چوب سلیقه لای چرخ توسعه گردشگری استان

«پیربکران» نامی است که شاید در طول عمرتان حتما یکبار شنیده‌اید یا تصاویری از آن را دیده‌اید. شهری در 30 کیلومتری اصفهان که یکی از پرجاذبه‌ترین مناطق استان اصفهان است. پیربکران که از توابع شهرستان فلاورجان است وسعتی حدود صد کیلومترمربع دارد و جمعیتش به ۱۳ هزار نفر هم می‌رسد.

چوب سلیقه لای چرخ توسعه گردشگری استان

«پیربکران» نامی است که شاید در طول عمرتان حتما یکبار شنیده‌اید یا تصاویری از آن را دیده‌اید. شهری در 30 کیلومتری اصفهان که یکی از پرجاذبه‌ترین مناطق استان اصفهان است. پیربکران که از توابع شهرستان فلاورجان است وسعتی حدود صد کیلومترمربع دارد و جمعیتش به ۱۳ هزار نفر هم می‌رسد.

وجه تسمیه این شهر با قدمتی ۸۰۰ساله به یکی از بزرگان و عرفای قرن هشتم هجری معروف به محمد ابن بکران در دوره سلطان محمد خدابنده (اولجایتو) بر می‌گردد. در سال‌های گذشته برخی از سرمایه‌گذاران بومی جمع شدند تا با توسعه زیرساخت‌های گردشگری در این شهر تاریخی به جذب گردشگر و توریست کمک کنند. اما پس از آماده‌شدن بخشی از این زیرساخت‌ها بخصوص در منطقه قلعه سرشیر پیربکران مانع‌تراشی‌ها آغاز شد و از تریبون‌های مختلف به آن تاختند تا مانع رونق گردشگری در منطقه شوند. در این سال‌ها هم سلیقه‌ای عمل‌کردن برخی مسئولان همچون سنگی جلوی پای سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری این شهر قرار گرفته است.

ظرفیت‌های گردشگری شهر ۸۰۰ساله

پیربکران از جمله مناطقی است که به گفته شهردار آن دارای جاذبه‌های متنوع تاریخی، طبیعی و فرهنگی است.

این شهر دارای ظرفیت‌های گردشگری از جمله قلعه پیربکران، پل بابا محمود، استراخاتون و … است که قرارگرفتن این بناها در کنار زاینده‌رود و باغ‌های «بِه» و میوه‌های تابستانی این منطقه فضای جذابی را برای جذب گردشگران ایجاد کرده است.

هرچند ظرفیت پذیرش گردشگر باتوجه‌به نزدیکی پیربکران به مرکز استان بسیار مناسب است؛ اما باید توجه داشت که بی‌مهری‌ها به حوزه گردشگری در این منطقه مدت‌هاست که به چشم می‌خورد و شهروندان حتی از بسته‌بودن درب آثار تاریخی گلایه دارند.

مصطفی حسینی، شهردار پیربکران در جمع رسانه‌ها گفت: در دو سال اخیر اقدامات خوبی در زمینه جذب گردشگر صورت‌گرفته است که از جمله اقدامات صورت‌گرفته می‌توان به راه‌اندازی نوروزگاه اشاره کرد.

او ادامه داد: تمامی تزئینات و آرایه‌های معماری شامل کاشی‌کاری، گچ‌بری، نقاشی و تزئینات سنگی دوره اسلامی را دارد که این مکان محل درس و زندگی یکی از عرفای بزرگ قرن هشتم به نام محمد ابن بکران بوده است که به‌زودی به ثبت جهانی خواهد رسید.

حسینی گفت: مجموعه استراخاتون پیربکران نیز یک مجموعه فرهنگی مذهبی مربوط به هم‌وطنان کلیمی با دو هکتار وسعت و ۳۰ بنای تاریخی و گورستان بزرگ متعلق به ۱۸۰۰ سال پیش و یکی از ظرفیت‌های بزرگ گردشگری ماست. شهردار پیربکران خاطرنشان کرد: پل بابامحمود با هشتصد سال قدمت نیز قدیمی‌ترین پل تاریخی بر روی زاینده‌رود است که در دوره ایلخانی ساخته شده است. البته بخشی از پل در دوران صفویه و قاجار انجام شده است و 90 درصد آن مرمت شده از مکان‌های دیدنی این شهر است.

او با بیان اینکه پیربکران در زمینه کشاورزی نیز جایگاه ویژه‌ای دارد، ابراز می‌کند: ما این آمادگی را داریم که موزه گردشگری را در این منطقه راه‌اندازی کنیم.

حسینی در خصوص بودجه تخصیص‌یافته در شهرداری پیربکران به بخش گردشگری اذعان کرد: در این زمینه نسبت به بودجه حضور ذهن ندارم؛ اما بودجه‌های خوبی برای این بخش دیده شده است.

شهردار پیربکران با بیان اینکه بسته برای جذب گردشگر هنوز تعریف نشده است، ادامه می‌دهد: در اولین فرصت جشنواره‌هایی را برگزار خواهیم کرد تا سرمایه‌گذاران بیشتر با ظرفیت‌های این منطقه آشنا شوند.

۳۸۰ جاذبه تاریخی در پیربکران وجود دارد

مهدی مرادی، رئیس شورای اسلامی شهر پیربکران درباره تسهیلات در نظر گرفته شده برای سرمایه‌گذاران در این منطقه گفت: ما حمایت‌های لازم را از صنعت گردشگری به‌عنوان صنعت پاک خواهیم داشت و از تجربه‌های شهرستان‌های هم‌جوار هم در این زمینه استفاده خواهیم کرد. او افزود: پیربکران دارای حدود ۳۸۰ جاذبه گردشگری است که باید دیده شود و برای معرفی آن باید برنامه‌ریزی جدی صورت گیرد.

رئیس شورای شهر پیربکران خاطرنشان کرد: جذب سرمایه‌گذار برای پیربکران باید همراه با بسته پیشنهادی باشد که شهرداری باید هر چه زودتر این شرایط را فراهم کند.

بسته‌شدن درب بناهای تاریخی بر روی گردشگران در پیربکران

در سفر رسانه‌ها به پیربکران با برخی از شهروندان و دوستداران میراث‌فرهنگی گفتگو کردیم. آنها از بسته‌بودن درب آثار تاریخی پیربکران بر روی گردشگران گلایه داشتند. مهدی ابراهیمی یکی از اهالی شهر گفت: هر یک از بناهای تاریخی این منطقه همچون بنای تاریخی پیربکران، استراخاتون و... به بهانه‌های مختلف بر روی گردشگران بسته شده است، و هیچ‌کس دلیل بسته‌بودن آنها را نمی‌داند بناهایی که ظرفیت فراوانی برای جذب گردشگر خارجی دارد و می‌تواند درآمدهای چند هزاردلاری برای شهرستان داشته باشد.

این دوستدار میراث‌فرهنگی در پیربکران که بر این باور است در این منطقه کار برای سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری سخت شده است، ادامه داد: ما سرمایه‌گذارانی را داشته‌ایم که علی‌رغم سابقه خوب فعالیت در این حوزه در پیربکران درگیر رفتار سلیقه‌ای شده‌اند و سال‌هاست که به دلیل عدم اجرای درست قانون پروژه‌های نیمه‌تمام دارند.

چوب سلیقه‌ لای چرخ سرمایه‌گذاری

امیر وزیری، یکی از سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری منطقه پیر بکران را یکی از مناطق پر جاذبه برای سرمایه‌گذاری دانست و گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده توانستیم در این منطقه برای افراد بومی ۲۰۰ فرصت شغلی به‌صورت مستقیم و ۲ هزار فرصت شغلی به‌صورت غیرمستقیم ایجاد کنیم و عملکرد موفقی را از سال ۸۵ تا ۹۵ در منطقه داشته باشیم تا اینکه از سال ۹۷ درگیر رفتار سلیقه‌ای مدیران و نقض ابلاغیه‌ها و مجوزهای قبلی شدیم و تا امروز بیش از ۵ سال است که بدون شفاف‌سازی در فعالیت ما خلل وارد شده است.

او در جواب سؤال اصفهان امروز درباره حواشی ایجاد شده برای منطقه گردشگری قلعه سرشیر پیربکران گفت: متأسفانه برخی این مجموعه را با باستی هیلز تهران مقایسه کردند و آن را یک منطقه شخصی و نه عمومی قلمداد کردند. درحالی‌که سرمایه‌گذار زمانی می‌تواند به فکر بازگشت سرمایه باشد که منافع عمومی را در نظر بگیرد نه یک عده خاص و اصلا این منطقه گردشگری چه از لحاظ زمین و چه از لحاظ ساخت قابل‌مقایسه با باستی هیلز نیست و خوشبختانه تمام اقداماتی که تابه‌حال صورت‌گرفته قانونی بوده و قوه قضائیه هم به‌خوبی و با دیدی باز به مسئله قلعه سرشیر نگاه کرده و هیچ مشکل قانونی متوجه این منطقه نیست.

مسئولان شفاف‌سازی کنند

وزیری با بیان اینکه مشکلات حوزه سرمایه‌گذاری در پیربکران مربوط به داخل شهرستان بوده و تغییر مدیران و رفتار سلیقه‌ای آنها این شرایط را رقم زده است، ادامه می‌دهد: ما بارها مجوز فعالیت گرفته‌ایم و با تغییر مدیران مجوزهای ما لغو شده است و این در حالی است که علی‌رغم دریافت حکم قضائی برای ادامه فعالیت همچنان با سنگ‌اندازی‌هایی روبه‌رو هستیم.

او ضمن درخواست از مسئولان برای حل مشکل حوزه گردشگری گفت: تقاضای ما این است که به‌جای پاک‌کردن صورت‌مسئله شفاف‌سازی شود. متأسفانه تنها پاسخی که از سوی مسئولان شهرستان در زمینه چرایی این سنگ‌اندازی‌ها دریافت می‌کنیم نمی‌دانیم است.

این سرمایه‌گذار اضافه کرد: ما درصدد راه‌اندازی بخش بوم‌گردی و هتل در منطقه هستیم که سنگ‌اندازی‌هایی صورت می‌گیرد که هیچ مانع قانونی برای آن وجود ندارد، نه در حریم رودخانه است و نه از سوی جهاد کشاورزی معارض دارد و ما نمی‌دانیم که چطور باید این مشکل را برطرف سازیم.

شاید یکی از بهترین راهکارها در جهت بهبود وضعیت اقتصادی مناطقی همچون پیربکران این است که مسئولان در چارچوب قانون از هر سرمایه‌گذاری حمایت کنند و برای رشد و توسعه صنعت گردشگری در این مناطق توریست‌پذیر آستین همت بالا بزنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار