تشکیل کارگروه تخصصی برای حل معضل چاله زباله ابوزیدآباد

اصفهان- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان گفت: کارگروه تخصصی برای بررسی و برنامه‌ریزی درخصوص حل معضل سایت دفن پسماند آران و بیدگل و کاشان تشکیل می‌شود.

تشکیل کارگروه تخصصی برای حل معضل چاله زباله ابوزیدآباد

به گزارش خبرنگار مهر، مهران زینلیان در جلسه کارگروه مدیریت پسماند که ظهر پنجشنبه در استانداری اصفهان برگزار شد، درخصوص معضل سی ساله سایت دفن پسماند ابوزیدآباد بین دو شهرستان آران و بیدگل و کاشان، اظهار داشت: لازم است کارگروهی تخصصی با حضور فرمانداران هر دو شهرستان و نیز کارشناسان سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان برای کمک به بررسی دو راهکار جداسازی سایت دفن و ساماندهی و استانداردسازی سایت فعلی تشکیل و جمع بندی آن برای برنامه‌ریزی و اجرا در جلسه آتی کارگروه استانداری ارائه شود.

وی با بیان اینکه پای سلامت مردم منطقه در میان است، افزود: هر تصمیمی که در این کارگروه گرفته و مصوب شود استانداری از آن حمایت خواهد کرد و ضمانت اجرایی خود ما هستیم و انتظار داریم شهرستان‌ها به تعهدات خود عمل کنند تا این مسائل مطرح شده را با هم حل و فصل کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اصفهان با بیان اینکه جلسات برای بررسی جداسازی سایت‌های دفن دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل برگزار شود، تاکید کرد: مهمترین موضوع برای ما سلامت مردم است. شهرستان آران و بیدگل نیز لازم است سایت فعلی را برای کاهش آلودگی زیست محیطی، به شیوه مدرن ساماندهی و استاندارد سازی کند.

زینلیان با اشاره به اینکه برای ساماندهی و استانداردسازی سایت ابوزیدآباد آران و بیدگل می‌توان از شیوه سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان کمک گرفت، ابراز داشت: موضوع جداسازی سایت پسماند دو شهرستان و نیز احداث سایت کمپوست و زباله سوز در کاشان در کارگروه تخصصی با محوریت فرمانداری‌ها طی جلسات ویژه بررسی و نتیجه در جلسه آتی این کارگروه ارائه شود تا در یک برنامه زمان بندی این معضل سی ساله حل و فصل شود.

وی با بیان اینکه مسئول پیگیری نیز خود استان است، خطاب به مدیرکل محیط زیست استان اظهار داشت: از آقای حشمتی تقاضا دارم حتماً از ظرفیت دستگاه قضائی در این باره استفاده شود اگر هر فردی در هر شهرستانی کوتاهی کرده زیرا تعهدات قبلی در خصوص سایت پسماند ابوزیدآباد نیز پابرجاست و اگر تعهداتی بوده باید رصد و پیگیری شود و شهرستان کاشان در این باره همکاری کند.‌

در ادامه ایرج حشمتی مدیرکل محیط‌زیست استان اصفهان نیز با بیان اینکه پیش‌تر مشابه معضل دفن پسماند در آران و بیدگل و کاشان را در شهرستان گلپایگان نیز شاهد بودیم تا زمانی کارخانه کمپوست را در نقطه‌ای دیگر احداث کرد، اظهار داشت: پیشنهاد می‌شود شهرستان کاشان یک کارخانه کمپوست در نقطه‌ای از این شهرستان برای تفکیک پسماند از مبدا احداث کند و رجکت پسماند را در سایت دفن آران و بیدگل انجام دهد.

وی همچنین درخصوص احداث کارخانه کمپوست در شهرستان‌های غرب استان نیز خاطرنشان کرد: لازم است شهرداران فرهنگسازی تفکیک زباله را در دستور کار قرار دهند. درخصوص تفکیک زباله از مبدا تاکنون در این شهرستان‌ها فرهنگسازی نشده که میزان رجکت (بازیافت) کاهش یابد.

همچنین سید عباس نگهبان رئیس اداره محیط‌زیست آران و بیدگل در این جلسه با بیان اینکه محل دفن زباله در این شهرستان تا اسفندماه سال گذشته وضعیت بسیار اسفناکی داشت، اظهار داشت: بارها از سوی محیط‌زیست اقدامات قضائی درخصوص این سایت صورت گرفته و به دلیل مسائل زیست محیطی پسماندهای پزشکی و شیرابه‌ها علیه متولیان رأی صادر شده، قبلاً هم محکوم شدند و همه مسائل و مشکلات چاله زباله را به دادستان ارائه کردیم.

همچنین علی اکبر رضایی فرماندار آران و بیدگل با بیان اینکه اگر استاندارد سازی سایت به عنوان اولویت اول قرار بگیرد، جداسازی سایت دفن پسماند دو شهرستان موجودیت پیدا نمی‌کند، اظهار داشت: لازم است راهکار جداسازی سایت دفن پسماند شهرستان کاشان در اولویت اول قرار گیرد.

وی با گلایه از اینکه شهردار کاشان برای حل این موضوع در جلسات حاضر نمی‌شود، افزود: بارها در خصوص وضعیت دفن پسماند آران و بیدگل تعهد دادند اما اجرا نشده است.

رضایی ابراز داشت: نیاز است اولویت اول جداسازی و جابه جایی سایت دفن باشد؛ ما در آران و بیدگل همه تبعات زیست محیطی آنجا را می‌پذیریم و تعهد می‌کنیم در یک سال درست کنند اما لازم است ابتدا جداسازی سایت‌ها انجام شود و اینگونه نباشد که ۱۵۰ تن زباله کاشان را تخلیه کنند و در عمل به هیچ تعهدی پایند نباشد.

به گزارش خبرنگار مهر، پسماند دو شهرستان اران و بیدگل و کاشان از سال ۱۳۶۸ تاکنون در منطقه‌ای از ابوزید آباد آران و بیدگل تخلیه می‌شود. دفن پسماند در ۳۲ سال گذشته ۱۵۰ هکتار از این منطقه را آلوده کرده است. این منطقه از ابوزید آباد به دلیل دپوی پسماند به چاله زباله معروف است.

در نخستین جلسه کارگروه مدیریت پسماند استانداری اصفهان همچنین مقایسه جانمایی احداث کارخانه پسماند شهرستان‌های مبارکه، شهرضا و دهاقان مطرح و مقرر شد که سایت پسماند دهاقان با توجه به ارزیابی زیست محیطی و جانمایی و خرید تجهیزات، تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

منبع: mehrnews-5521864

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار