ضخامت ورق فولادی چقدر است؟

ورق‌های فولادی در صنایع مختلف کاربرد دارند. این ورق‌ها به دو شیوه گرم و سرد تولید می‌شوند و برای همین تفاوت‌هایی در انواع ورق بنا به شیوه ساخت و تولیدشان به‌وجود می‌آید. این ورق‌های پرکاربرد بسته به تولید و ضخامت‌شان در صنایع گوناگونی از ساخت لوازم خانگی تا بدنه هواپیماها را پوشش می‌دهند. در ادامه با انواع ورق‌های فولادی و ضخامتشان آشنا می‌شوید.

ضخامت ورق فولادی چقدر است؟

انواع ورق‌های فولادی را می‌شناسید؟

ورق‌های فولادی انواع مختلفی دارند:

  1. روغنی؛ این ورق‌ها به‌روش نورد سرد تولید و عرضه می‌شوند.
  2. سیاه؛ این ورق‌ها به‌روش نورد گرم تولید و عرضه می‌شوند.
  3. آلومینیوم؛ این ورق‌ها صیقلی و براق‌اند و انعطاف‌پذیری بالایی هم دارند.
  4. گالوانیزه؛ ورق گالوانیزه یک لایه فلز روی، بر سطح خودش دارد. پایه اصلی‌اش هم ورق روغنی است.
  5. رنگی؛ این نوع ورق نتیجه رنگ‌شدن ورق‌های گالوانیزه است.
  6. استیل؛ این ورق‌ها سطحی صاف و صیقلی دارند و در مقابل خوردگی بسیار مقاوم‌اند.
  7. اسیدشویی؛ در این نوع ورق، به‌کمک اسیدکلریدریک چربی و ناخالصی روی سطحش پاک می‌شود.
  8. آجدار؛ ورق‌هایی هستند که روی سطحشان خطوط و شیارهایی وجود دارد.

ورق‌های فولادی با ضخامت‌های مختلف در داخل کشور تولید می‌شوند. قیمت انواع آن‌ها برای مثال قیمت ورق استیل 316 یا موارد دیگر تحت‌تأثیر عوامل مختلفی است. از جمله این عوامل می‌توان به برند تولیدکننده، نوسانات ارزی، مسائل اقتصادی کلان و خرد داخل کشور و بازار اشاره کرد. تولید و تهیه محصولات فولادی مختلف وابسته به عوامل بسیار مختلفی است. ورق‌های فولادی هم از این تأثیرات بی‌بهره نمی‌مانند. برای آگاهی از نوسانات قیمت‌هایشان باید به منابعی به‌روز و دقیق دسترسی داشته باشید.

پرکاربردترین ورق‌های فولادی کدام‌اند؟

ورق‌های فولادی در صنایع گوناگونی کاربرد دارند و به‌طور کلی، برای ساختشان ضخامت اسلب طی نورد گرم یا سرد کاهش پیدا می‌کند. با روند کاهشی مذکور، ضخامت‌های مختلفی از ورق‌ها تولید می‌شود. نورد سرد معمولا مخصوص ورق‌هایی است که کیفیت نهایی سطح در آن‌ها حائز اهمیت است. ورق‌های تولیدشده با نورد گرم کیفیت سطح پایین‌تری دارند. درست است که در بخش پیشین، انواع ورق‌های فولادی را نام بردیم اما به‌طور کلی، دو دسته‌بندی برای ورق‌های فولادی وجود دارد:

  1. ورق‌های روغنی؛
  2. ورق‌های سیاه.

گزینه‌های دیگری که نام برده می‌شوند در یکی از این دو دسته‌بندی کلی قرار می‌گیرند. در واقع، ورق‌های دیگر مانند انواع آجدار یا گالوانیزه و ...، با فرایندهای ثانویه‌ای تولید می‌شوند که روی این ورق‌ها صورت می‌گیرد.

آشنایی با ورق‌های روغنی

ورق‌های روغنی با سطح صاف و صیقلی به صورت رول یا شیت عرضه می‌شوند. روغنی‌بودن نام این‌ها به معنای چرب‌بودن سطحشان نیست. ضخامت‌های مختلفی از آنها هم در بازار وجود دارد. روش تهیه‌شان هم که با نورد سرد است. این ورق‌ها که به روش نورد سرد تولید می‌شوند، چند گرید یا همان سطح تقسیم‌بندی دارند: st12 ، st13 و st14 . برای تولید این ورق‌ها هم آنها را اسیدشویی می‌کنند و بعد با روغن‌کاری و کلاف‌کردن ورق‌ها فرایند تولید را پایان می‌دهند. گاهی هم برای زدودن آلودگی‌ها از سطح هر شیت، شست‌وشوی الکتریکی انجام می‌شود.

کاربردهای ورق روغنی

ورق‌های روغنی هم از پرکاربردترین‌ها در میان محصولات مختلف فولادی به شمار می‌روند:

  1. تولید لوازم خانگی؛
  2. ساخت بشکه‌ها؛
  3. تولید لوله؛
  4. تولید مخزن‌های فلزی؛
  5. در صنایع خودروسازی؛
  6. و ... .

آشنایی با ورق‌های سیاه

ورق‌های سیاه به‌روش نورد گرم تولید می‌شوند و سطحشان هم مانند نمونه‌های روغنی صاف و صیقلی نیست. برای تولیدشان هم ابتدا شمش‌های فولادی را با حرارت ذوب می‌کنند و به‌شکل خمیر درمی‌آورند. بعد شمش وارد مرحله نورد می‌شود. در این قسمت از کار، برای اینکه شمش پهن شود، آن را از میان غلتک‌هایی رد می‌کنند تا مکعب‌هایی با طول زیاد به‌وجود بیاید. در هر بخش از کار هم عملیاتی تحت‌عنوان خنک‌کاری روی ورق‌ها انجام می‌شود و برای رساندن آن‌ها به دمای مناسب، مجدداً داخل کوره قرار می‌گیرند.

کاربردهای ورق سیاه

ورق‌های سیاه در زمینه‌های مختلفی کاربرد دارند:

  1. صنایع ساختمانی؛
  2. تانکرسازی؛
  3. خودروسازی؛
  4. مخازن خاص؛
  5. صنایع سنگین فلزی؛
  6. کشتی‌سازی؛
  7. و... .

ضخامت انواع ورق فولادی چقدر است؟

استانداردهایی برای تعیین ضخامت ورق‌های فولادی در نظر گرفته می‌شود. شیت‌ها یا همان ورق‌های روغنی معمولا ضخامتی میان ۰.۳ تا ۳ میلی‌متر دارند. این ورق‌ها ضخامت مناسب و کیفیت سطح خوبی دارند و از آن‌ها برای تولید ورق‌های گالوانیزه سفید و رنگی استفاده می‌شود.

ضخامت ورق‌های روغنی

قیمت ورق استیل

ضخامت ورق‌های سیاه

ورق‌ سیاه معمولی ( st37 ) و صنعتی ( st52 ) دو نوع از معروف‌ترین ورق‌های سیاه به شمار می‌روند. از ورق‌های معمولی بیشتر در ساخت‌وساز استفاده می‌شود. شیت‌های صنعتی هم در صنایع پتروشیمی، مخزن‌سازی و اموری مانند سدسازی به‌کار گرفته می‌شوند. استاندارد ورق‌های سیاه به شرح زیر است:

قیمت ورق استیل

در آخر

برای خرید انواع ورق فولادی باید به منابعی قابل‌اعتماد دسترسی داشته باشید. منبعی که بتواند اطلاعات خوبی در زمینه قیمت‌ها و نوسانات بازار در اختیارتان قرار بدهد. اگر بدانید که ارزش محصولات مختلف چقدر است، بهتر و راحت‌تر می‌توانید دست به برنامه‌ریزی برای امور مختلف پروژه‌ها بزنید. مراجعی مانند شرکت آیرومارت (پیشرو صنعت نفت آسیا) هستند که به شما در استعلام‌گیری قیمت‌ها کمک می‌کنند. برای آگاهی از قیمت استیل یا هر مقطع فولادی دیگری می‌توانید روی این مرجع حساب کنید.

آیرومارت قیمت‌ها را به‌روزرسانی می‌کند و نمی‌گذارد که استعلام‌گیری محصولات مختلف بازار مقاطع فولادی با مشکل مواجه شود. در واقع، با خیال راحت می‌توانید به اطلاعات دقیق و صحیحش اعتماد و اتکا کنید. انواع ورق‌های فولادی را در پایگاه آیرومارت بررسی و رصد کنید و ببینید که قیمت‌ها چطور است.

در آیرومارت می‌توانید از تحلیل بازارها هم باخبر شوید. این پایگاه خوش‌سابقه در زمینه تأمین و بازرگانی مقاطع فولادی مختلف از جمله انواع ورق هم فعالیت دارد. بنابراین، اگر به نحوی از دست‌اندرکاران پروژه‌ها و صنایع مرتبط با چنین محصولاتی هستید، حتما نام آیرومارت را به ذهن بسپارید.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار