پیاده‌روی وزیر میراث در چهارباغ

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شامگاه ۱۴ بهمن‌ماه پس از افتتاح نخستین هایپر صنایع‌دستی کشور در سرای عمادالملکِ خیابان سپه، در معیت فریدون اللهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان، حیدر قاسمی، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری و جمعی دیگر تا ابتدای خیابان چهارباغ پیاده‌روی کرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شامگاه ۱۴ بهمن‌ماه پس از افتتاح نخستین هایپر صنایع‌دستی کشور در سرای عمادالملکِ خیابان سپه، در معیت فریدون اللهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان، حیدر قاسمی، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری و جمعی دیگر تا ابتدای خیابان چهارباغ پیاده‌روی کرد.

علی‌اصغر مونسان، پس از مکث کوتاهی در بخشی از حریم ِسنگفرش شدۀ سایت موزۀ کاخِ جهان‌نما، که مدتی است دورتادور آن با دیوارهای فلزی بلند پوشانده شده، در محور میانی چهارباغ قدم زد و از دیدن سنگفرش‌هایی که دور درخت‌های این بخش را احاطه کرده بودند، ابراز نگرانی کرد. او یکی از خیابان‌های تهران را مثال زد که با اجرایی شدن چنین طرحی درخت‌های آن خشک‌شده بودند و از اطرافیان خود خواست با مدیرعامل فضای سبز و پارکهای شهرداری اصفهان دراین‌باره صحبت کنند. اطرافیان به مونسان اطمینان دادند که شهرداری اصفهان سیستم آب‌رسانی به این درختان را از زیر فعال کرده و وزیر با شنیدن این سخنان گفت که اگر چنین باشد مشکلی نیست، چون در تهران آب‌رسانی زیرزمینی انجام‌نشده بود و به همین دلیل برای درخت‌ها مشکل به وجود آمد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان، دربارۀ چهارباغ به مونسان گفت که مجوزات لازم تا سر خیابان آمادگاه اخذ و پروژۀ سنگفرش اجراشده، از آمادگاه تا انقلاب نیز باستان‌شناسی انجام‌گرفته و بر اساس آن طرح پیشنهادی ارائه‌شده است. برخی از یافته‌های باستان‌شناسی این محدوده نیز روی سطح به شکل موزه‌ای نمایش داده می‌شود.
اللهیاری ابراز امیدواری کرد که تا نوروز امسال پروژه محور میانی چهارباغ از سوی شهرداری اصفهان به اتمام برسد و وزیر میراث فرهنگی نیز از این تصمیم استقبال کرد. مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان همچنین از بدنه سازی خوب شهرداری در چهارباغ تعریف کرد.
مونسان با دیدن صندلی‌هایی که مغازه‌های فروش فست فود در پیاده راه چهارباغ چیده بودند توضیح داد که در تهران ابتدا نسبت به بیرون گذاشتن صندلی‌ها سخت می‌گرفتند اما در اروپا ممانعتی به عمل نمی‌آورند و این را سد معبر محسوب نمی‌کنند بلکه از آن‌ها اجاره نیز دریافت می‌کنند. وی یادآور شد که این کار برای شهرهای گردشگر پذیر لازم است و گردشگر از اینکه بتواند در چنین فضایی غذا میل کند لذت می‌برد. وزیر میراث فرهنگی خاطر نشان کرد که در اروپا باکس‌هایی برای کنترل کردن صندلی‌ها استفاده‌شده و این‌طور نیست که هر کس هر صندلی دلش خواست جلوی مغازه‌اش قرار بدهد. وی پیشنهاد کرد که سطح مبلمان چهارباغ بالاتر برود و همچنین غرفه‌های سیار برای فروش صنایع‌دستی حداقل یک روز در هفته در چهارباغ حضورداشته باشند.
در این لحظه دو تن از مغازه‌داران چهارباغ به حلقه اطرافیان وزیر میراث فرهنگی وارد شدند و یکی از آن‌ها گفت: من کاسبم و چهل سال است که در چهارباغ مغازه‌دارم. متأسفانه بین شهرداری و میراث فرهنگی هماهنگی نیست. می‌خواهند این محدوده را سنگفرش کنند و سنگ‌های آن مدت‌ها اینجا باقی می‌ماند. بعد کامیون از روی سنگفرش عبور می‌کند و سنگ‌ها می‌شکنند و از نو ما باید خاک بخوریم.
مونسان برای او توضیح داد که مسئول اجرایی پروژه‌های چهارباغ میراث فرهنگی نیست بلکه شهرداری است.
سپس دیگر مغازه‌دار چهارباغ گفت: چرا هر چه برنامه هست در چهارباغ اجرا می‌شود؟
وزیر میراث فرهنگی پرسید: خوب است یا بد؟
مغازه‌دار پاسخ داد: بیست سال است که اینجا مغازه‌دارم و از پیاده راه شدن راضی‌ام اما می‌گویم چرا همه برای عزاداری، تظاهرات، دعوا و ... به چهارباغ می‌آیند؟ هر شب ساعت شش به بعد چهارباغ پاتوق تعدادی نوجوان می‌شود که رفتارهای مناسبی ندارند و نیروی انتظامی هم به همین خاطر اینجا مدام رفت‌وآمد می‌کند. حاضرم مغازه‌هایم را با همه جنس‌هایش بفروشم و از چهارباغ بروم.
مونسان تأکید کرد که میراث فرهنگی فقط بر پروژه شهرداری در این محور نظارت دارد و مسئول اجرایی نیست.
مغازه‌داران تشکر کردند و گفتند ممنونیم، چهارباغ خوب شده و مونسان نیز گفت: انصافاً کار قشنگی شده و باید از شهرداری اصفهان تشکر کرد. آن‌ها قبل از رفتن از وزیر خواستند که میراث فرهنگی با شهرداری هماهنگ باشد و درخواست داشتند چراغ‌های محور میانی نیز هر چه سریع‌تر نصب شود.
وزیر میراث فرهنگی که فقط چند ده قدم از بخشِ مرتب و سنگفرش شدۀ چهارباغ را دیده بود، به پیشنهاد اطرافیان برای بازدید از بخش باقیمانده آبراهه‌ تاریخی‌ای که در مترو حفظ‌شده بود به سمت میدان امام حسین (ع) برگشت و وارد ایستگاه مترو امام حسین (ع) شد.
مونسان با دیدن سازۀ تاریخی‌ای که در سقف مترو، بین تأسیسات جدید خودنمایی می‌کرد، درخواست کرد که تمهیداتی برای اطلاع‌رسانی لازم در جهت معرفی این سازه به رهگذران اندیشیده شود و امیری، مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی اصفهان به وزیر گفت که فقط دو هفته است روی این مسیر بازشده و حتماً برای آن فکری خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان نیز اظهار کرد که این بخشِ تاریخی بازمانده، تجربه خوبی از حفاظت اثر در عین همگامی با توسعه شهری است.
امیری به وزیر گفت که می‌تواند ایستاده در این تونل تاریخی راه برود و اطلاع داد که این سازه احتمالاً مسیر اصلی عبور آب بوده است.
اللهیاری نیز یادآور شد که بخش‌هایی از این سازه، سال‌ها پیش حین ساخت ارگ جهان‌نما تخریب‌شده اما حین احداث ایستگاه مترو به دلیل حضور باستان‌شناس مقیم، طرح شهرداری اصلاح و این اثر حفظ‌شده است.
مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی اصفهان از طرح این ایده گفت که به‌احتمال‌زیاد علاوه بر مادی‌های بیرونی، اصفهان یک شبکه آب‌رسانی زیرزمینی نیز داشته که چهار تای آن در این محدوده بوده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان نیز ابزار امیدواری کرد که در آینده گردشگران بتوانند از این تونل بازدید کنند و سفال‌های کشف‌شده در این ایستگاه به نمایش گذاشته شود.
وزیر میراث فرهنگی به درخواست اطرافیان روبروی این سازه تاریخی ایستاد تا یک عکس دسته‌جمعی بگیرد اما یکی از مسئولان مترو مانع عکس‌برداری شد. این امر تعجب مونسان را برانگیخت که چرا در یک مکان عمومی باید اجازه عکس‌برداری از مردم سلب شود؟ او خاطرنشان کرد که گردشگران باید بتوانند در این محل عکس بگیرند.
پس از ثبت عکس یادگاری، وزیر میراث فرهنگی به همراه اطرافیان از ایستگاه مترو بیرون آمدند. محافظان وزیر میراث فرهنگی، درخواست‌های مکرر خبرنگار ایسنا را برای پرسش درباره وضعیت چهارباغ و کاخ جهان‌نما به روابط عمومی میراث فرهنگی اصفهان ارجاع دادند و مانع از طرح پرسش در حضور مونسان شدند. مونسان نیز در حین حرکت به سمت ماشین‌ گفت که وقتی دیگر مصاحبه خواهد کرد اما تاریخ و ساعت این مصاحبه را اعلام نکرد. سپس آن‌ها به همراه اطرافیان سوار بر ماشین شدند و چهارباغ را ترک کردند.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار