سریال بی‌توجهی به میراث‌فرهنگی اصفهان این داستان مسجد سید

همشهری آنلاین نوشت: سعید جلیلی بعد از خودروی پراید اینبار به سراغ تیبا رفته است.بی‌توجهی و نادیده‌گرفتن میراث‌فرهنگی در اصفهان با قدمت‌های چندصدساله گرفته تا چندهزارساله داستان تکراری شده که هر بار موجی از اخبار و انتقادات از سوی میراث دوستان و کارشناسان این حوزه منتشر می‌شود

سریال بی‌توجهی به میراث‌فرهنگی اصفهان این داستان مسجد سید


بی‌توجهی و نادیده‌گرفتن میراث‌فرهنگی در اصفهان با قدمت‌های چندصدساله گرفته تا چندهزارساله داستان تکراری شده که هر بار موجی از اخبار و انتقادات از سوی میراث دوستان و کارشناسان این حوزه منتشر می‌شود و حالا ریشه این بی‌توجهی‌ها به مسجد سید رسیده است. مسجد سید، یکی از مساجد اصفهان است که در طی دوران قاجاریه ساخته شد و از مساجد اصلی این شهر به شمار می‌رود. این بنا در سده ۱۳ هجری به دستور محمدشاه قاجار و توسط محمدباقر شفتی در مساحت ۸۰۷۵ مترمربع ساخته شد. این مسجد دارای چهار در اصلی، دو چهل‌ستون، دو شبستان بزرگ، یک گنبد، سه ایوان و بیش از ۴۵ حجره است، اما مناره ندارد همچنین درون شبستان‌های آن نیز کاشی‌کاری نشده است. وضعیت مسجد سید به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مشهورترین مساجد اصفهان در سال‌های اخیر از کاشی‌های فروریخته تا دیوارهای ترک‌خورده نشان می‌دهد هیچ توجهی برای حفظ و نگهداری این بنای تاریخی اعمال نشده است.

برخی مدعی شده‌اند که نبود تولییت واحد برای اداره مسجد سید عامل اصلی نابسامانی در شرایط این مسجد تاریخی است چرا که اداره مسجد سید با تولیت پیش می‌رود و هیئت‌امنایی ندارد. اداره مسجد سید با تولیت پیش می‌رود و میراث‌فرهنگی اصفهان اختلاف‌نظرها در تولیت مسجد را ریشه بسیاری از مشکلات مسجد و حل این اختلاف‌نظرها را وظیفه مرکز رسیدگی به امور مساجد و اداره کل اوقاف و امور خیریه دانسته است. سخنگوی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان چندی پیش ادعا کرده بود تا زمانی که اختلاف‌نظرها در تولیت مسجد سید حل نشود، مشکلات و شرایط برای این اثر قاجاری بحرانی خواهد بود. این گفته در حالی است که مسجد سید به طور مستقیم در اختیار میراث‌فرهنگی نیست و نظارت مستقیم بر آن ندارد؛ اما حل اختلاف‌نظرها در تولیت مسجد که ریشه بسیاری از مشکلات محسوب می‌شود بر عهده مرکز رسیدگی به امور مساجد و اداره کل اوقاف و امور خیره است. با این اوضاع و پس از اظهارنظرهای مختلف در مورد این موضوع اداره کل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان اعلام کرده که گرچه این بنای تاریخی- مذهبی به طور مستقیم در اختیار آنها نیست؛ اما آن را در برنامه پایش‌های دوره‌ای خود قرار خواهد داد و در بودجه سالِ جاری، رقم اعتباری مناسبی برای مرمت‌های اضطراری آن لحاظ می‌کند. در روزهای آینده و اتفاقات آتی نشان خواهد داد که وعده‌های داده شده تا چه میزان و چه زمان روندی روبه‌جلو و در مسیر اصلاح طی خواهد کرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار