باغ‌وحش داری در شأن اصفهان نیست

از سال هشتاد و یک بیش از بیست‌ساله است که حامیان حیوانات به روش‌های مختلف به وضعیت باغ‌وحش‌ها  اعتراض می‌کنند، باغ‌وحش‌ها  نه‌تنها در اصفهان و ایران، بلکه در سراسر دنیا مراکز اصلی قاچاق حیات‌وحش و  یکی از پرسودترین تجارت‌های سیاه دنیا هستند و احتمالا همین موضوع دلیل بقای‌شان در جهان است.

باغ‌وحش داری در شأن اصفهان نیست

اصفهان امروز - سپهر سلیمی:

از سال هشتاد و یک بیش از بیست‌ساله است که حامیان حیوانات به روش‌های مختلف به وضعیت باغ‌وحش‌ها اعتراض می‌کنند، باغ‌وحش‌ها نه‌تنها در اصفهان و ایران، بلکه در سراسر دنیا مراکز اصلی قاچاق حیات‌وحش و یکی از پرسودترین تجارت‌های سیاه دنیا هستند و احتمالا همین موضوع دلیل بقای‌شان در جهان است. برخلاف آنچه ادعا می‌شود، باغ‌وحش‌ها هیچ ارزش آموزشی، حفاظتی و حمایتی ندارند و متأسفانه مافیای حمایت از باغ‌وحش‌ُ در ایران اجازه نمی‌دهد مراکز بازپروری از حیوانات و حیات‌وحش راه‌اندازی شود. در همین اصفهان اگر یک حیوان به‌عنوان‌مثال آهو یا خرس یا هر حیوان دیگری آسیب ببیند هیچ جایی وجود ندارد که حیوان نگهداری، تیمار و درمان شده و بعد به طبیعت بازگردانده شود این حیوانات به باغ‌وحش، باغ پرندگان یا باغ خزندگان می‌روند و در آنجا حبس و نگه‌داری می‌شوند.

نکته عجیب این جاست که به‌تازگی شهرداری اصفهان عملیات احداث بازار هفت‌طبقه پرندگان زینتی را آغاز کرده است درحالی‌که در کل استان اصفهان یک وجب فضا برای پرندگانی که آسیب می‌بینند و نیاز به مراقبت و درمان دارند تا به طبیعت بازگردند، وجود ندارد، در نهایت پرنده را به باغ پرندگان منتقل می‌کنند و آنجا محبوس می‌شود، بدون آنکه مراقبت‌های لازم را دریافت کند.

باغ‌وحش‌ها در تمام دنیا و ایران تضعیف حیوانات و بی‌فرهنگی است. در دوره شورای شهر قبلی خیلی تلاش شد تا باغ‌وحش اصفهان تعطیل شود اما علی‌رغم وعده‌ها و شعارهایی که در این باره داده می‌شد، به دلیل اینکه مدیران شهرداری به تعطیلی باغ‌وحش اعتقاد نداشتند، در نهایت باغ‌وحش را به شکلی که قانونی نبود و امکان بازگشایی وجود داشت، تعطیل کردند. متأسفانه اما دیدیم که پس از وقفه‌ای کوتاه باغ‌وحش اصفهان دوباره آغاز به کارکرده است. جالب است که شهرداری برای اینکه باغ‌وحش صفه سرپا باشد از جیب مردم هزینه می‌کند و این نشان می‌دهد که نه‌تنها باغ‌وحش ارزش حفاظت و حمایت از حیوانات ندارد، بلکه حتی یک دستاورد اقتصادی نیز برای شهر محسوب نمی‌شود. اماکنی مثل باغ‌وحش و باغ خزندگان و... برای شهر اصفهان آبروریزی است. ای‌کاش شهرداری به این همه اماکن تاریخی که در اصفهان هنوز بازسازی نشده و برای بازدید عمومی در اختیار شهروندان قرار نگرفته توجه می‌کرد و بر روی باغ‌وحش و باغ خزندگان و... اماکنی که موجب تضییع حقوق حیوانات و موجب آزار آنها می‌شود و در نهایت بی‌کلاسی و بی‌فرهنگی را در شهر اصفهان به ارمغان می‌آورد سرمایه‌گذاری نمی‌کرد. کاش در جایی سرمایه‌گذاری می‌شد که اعتباری برای شهر اصفهان داشته باشد. در همین رابطه بارها پیشنهاد داده‌ایم که به طور مثال مراکزی تأسیس شود که جنبه حفاظتی و نقاهتگاه برای حیوانات داشته باشد و حتی مردم از این مراکز بازدید کنند و در کمک به حیوانات نقش داشته باشند. متأسفانه باغ‌وحش صفه مجددا بازگشایی شده و این چرخة اقتصادی دوباره به راه افتاده است. بلیط‌فروشی انجام می‌شود، حیوانات عقیم نشده‌اند و احتمال زادوولد و فروش آنها به باغ‌وحش‌های دیگر وجود دارد.

واقعا ناامیدکننده است که برای مسئله‌ای به این سادگی و بدیهی، بیست سال زمان بگذاریم آن هم در شهری مثل اصفهان که نماد فرهنگ و هنر است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار