اصفهان پیشتاز در صدور پروانه ساختمانی/ استفاده از ابزار هوشمندسازی برای جلب رضایت شهروندان

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در بودجه سال جاری حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای حوزه هوشمندسازی به‌طور مستقیم در نظر گرفته شد، گفت: هوشمندسازی ابزار قابل توجهی برای مدیریت شهری اصفهان در راستای ارتقای رضایت‌مندی شهروندان است.

اصفهان پیشتاز در صدور پروانه ساختمانی/ استفاده از ابزار هوشمندسازی برای جلب رضایت شهروندان

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصطفی نباتی‌نژاد در بازدید از غرفه خبرگزاری ایمنا در سومین نمایشگاه شهر هوشمند ایران، اظهار کرد: اصفهان در بسیاری جنبه‌ها مزیت دارد و پیشران است، از جمله آن می‌توان به شهرسازی الکترونیک اشاره کرد که جزو مهم‌ترین خدماتی است که تنها از سوی شهرداری‌ها به شهروندان ارائه می‌شود و مدیریت شهری اصفهان در این حوزه پیشگام بوده است.

وی با تاکید بر اینکه اصفهان در بسیاری حوزه‌های دیگر مدیریت شهری عقب‌تر از دیگر شهرهای کشور نیست، افزود: از جمله این حوزه‌ها می‌توان به حمل‌ونقل و ترافیک هوشمند، اطلاع‌رسانی خدمات، زیرساخت‌ها، ارائه خدمات فرهنگی، بخشی از خدمات سازمان‌هایی همچون آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، آرامستان‌ها و دیگر حوزه‌ها اشاره کرد، هرچند که با وضعیت مطلوب فاصله داریم اما مسیر خوبی طی شده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اصفهان در خصوص صدور پروانه ساختمانی الکترونیک در کشور پیشتاز است، خاطرنشان کرد: رتبه مدیریت شهری اصفهان از نظر هوشمندسازی به مقیاس‌ها بازمی‌گردد، اما اینکه وزیر کشور در بازدید از غرفه شهرداری اصفهان پیشنهاد می‌کند اصفهان را به عنوان پایلوت شهر هوشمند معرفی کنیم، به نظر می‌رسد ظرفیت‌ها و قابلیت‌های شهر اصفهان در این حوزه برای یک مقام ملی مبین شده است.

وی با بیان اینکه در بودجه سال جاری به طور مستقیم حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای حوزه هوشمندسازی در نظر گرفته شد و در بسیاری از بخش‌های دیگر نیز اعتبارات ضمنی برای این حوزه وجود دارد، خاطرنشان کرد: در جریان مدیریت داده و خدمات، تسری بحث هوشمندسازی در دستور کار مدیریت شهری اصفهان است که نیاز به توسعه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به‌صورت توأمان دارد؛ نیاز است فرهنگ‌سازی برای تمام ذی‌نفعان از جمله خدمت‌گیرندگان، کاربران مدیریت شهری و تأمین‌کنندگان انجام شود.

نباتی‌نژاد با بیان اینکه به‌نظر می‌رسد ممیزی تکنولوژی تعدادی از سازمان‌های شهرداری انجام نشده است و گاهی ابتکارات انگیزه‌های فردی و گروهی در برخی از این سازمان‌ها دیده شده است، تصریح کرد: سازمان‌های مورد نظر مورد بازبینی قرار نگرفته است تا بتوانیم ممیزی تکنولوژی آن انجام شود و بدانیم چه شکاف‌هایی وجود دارد که تکنولوژی وارد شود و مشکلات را برطرف کند.

وی با بیان اینکه یکپارچه‌سازی دارایی‌های اطلاعاتی انجام نشده است، تاکید کرد: با توجه به اینکه در شهرداری اصفهان موضوع «سامانه‌ای بر سامانه‌ها» وجود ندارد، یک شهروند یا خدمت‌گیر در هر بخش از شهرداری به‌صورت مستقل کار خود را پیش می‌برد که نوید این را می‌دهیم بخشی از این خدمات ذیل سامانه «اصفهان‌من» تجمیع شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: بنده به‌عنوان عضو شورا، عضو ناظر شورا در شورای عالی فناوری شهرداری، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات و برخی از شرکت‌ها و سازمان‌ها، در حال مرور برخی موارد هستم و برخی از ۳۰ دغدغه تحقق شهر زندگی نیز به حوزه هوشمندسازی و تقویت حوزه‌ها تکنولوژی آن مربوط می‌شود که در این مرکز در حال رصد آن هستیم و از مدیران شهرداری درخواست داریم این موضوعات را پیگیری کنند و در صورت وجود مانع در میان راه که تسهیل‌گری یا مصوبه‌ای در شورای اسلامی شهر نیاز داشته باشد، با جدیت آن را پیگیری می‌کنیم.

مزایای هوشمندسازی برای شهر و شهروندان

وی با بیان اینکه هوشمندسازی از چند جهت برای شورای اسلامی شهر اهمیت دارد، ادامه داد: کاهش فساد و شفافیت که در پرتو هوشمندسازی به‌وجود می‌آید، اعتماد عمومی را افزایش می‌دهد زیرا شورای اسلامی شهر برآمده از شهروندان است و چیزی که برای تک تک اعضای شورا اهمیت دارد، اعتماد عمومی است؛ از دیگر مزایای هوشمندسازی، تسهیل و تسریع در خدمات است که باعث بهره‌وری سازمان و رضایت‌مندی نسبی شهروندان می‌شود.

نباتی‌نژاد با بیان اینکه هوشمندسازی ابزار قابل توجهی برای مدیریت شهری اصفهان در راستای ارتقای رضایت‌مندی شهروندان است، اضافه کرد: در ابتدای بهره‌برداری از سامانه صدور الکترونیک پروانه ساختمان، دو نفر از شهروندان به کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر دعوت شدند و چند نفر از معاونان شهرسازی مناطق پانزده‌گانه شهرداری اصفهان نیز پشتیبان، حامی و تسهیل‌گر آنها بودند که دریافت این پروانه مرحله به مرحله طی شد و به‌طور روان جلو رفت و گلوگاه و مشکلی وجود نداشت.

وی با بیان اینکه اما و اگرهایی که در خصوص صدور الکترونیک پروانه ساختمانی مطرح می‌شود، مسئله تکنولوژیک نیست، تصریح کرد: این اما و اگرهایی که مطرح می‌شود، ابعاد دیگری دارد و بیشتر به اراده مدیریتی و تدابیری که در آینده در نظر گرفته می‌شود، مربوط می‌شود؛ پیشبرد این موضوع همزمان با تصویب ضوابط در کمیسیون ماده ۵ استانداری، مسئله مهمی است زیرا زمانی که شهروند می‌خواهد تمام حق خود را ببیند، طرح تفصیلی مبنا است، اما پس از بازدید ضوابط و مقررات مورد توجه قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: همکارانم در یک اقدام جهادی با همکاری شهرداری، اداره کل راه‌وشهرسازی ، استانداری و سایر نهادهای مرتبط در تلاش هستند همزمان و پیش از صدور پروانه الکترونیک، پهنه‌های اصفهان را به‌صورت قانونی پیرایش کنند. اطلاعاتی که در سامانه ثبت می‌شود حق و حقوقی است که شهروند می‌تواند داشته باشد.

تلاش مدیریت شهری اصفهان برای تحقق بافت فرسوده هوشمند

وی با بیان اینکه مهم‌ترین مسئله در حوزه بافت تاریخی، ثبت اطلاعات و داده‌ها است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه گاهاً داده‌ای در خصوص بافت تاریخی وجود ندارد یا اگر وجود دارد به‌صورت سنتی بوده یا در انحصار افراد و اشخاص قرار گرفته است، از دست‌رفته و مدیریت دانش مورد استفاده قرار نگرفته است.

نباتی‌نژاد تاکید کرد: مسئله اول مدیریت شهری اصفهان در خصوص بافت تاریخی، ثبت اطلاعات است‌. داده‌های جمع‌آوری شده می‌تواند در حوزه‌های پیشگیری، مرمت و بهینه‌سازی بافت مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: موضوعات بعدی در خصوص بافت تاریخی، ایمن‌سازی‌ها است که می‌تواند مبتنی بر فناوری و مباحث هوشمندسازی پیش برود؛ نباید تصورمان این باشد که خانه‌های تاریخی ظرفیت ورود تکنیک‌های مرتبط با موضوع هوشمندسازی را ندارد. بسیاری از بوتیک هتل‌ها و اقامت‌گاه‌ها از ابزارهای هوشمندسازی استفاده می‌کنند و ساختمان‌های قدیمی را هوشمند کرده‌اند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: گردشگری هوشمند در حوزه بافت تاریخی اهمیت دارد، نرم‌افزارهای هوشمند گردشگر را به سمت بافت تاریخی هدایت کند و خاطره خوبی را با پشتیبانی مناسب برای او فراهم می‌آورد.

وی افزود: بخشی از گردشگری هوشمند با استفاده از سامانه « اصفهانما » محقق شده است و در ادامه نیز سرویس‌های دیگری به آن اضافه می‌شود، اما چنانچه گردشگری هوشمند تنها در بافت تاریخ اتفاقی رقم بخورد، نیازمند زیرساخت‌هایی همچون مدیریت بافت تاریخی هستیم و پس از شکل گرفتن آن باید انتظار داشت هوشمندسازی بافت تاریخی محقق شود.

منبع: imna-585803

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار