معضل چاه‌های غیرمجاز خانگی در اردستان

اصفهان- مدیر امور منابع آب شهرستان‌های اردستان و نطنز گفت: مجوز برداشت ۲۳۰ حلقه چاه در اردستان تا کنون اصلاح و تعدیل شده است.

معضل چاه‌های غیرمجاز خانگی در اردستان

بهنام هوایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شمار چاه‌های مجاز کشاورزی در اردستان ۲۳۳ حلقه است و از این تعداد مجوز برداشت ۲۳۰ حلقه چاه تاکنون اصلاح وتعدیل شده و سه حلقه چاه نیز در مرحله اصلاح پروانه است.

وی با بیان اینکه پروانه بهره‌برداری ۹۹ درصد از چاه‌های مجاز در اردستان اصلاح شده است، اضافه کرد: شهرستان نطنز نیز ۱۸۲ حلقه چاه کشاورزی فعال دارد که مجوز برداشت ۱۵۹ حلقه چاه اصلاح وتعدیل شده و یک حلقه چاه در حال طی مرحله اصلاح است.

مدیر امور منابع آب شهرستان‌های اردستان و نطنز وجود چاه‌های غیرمجاز خانگی را در این دو شهرستان یک معضل دانست و گفت: آمار دقیقی از این چاه‌های قدیمی در دست نیست.

هوایی خاطر نشان کرد: یکی از معضلات دو شهرستان نطنز و اردستان در حوزه آب، وجود چاه‌های خانگی است که در هر خانه قدیمی یک دریچه در انتهای منازل وجود دارد.

وی با بیان اینکه از قدمت منازل مسکونی می‌توان دریافت که چاه‌ها بسیار قدیمی‌اند، افزود: وجود چاه‌های خانگی مختص به نطنز و اردستان نیست و این معضل در سطح استان نیز وجود دارد.

مدیر امور منابع آب شهرستان‌های اردستان و نطنز با اشاره به لزوم ساماندهی این چاه‌ها، خاطرنشان کرد: این چاه‌های قدیمی اغلب متروکه اند و اگر مورد خاصی باشد فوری پلمب می‌شود و شهروندان تخلفات اینچنینی را با شماره گیری ۳۸۴۸ به یگان حفاظت منابع آب استان گزارش کنند.‌

وجود بالغ بر ۴۰ آبراهه فصلی در اردستان و نطنز

هوایی با اشاره به لایروبی مسیل‌های فصلی در این دو شهرستان، ابراز داشت: این دو شهرستان به دلیل مورفولوژی منطقه رودخانه دائمی ندارد اما در هر کدام از این شهرستان‌ها بالغ بر ۴۰ آبراهه یا مسیل فصلی وجود دارد که بر اثر بارندگی مدتی پرآب می‌شوند و به سمت کویر دق سرخ بالادست زواره اردستان و ارتفاعات کرکس به سمت آقاعلی عباس بادرود جریان می‌یابند.

مدیر امور منابع آب شهرستان‌های اردستان و نطنز با بیان اینکه مسافت این مسیل‌ها در هر کدام از شهرستان‌ها بیش از ۴۰۰ کیلومتر است، افزود: با وجود این مسیل‌هایی برای لایروبی و بازگشایی دهانه‌پل‌ها در اولویت هستند که در مناطق جمعیتی و مسکونی جریان می‌یابند و احتمال آبگرفتگی و وقوع سیلاب وجود دارد.

وی ادامه داد: لایروبی در منطقه اردستان در مسیل‌های سلطان حسین و کهنگ انجام شده که هر کدام یک کیلومتر در مجاورت محدوده مسکونی بوده است و در مجموع در سال گذشته ۲ کیلومتر لایروبی و ۳۵۰ متر دیواره سازی در مجاورت مسیل امامزاده سلطان حسین اردستان انجام شده است.

مدیر امور منابع آب شهرستان‌های اردستان و نطنز با اشاره به اینکه سال گذشته هفت کیلومتر از مسیل‌های شهرستان نطنز لایروبی شد، خاطرنشان کرد: ۲ کیلومتر از مسیل معروف به حاج باقر با کمک شهرداری نطنز لایروبی شده و دیوار سازی به طول ۶۰۰ متر در مسیل‌های مزرعه خطیر، حاج باقر و روستای دستجرد انجام شده است.

هوایی با اشاره به لزوم انجام مطالعات حوضه‌ای و هیدورلوژی برای تعیین حریم و بستر ابراهه‌ها و نقشه‌برداری در این دو شهرستان، ابراز داشت: سال گذشته مطالعات ۲۰ کیلومتر از حوضه‌های آبی در اردستان انجام شده و در سال ۱۴۰۱ نیز مطالعات ۱۳ کیلومتر دیگر را در دستور کار داریم؛ همچنین تلاش می‌کنیم مطالعات ۵۷.۳ کیلومتر از حوضه‌های آبی نطنز تیر در نیمه اول سال جاری به پایان برسد.

منبع: mehrnews-5527377

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار