل این مشکل، ضریب سود فعالیت همه صنوف را به نصف کاهش داد. این کار منجر به تلطیف موضوع استفاده ناصحیح از کارتخوان شده و ضریب سود فعالیت را با واقعیت متناسب کرد. علاوه بر این در محاسبه مالیات با همین روش کاهش ۵۰ درصدی ضریب سود فعالیت، اگر مالیات‌ها چند برابر شد؛ سقف چند برابر به اندازه حداکثر سه برابر سابقه تعیین شد. این موضوع نیز مالیات‌ها را تعدیل کرد.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: مجدداً برخی از صنوف از جمله صوتی و تصویری، پارچه و تلفن همراه به ضریب سود فعالیت معترض شدند که در نهایت سازمان باز هم این میزان را تا حدود ۳۰ درصد ضریب واقعی تعدیل کرد.

مزیکی اضافه کرد: صنف لوازم خانگی در بیشتر موارد، مشمول استفاده از تبصره ۱۰۰ نبودند، همین موضوع منجر به نگرانی اعضا این صنف شده بود که با اعتراض و اعتصاب اعضا این صنف شد. سازمان امور مالیاتی در بخشنامه‌ای اعلام کرد با حداقل مدارک، میزان تراکنش اعلامی این صنف پذیرفته شود. البته این افراد باید اکنون اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه دهند تا در حسابرسی، اعتراضات آنها بر مبنای اعتماد متقابل گفته‌های آنان بررسی و مشکلاتشان حل شود تا تنش‌ها رفع شود.

امسال اطلاعات گردش‌های حساب افراد در مالیات‌ستانی لحاظ نشد

وی تصریح کرد: در اخذ مالیات‌ها باید موضوع تداوم و حفظ اشتغال نیز مدنظر قرار گیرد. اصناف همچنان پیگیر اصلاح برخی از ضرایب مالیاتی هستند. ممکن است با توجه به شرایط موجود برخی از ضرایب تعدیل شود. آمار نشان می‌دهد حداقل حدود ۱۵ درصد از مشاغل شرایط استفاده از ماده ۱۰۰ را نداشته باشند.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: استقبال خوبی از تبصره ماده ۱۰۰ شده که نشان می‌دهد صاحبان مشاغل ویژگی‌های این تبصره را به خوبی در نظر گرفته‌اند. امسال اطلاعات گردش‌های حساب افراد در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفت اما در محاسبات مالیات لحاظ نشد.

مزیکی اضافه کرد: گردش حساب‌های بانکی، نقل و انتقال و تبادلات بانکی افراد را نمی‌توان به عنوان درآمد مد نظر قرار داد. البته از اصناف خواسته شد در سال ۱۴۰۱ و با توجه به اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی، تراکنش‌های مالی خود را تنظیم کرده تا در سال آینده با این مسائل مواجه نشوند.

وی تصریح کرد: این احتمال وجود دارد که برخی از اصناف اقدام به حذف دستگاه‌های کارتخوان کنند، البته درمجموع مبادلات پولی در حساب‌های بانکی گردش یافته که اطلاعات آن در اختیار امور مالیاتی قرار می‌گیرد.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: همچنین درخصوص افرادی که اقدام به جابه‌جایی پول در حساب‌های غیرتجاری می‌کنند، بانک مرکزی تا حد مشخصی از تعداد تراکنش را معمول به حساب آورده و بیش از آن را غیر عادی محسوب می‌کند. برای این تراکنش‌ها نیز صاحبان حساب باید توضیحاتی ارائه کند.

حدود پنج درصد مالیات کشور توسط استان اصفهان پرداخت می‌شود

مزیکی درخصوص درآمدهای مالیاتی اصناف اصفهان افزود: حدود پنج درصد مالیات کشور توسط استان اصفهان پرداخت می‌شود. با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی، حساب‌های بانک مرکزی نیز ساماندهی شده و حساب‌های تجاری و غیرتجاری از یکدیگر تفکیک می‌شود.

وی تصریح کرد: جشنواره فرهنگ‌سازی مالیاتی در استان‌های مختلف در رشته‌های مختلف برگزار شد. مهلت ارسال آثار این جشنواره تا پایان خردادماه تمدید شده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: مباحث مالیاتی به آموزش‌های بیشتری نیاز دارد. باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد و رویکرد جدید دولت به مالیات را به افراد آموخت‌. پاک‌ترین و پایدارترین درآمد دولت، مالیات‌ستانی و جلوگیری از فرارهای مالیاتی است.

مزیکی تاکید کرد: برای افزایش درآمدهای مالیاتی نیز بهترین روش همان ساماندهی حساب‌ها و شناسایی فرارهای مالیاتی است. حساب‌های اجاره‌ای و سایر روش‌های فرار مالیاتی باید شناسایی شود. برخی افراد گردش‌های مالی قابل توجهی داشته و پرونده مالیاتی آنها هنوز تشکیل نشده است که باید از آنها مالیات اخذ شود.

نسبت وصل مالیات به GDP در کشور ۸ درصد است

وی تصریح کرد: درصد وصول مالیات در کشور ما نسبت به GDP بسیار پایین و در حدود هشت درصد آن است و این در حالی است که این میزان در سایر کشورها بیش از ۱۳ درصد است. معافیت‌های مالیاتی باید ساماندهی و هدف‌دار شود. همچنین با همکاری همه ارگان‌ها باید فرارهای مالیاتی شناسایی شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: فعالان اقتصادی نیز باید اطلاعات جامع و شفاف کالاها و مول‌های در گردش خود را به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند. همچنین اطلاعاتی که به نظام مالیاتی وارد می‌شود باید پالایش شود. نظام مالیاتی باید بسته‌ها و روش‌های تولید اطلاعات را اصلاح کند. بهترین گزینه برای تحقق عدالت مالیاتی داشتن اطلاعات صحیح و پالایش شده است.

مزیکی اضافه کرد: تغییر همواره با مشکلاتی مواجه است. اتحادیه‌ها، اتاق اصناف و دیگر مراجع باید تغییرات قانونی را بیاموزند. اگر اصناف به وظایف خود آشنا شوند برای ارائه اظهارنامه مالیاتی و تمکین در برابر مالیات پیش‌قدم خواهند شد.

وی تصریح کرد: براساس قانون آنچه از درآمدهای مالیاتی در کل کشور وصول می‌شود باید به خزانه کشور واریز شده و در استان‌ها نمی‌ماند. سهم هر استان از این درآمدها در قانون بودجه و بر اساس شاخص‌های توسعه‌یافتگی مشخص می‌شود.

شهرداری‌ها ۴,۶۰۰ میلیارد تومان عوارض آلایندگی دریافت کردند

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: حدود ۶۰ درصد از مالیات استان توسط اشخاص حقوقی، پنج درصد مشاغل و ۱۳ درصد از مالیات‌ها توسط حقوق‌بگیران پرداخت می‌شود. حدود ۲۰ درصد فعالان اقتصادی نیز عوارض مالیات ارزش افزوده را پرداخت می‌کنند. عوارض ارزش افزوده و آلایندگی سال ۱۴۰۰ که میان شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و فرمانداری‌ها توزیع شد، ۴,۶۰۰ میلیارد تومان بوده است.

مزیکی خاطرنشان کرد: این رقم قابل توجه است و عمده درآمد بسیاری از شهرداری‌های کوچک را تأمین می‌کند. در این بخش مردم مستقیماً در امور عمرانی شهر خود نقش آفرینی می‌کنند. در سال ۱۴۰۱ این رقم افزایش می‌یابد و در دو ماهه سال جاری، پرداخت مالیات بر ارزش افزوده ۱۰۰ درصد افزایش یافت. یک درصد از این مبلغ نیز به بخش بهداشت و درمان تعلق می‌گیرد.


منبع: imna-582763

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار