مازوت سوزی نقش بزرگی در آلودگی هوا دارد مقاومت صنایع اصفهان در برابر صنعت سبز

مازوت سوزی در شهر صنعتی اصفهان، بزرگترین نقش در آلودگی هوای شهر را بازی می‌کند و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و مسئولان، با جلوگیری از استفاده این سوخت می‌توان تا حدود بسیار زیادی آسمان و هوای اصفهان را به پاکی نزدیک کرد.

مازوت سوزی نقش بزرگی در آلودگی هوا دارد مقاومت صنایع اصفهان در برابر صنعت سبز

اصفهان امروز| مازوت سوزی در شهر صنعتی اصفهان، بزرگترین نقش در آلودگی هوای شهر را بازی می‌کند و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و مسئولان، با جلوگیری از استفاده این سوخت می‌توان تا حدود بسیار زیادی آسمان و هوای اصفهان را به پاکی نزدیک کرد. بااین‌وجود ضمن پذیرش این موضوع باید نیم‌نگاهی نیز به سایر منابع آلاینده که فراتر از توان اصفهان در شهر بارگذاری شده‌اند داشت و این تقصیر را میان همه آلاینده کنندگان هوای اصفهان تقسیم کرد و به این نتیجه دست یافت که هر بخش به سهم خود باید در راستای فعالیت موافق با هوای پاک قدم برداشته و با دیگر بخش‌ها در هماهنگی قرار گیرد. به‌عنوان‌مثال در مدیریت شهری ساز و کار حمل‌ونقل بر دوست دار بودن هوای پاک استوار است و بخش زیادی از بودجه به خرید اتوبوس‌های جدید که کمتر آلاینده هستند و نیز تکمیل و توسعه پروژه قطار شهری اختصاص می‌یابد؛ اما از سوی دیگر انتقاداتی به سوزاندن پسماندها در شرایط بحرانی کنونی به آن وارد است. ولی در مجموع حجم آلودگی ایجاد شده در بخش صنعت آن‌قدر زیاد است که نمی‌توان صرفا با مدیریت حمل‌ونقل شهری در آن تغییری ایجاد کرد.

کاهش توان اصفهان در بارگذاری منابع آلاینده جدید

بنابراین معمولا نمایندگان مجلس تلاش زیادی برای آگاه‌سازی جامعه نسبت به اهمیت مدیریت صنایع و اجرای صنعت سبز اشاره داشته و از سازمان محیط‌زیست خواستار کنترل مجوزهای اقداماتی است که در صنایع منجر به تولید آلاینده‌های بیشتر می‌شود که مازوت سوزی از جمله آنهاست. به‌عنوان‌مثال مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با وضعیت آلودگی هوای اصفهان به تسنیم گفت: بحث ما در آلودگی هوای اصفهان فقط مازوت نیست و حتی اگر مازوتی در نیروگاه‌ها سوزانده نشود، حجم بارگذاری صنعت و سایر چشمه‌های آلاینده مثل منابع متحرک در اصفهان بیش از توان این شهر است. او افزود: عدم سوزاندن مازوت در اصفهان حداقل خواسته است و از آلودگی ساده هوای اصفهان نباید چشم پوشید تا مشکل آن حل شود. نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اجرای قانون هوای پاک عنوان کرد: صنایع و سایر چشمه‌های آلاینده‌ بر اساس قانون هوای پاک که معتقدیم می‌تواند چراغ راهی برای ما باشد، باید مدیریت شوند. هنوز جمع‌بندی درستی در ارتباط با منابع و چشمه‌های آلاینده در استان وجود ندارد چراکه سازمان محیط‌زیست ادعا می‌کند که امکانات و نیروی کافی برای پایش را ندارد و نتیجه این موضوع عدم‌اصلاح واحدهای صنعتی است. طغیانی با بیان اینکه «ما هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم که می‌شود صنعت داشت ولی سبز»، گفت: ما همیشه به این دو مسئله یک‌طرفه نگاه کرده‌ایم و این دو را باهم ندیده‌ایم درحالی‌که اکنون در بسیاری از نقاط پیشرفته صنعت بدون ایجاد آلایندگی وجود دارد. او تأکید کرد: این موضوع باید به‌عنوان یک دستورالعمل پیگیری شود و شاید مهم‌ترین مسئله تأمین ابزار، امکانات و نیرو برای سازمان محیط‌زیست استان باشد تا به این وضعیت سامان بدهد. نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با پایش درست صنعت و سایر منابع آلاینده می‌توان برخورد درستی داشت و آنها را به اصلاح وضعیت آلایندگی موظف کرد.

پس همان‌طور که مشاهده شد رویکرد این نماینده مجلس تغییر در عملکرد صنایع است که سازمان محیط‌زیست باید آن را ساماندهی کند.

استفاده سازمان محیط‌زیست از توان دانشگاه‌ها

معضل آلودگی هوای اصفهان را نمی‌توان یک‌شبه حل کرد چرا که عوامل ایجاد کننده آن نیز یک‌شبه به وجود نیامده‌اند بنابراین صرفا اکتفا به بیان یک راه‌حل نمی‌تواند تأثیر کارآمدی در اجرا داشته باشد؛ اما می‌توان از اقداماتی که تاکنون صورت گرفته است بهره برد و آن را مدیریت کرد. در همین راستا منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اعتقاد دارد سازمان حفاظت محیط‌زیست باید سناریوهای کنترل و کاهش آلودگی هوای اصفهان را که توسط دانشگاه‌ها تدوین شده، اجرا کند. او با اشاره به تشکیل جلسه کارگروه اضطرار آلودگی هوای اصفهان و مصوبات این جلسه، به مهر گفت: بر تأمین گاز نیروگاه‌های اصفهان توسط شرکت گاز استان تأکید و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفت نیز موظف شد در تمامی جایگاه‌های عرضه سوخت، بنزین و گازوئیل با کیفیت یورو پنج توزیع کند. مقرر شد اداره کل حفاظت محیط‌زیست با همکاری مرکز بهداشت استان، پایش‌های شبانه از واحدهای صنعتی انجام دهند. مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه مرکز بهداشت استان با همکاری ادارات آموزش‌وپرورش و ورزش و جوانان بسته‌های سلامت برای الزامات فعالیت دانش‌آموزان تدوین می‌کنند، خاطرنشان کرد: هماهنگ شدن حفاظت محیط‌زیست، هواشناسی، شهرداری اصفهان و مرکز بهداشت استان برای اعلام برخط اطلاعات ایستگاه‌های سنجش کیفی هوا، از مصوبات جلسه بود. او با بیان اینکه وظایف دستگاه‌ها متناسب با الزامات قانون هوای پاک به ادارات ابلاغ شده است، اضافه کرد: شهرداری اصفهان باید از سوزاندن بقایای گیاهی و پسماندها در شرایط آلودگی هوا خودداری کند. شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: هواشناسی استان پیش‌تر از پاییزی خشک تا نیمه آذرماه خبر داده بودند اما اکنون پیش‌بینی‌های هواشناسی حاکی از این است که تا پایان آبان ماه و آذر، بارش‌ها مطلوب خواهد بود.در شرایطی که صنایع نسبت به رویکردهای صنعت سبز مقاومت داشته و به حداقل نیازهای ممکن نیز در کاهش آلودگی هوا کمکی نمی‌کنند، بارش‌های گاه‌وبیگاه اصفهان است که برای مدتی کوتاه و گذرا باعث می‌شود رنگ پاک آسمان اصفهان را ببینیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار