استاندار اصفهان در پاسخ به «اصفهان امروز»: بارگذاری جدید مخالف مصوبات است

سید رضا مرتضوی در نشست روز گذشته خود با خبرنگاران در پاسخ به «اصفهان امروز» گفت: از ابتدا با اجرای پروژه بن - بروجن مخالف بودیم و آن را خلاف مصوبه ۹ ماده‌ای شورای عالی آب می‌دانستیم، چون بارگذاری جدید بر حوضه زاینده‌رود محسوب می‌شود. او به برداشت‌های اخیر به دلیل مشکلات ایجاد شده در آب شرب مردم استان چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و گفت: این برداشت‌ها از حوضه زاینده‌رود موقتی است و این طرح قرار است به‌جای بن- بروجن، بشود بروجن-بن و بارگذاری نهایی این خط از حوضه کارون خواهد بود.

استاندار اصفهان در پاسخ به «اصفهان امروز»: بارگذاری جدید مخالف مصوبات است

اصفهان امروز - سید مهدی رضوی | ب یش از دو دهه است که علی‌رغم مشکلات حوضه زاینده‌رود، کشاورزان و مردم این مناطق، تخصیص‌های غیرقانونی توسط وزارت نیرو انجام می‌شود؛ طبق مصوبات شورای عالی آب، از سال ۱۳۹۲ هرگونه بارگذاری جدید بر حوضه زاینده‌رود ممنوع بوده است. عملیات اجرایی پروژه انتقال آب بن- بروجن در حوضه آبریز زاینده‌رود از سال ۱۳۹۱ آغاز شد. به گفته مسئولان استان چهارمحال و بختیاری بر اساس این طرح سالانه بیش از ۴۰ میلیون مترمکعب آب از حوضه آبریز زاینده‌رود با طی مسافتی به طول ۱۲۸ کیلومتر به حوضه آبریز کارون انتقال داده می‌شود.
مسئولان چهارمحال و بختیاری، معتقدند در شرایطی که بیش از ۹۰ درصد منابع آب مصرفی این استان در بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی از منابع زیرزمینی برداشت می‌شود، بهره‌برداری از این طرح، آب آشامیدنی و بهداشتی بیش از نیمی از مردم در ۱۱ شهر و ۱۴ روستای در مسیر رودخانه را در این استان تأمین خواهد کرد. خط لوله‌ای که از بن آغاز می‌شود و شهرهای سامان، فرخ‌شهر، سفیددشت، شهرکرد، فرادنبه و بروجن را سیراب می‌کند.
اما کشاورزان و مسئولان اصفهان با استناد به قانون و مصوبات شورای عالی آب مبنی بر ممنوعیت هرگونه بارگذاری جدید بر حوضه زاینده‌رود و همچنین قرار داشتن شهرهای نامبرده در حوضه آبریز کارون بزرگ، از ابتدا با اجرای این طرح موافق نبودند و معتقدند اجرای این طرح توجیه فنی، زیست‌محیطی، اقتصادی و بهره‌وری ندارد زیرا قرار است آب از یک حوضه آبریز کم آب و پرتنش به حوضه کارون منتقل شود.
با اجرا شدن طرح انتقال آب بن- بروجن حیات اصفهان و زاینده‌رود با مخاطرات جدی مواجه خواهد شد و نتیجه‌ای جز خشکی تالاب گاوخونی، ریزگردها و خشک شدن همیشگی زاینده‌رود نخواهد داشت.
سید رضا مرتضوی در نشست روز گذشته خود با خبرنگاران در پاسخ به «اصفهان امروز» گفت: از ابتدا با اجرای پروژه بن - بروجن مخالف بودیم و آن را خلاف مصوبه ۹ ماده‌ای شورای عالی آب می‌دانستیم، چون بارگذاری جدید بر حوضه زاینده‌رود محسوب می‌شود. او به برداشت‌های اخیر به دلیل مشکلات ایجاد شده در آب شرب مردم استان چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و گفت: این برداشت‌ها از حوضه زاینده‌رود موقتی است و این طرح قرار است به‌جای بن- بروجن، بشود بروجن-بن و بارگذاری نهایی این خط از حوضه کارون خواهد بود.
استاندار اصفهان ادامه داد: طرح بن ـ بروجن در دولت قبل تصویب و اجرا شده و تا نزدیکی استان اصفهان رسیده بود که پس از پیگیری‌های متعدد متوقف شد و اجازه رسیدن به حوضه آبگیر زاینده‌رود را ندادیم، اما با رایزنی در سطح ملی، از مسیرهای داخل استان خودشان، انشعاباتی را ایجاد کردند که این را خلاف قوانین بالادستی می‌دانیم؛ و پیگیری‌های حقوقی در این زمینه در حال انجام است.

عکس از مرتضی صالحی- اصفهان امروز


احیای زاینده‌رود برنامه اصلی دولت
مرتضوی افزود: احیای زاینده‌رود را برنامه اصلی مدیریت استان دانست و گفت: همه تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا نگذاریم به دلیل فرونشست زمین، این تمدن عظیم دچار مشکل شود، چون فرونشست را تهدید اصلی برای تمدن عظیم اصفهان در مرکز کشور می‌دانیم.
مرتضوی به مشکلات ایجاد شده در بخش آب استان چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و گفت: پس از سیلاب اخیر برای آب شرب این استان مشکلاتی ایجاد شد که این مشکل ناشی از عدم ساخت یک تصفیه‌خانه‌ مناسب در استان هم‌جوار است. آن‌ها نتوانسته‌اند از ظرفیت‌های داخل استان آب را تأمین کنند و این مشکل ربطی به زاینده‌رود نداشته و ندارد. آنها باید به فکر ساخت یک تصفیه‌خانه مناسب از محل منابع داخل خود استان چهارمحال و بختیاری باشند نه از محل زاینده‌رود.
استاندار اصفهان گفت: هرگونه بارگذاری جدید بر زاینده‌رود را دست‌درازی به حقوق مردم استان می‌دانیم و این سیاست قطعی استان است. ما دعوا نمی‌کنیم، اما برای احقاق حق مردم استان اصفهان پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.
اجرای خط انتقال آب از دریا به اصفهان در آینده نزدیک
استاندار اصفهان به طرح جامعی که به تایید رئیس‌جمهور نیز رسیده است اشاره کرد و ادامه داد: این طرح با چند محور شروع شده و به سرانجام می‌رسد؛ بخشی مدیریت پساب است که سعی شده مدیریت ۲۰۰ میلیون مترمکعب پساب برای تعادل بخشی به حوزه و جایگزینی مصارف صنعت برنامه‌ریزی شود. کاهش مصرف و تغییر الگوی کشت از دیگر اهداف این طرح است که بیش از صد میلیون مترمکعب ظرفیت ایجاد می‌کند. همچنین با اجرای برخی طرح‌های متوقف شده، مثل کوهرنگ ۳ که در دست اجراست، تلاش شد با پمپاژ آب از مسیر تونل در حوزه ذخیره‌سازی آب در سد کمک شود و برنامه‌ریزی شده که این آب به چرخه اضافه شود. خط انتقال آب از دریا هم از سال‌ها قبل در دستور کار بود، ولی هیچ اتفاقی نیفتاده بود، اما با تغییر تیم، این پروژه را فعال کرده‌ایم و پروژه به مرحله کلنگ‌زنی و اجرا رسیده و در روزهای آینده آغاز می‌شود.او ادامه داد: پروژه دیگر انتقال آب از منابع جنوب استان است که می‌تواند کمک قابل‌توجهی برای احیای زاینده‌رود باشد و این موضوع در مرحله مطالعات مسیر برای اجرا است. سعی می‌کنیم با توجه به تأکید و تعهد وزارت نیرو، اجرای این پروژه تا چند ماه آینده آغاز شود.مرتضوی ساماندهی زاینده‌رود و جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز را نیز جزو پروژه‌های طرح جامع برشمرد و افزود: کمیته‌ای برنامه‌ریزی شده که به‌صورت مشترک با استان چهارمحال و بختیاری جلسه داشته باشیم. اگر رسانه‌ها در بخش برداشت غیرمجاز از چاه‌ها کمک کنند، با اجرای این پروژه‌ها، می‌توانیم جریان دائمی آب را به زاینده‌رود برگردانیم.استاندار اصفهان در مورد مسئله آب استان گفت: در پروژه‌های آب‌رسانی، اقدامات متعددی انجام داده‌ایم تا طرح جامعی که رئیس‌جمهور در سفر هیئت دولت درباره آن صحبت کرد و در جلسات متعدد تأکید داشت، به سرعت جلو برود. وزارت نیرو در این زمینه کمک‌هایی کرد و طرح جامع انتقال آب مراحل نهایی خود را اخیراً طی کرده و در دستور اجرا قرار گرفته است.
چوب برخوردار نمایی بر سر استان
سید رضا مرتضوی اذعان کرد: ما به عنوان مدیران این استان وظیفه داریم دستگاه‌های حاکمیتی را قانع کنیم که مشکلاتی در استان وجود دارد و باید با توان بیشتری برای رفع آنها تلاش کنند اما رسانه‌ها نیز باید در این زمینه به میدان بیایند و این نگاه برخورداری که به اصفهان می‌شود را بشکنند. اصفهان در حال حاضر چوب برخوردار نمایی خودش را می‌خورد. اگر ما نگران وضع اصفهان هستیم باید واقعیت‌های استان را بازتاب بدهیم.
مرتضوی به برنامه‌ریزی اقتصادی برای استان در آینده اشاره کرد و گفت: اقتصاد استان را با دو محور اقتصاد گردشگری و صنایع‌دستی و دانش‌بنیان تعریف کرده‌ایم که عدم توجه به این دو حوزه، به معنای عدم توجه به آینده استان است بنابراین مدیران استان باید حفظ و حراست از میراث فرهنگی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های گردشگری و صنایع‌دستی استان را جزو دغدغه‌های اصلی خود بدانند.
او ادامه داد: در اقتصاد گردشگری و صنایع‌دستی کارگروه جدیدی در استان فعال کردیم و اقدامات خوبی انجام شده است. در این زمینه با برخی کشورهای خارجی رایزنی‌هایی شده که نمونه آن هماهنگی جهت اعزام هنرمندان صنایع‌دستی به رومانی و برگزاری هفته فرهنگی اصفهان در دو شهر این کشور بوده است.
عدم ابلاغ مصوبات سفر رئیس‌جمهور به اصفهان صحت ندارد
استاندار اصفهان با تأکید بر اینکه عدم ابلاغ مصوبات سفر رئیس‌جمهور به اصفهان صحت ندارد، بیان کرد: ۱۲ مردادماه مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان اصفهان ابلاغ شد و تاکنون دو مرحله اعتبار ابلاغ و توزیع شده است. ۲۱۷ مصوبه داشتیم که ۱۷ هزار و ۲۲۳ میلیارد تومان ابلاغ شد و مابقی پروژه‌هایی بود که باید در استان پیگیری شود و اگر مصوبه‌ای ابلاغ نشده به خاطر پیگیری‌های داخل استان بوده تا بتوانیم با رایزنی‌های بیشتر با بودجه بالاتری ابلاغ کنیم.
استاندار اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان همواره در رتبه‌های اول درآمدزایی و پرداخت مالیات و در رتبه‌های آخر تخصصی منابع قرار دارد اشاره کرد و گفت: این موضوع یک واقعیت است و شرایط اعتبارات دریافتی ما در سال‌های گذشته خیلی مناسب نبوده و همیشه در رده‌های آخر جدول اعتبارات بوده‌ایم، اما سعی شده سال گذشته و امسال اعتبارات استان بهبود پیدا کند.
به دنبال رفع موانع بر سر راه مسائل استان هستیم
مرتضوی گفت: برخی پروژه‌ها و مسائل استان از چند دهه قبل بر زمین مانده بود یا با موانعی در اجرا روبرو بودند اما با برگزاری جلسات هفتگی با وزرا، معاونان رئیس‌جمهور و رئیس‌جمهور توانستیم برخی از این موانع را برطرف کنیم. از جمله الحاق اراضی علی‌آباد کلنگان که مدت زیادی برای مردم مشکلاتی به وجود آورده بود و با الحاق آن بعد از ۴۷ سال هزاران خانواده این منطقه آرامش پیدا کردند، همچنین ابلاغ طرح تفصیلی شهر کاشان بعد از ۱۰ سال، ارائه خدمات از سوی شهرداری در شهرک شهید کشوری، استانداردسازی ۲ هزار کلاس درس و ساخت و تکمیل ۱۰۱ طرح آموزشی در استان.
او به نهضت ملی مسکن اشاره و اظهار کرد: سهم استان ۲۰۳ هزار واحد مسکونی است که یعنی باید هر سال برای حدود ۵۰ هزار واحد مسکونی برنامه‌ریزی کنیم و در پایان این مدت سهم استان را به نتیجه برسانیم. در این راستا بیش از ۴۲۰ هزار نفر در استان ثبت‌نام کردند و در پالایشی که انجام شد، ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار نفر از ثبت‌نامی‌ها فعلاً شرایط استفاده از این طرح را داشتند و در ادامه بررسی مجدد انجام خواهد شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار