آلودگی هوا و ریزگردها سیستم ایمنی کودکان را هدف قرار می‌دهد

یک فوق تخصص کودکان گفت: نباید از یاد برد که خطرات آلاینده‌ها در کودکان بسیار جدی‌تر از بزرگسالان است، چراکه آنها به نسبت وزن خود هنگام فعالیت نزدیک به پنج‌برابر یک فرد بالغ هوا به ریه خود وارد می‌کنند.

آلودگی هوا و ریزگردها سیستم ایمنی کودکان را هدف قرار می‌دهد

محسن نظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تأثیر مخرب آلودگی هوا بر سلامت کودکان، اظهار کرد: کودکان نسبت به افراد بزرگسال به‌ویژه در ماه‌های تابستان زمانی که سطح گردو غبار بسیار بالاست، بیشتر وقتشان را در بیرون سپری می‌کنند در حالی که کودکان نسبت به آلودگی هوا حساس‌تر هستند.

دلیل حساس بودن کودکان به آلودگی هوا

وی افزود: دلیل حساس بودن کودکان به آلودگی هوا بدین خاطر است که سیستم ایمنی و ارگان‌های رشد آنها هنوز کامل نشده است. به عنوان نمونه ذرات سرب که فرو داده می‌شود به آسانی در استخوان‌های کودکان که در حال رشد هستند رسوب می‌کند. آلاینده‌های سمی هوا در دوره نوزادی و کودکی می‌تواند بر رشد و توسعه سیستم تنفسی، اعصاب، غدد و سیستم ایمنی بدن کودکان اثر بگذارد و خطر سرطان‌های بعدی در زندگی را افزایش دهد.

عوارض آلودگی هوا بر کودکان

این فوق تخصص کودکان و اطفال تصریح کرد: بروز التهاب بینی و سینوس‌ها و التهاب نایژه‌ها و بیماری آسم در کودکانی که در هوای آلوده تردد دارند و بازی می‌کنند روبه افزایش است و اگر این کودکان زمینه بیماری تنفسی هم داشته باشند، بیماری آنها تشدید می‌شود علاوه بر آن کودکان در هوای آلوده دچار تپش قلب می‌شوند و تنگی نفس پیدا می‌کنند.

وی اضافه کرد: نباید از یاد برد که خطرات این آلاینده‌ها در کودکان بسیار جدی‌تر از بزرگسالان است، چراکه آن‌ها به نسبت وزن خود هنگام فعالیت نزدیک به پنج‌برابر یک فرد بالغ هوا به ریه خود وارد می‌کنند. برخلاف تصور عموم، استفاده از ماسک در هوای آلوده هیچ تأثیری در پیشگیری از خطرات آن ندارد.

نظری افزود: آلودگی هوا می‌تواند نحوه تکامل سیستم ایمنی کودکان را تحت تأثیر قرار بدهد، سیستم ایمنی کودکان در برابر بیماری‌ها بسیار ضعیف است، بنابراین بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا به‌راحتی می‌تواند سیستم ایمنی آنها را هدف قرار دهد.

وی تاکید کرد: کودکان نباید در اوج آلودگی هوا از خانه خارج شوند و به‌ویژه نباید در هوای آلوده بازی کنند، به‌خاطر داشته باشیم که آسم شایع‌ترین بیماری مزمن در کودکان است که آنان را از مدرسه رفتن و فعالیت‌ها بازمی‌دارد. در شرایطی که کودکان مصرف موادغذایی بی‌ارزشی همچون چیپس و پفک را به خوردن غذاهای سالم و مقوی و سرشار از پروتئین و ویتامین ترجیح می‌دهند و ذائقه‌شان با غذاهای مفید بیگانه است، در برابر عفونت‌ها بیشتر آسیب‌پذیر می‌شوند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار